Hjälp med att koppla värmefolie/matta till vägguttag
Hjälp med att koppla värmefolie/matta till vägguttag
Hej! Jag behöver lite hjälp att installera/koppla en värmefolie/matta. Mattan är gjord för att användas för golv, bil, husvagn m.m. men jag tänkte använda den för värme till flera reptil terrarium inomhus, den är 1.5m lång, 20cm bred. Jag skulle behöva koppla de 2 kablarna till en stickpropp/Sladdställ som sedan kan kopplas till en termostat(100w exo terra termostat) och sedan till vägguttag för att få ström. Skulle uppskata om någon kunde hjälpa mig med detta!
Bifogar bild på mattan samt informations pappret
Info om mattan:
Mattan är 1.5m lång 20cm bred
Tekniska data:
Driftspänning: 24 V DC
Max. Energiförbrukning: 220 watt/m²
Strömförbrukning per 1 löpning. Meter: 48 watt vid 24 V
Värmeyta per m²: 74 %
Bredd: 20 cm
Aktiveringsområde: 17 cm
IR-våglängd: 7–14 mikrometer
Temperaturbeständighet: upp till 80 °C
Verkningsgrad: 98 %
Max. Längd: 8 meter per styck
Kan förkortas: Ja, var 1,8 cm
Materialtjocklek: 0,338 mm
Isolering: 2 lager, 1-vägs isolerad
Tacksam för svar!
Bifogar bild på mattan samt informations pappret
Info om mattan:
Mattan är 1.5m lång 20cm bred
Tekniska data:
Driftspänning: 24 V DC
Max. Energiförbrukning: 220 watt/m²
Strömförbrukning per 1 löpning. Meter: 48 watt vid 24 V
Värmeyta per m²: 74 %
Bredd: 20 cm
Aktiveringsområde: 17 cm
IR-våglängd: 7–14 mikrometer
Temperaturbeständighet: upp till 80 °C
Verkningsgrad: 98 %
Max. Längd: 8 meter per styck
Kan förkortas: Ja, var 1,8 cm
Materialtjocklek: 0,338 mm
Isolering: 2 lager, 1-vägs isolerad
Tacksam för svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hjälp med att koppla värmefolie/matta till vägguttag
kan du inte, den skall ha 24v inte 230v
varför det står 24v dc är en sak
men minsta möjliga är en transformator 230 till 24v som klarar effekten
varför det står 24v dc är en sak
men minsta möjliga är en transformator 230 till 24v som klarar effekten
Du måste skaffa en skyddstransformator med 230V primärspänning och 24V sekundärspänning, den måste minst kunna lämna 3A / 75VA, helst mer, 4A/100VA är bättre.
Räkna med att en sådan transformator kostar uppemot SEK1500:-Transformatorns primärsida (230V sida) ansluter du till elnätet, antingen fast och då av en elektriker, eller med ett sladdställ med stickpropp.
Räkna med att en sådan transformator kostar uppemot SEK1500:-
Om du kopplar in mattan direkt på nätet, så kommer det garanterat att börja brinna, i bästa fall, i sämsta fall tar du livet av dig själv och eller andra också.
Räkna med att en sådan transformator kostar uppemot SEK1500:-Transformatorns primärsida (230V sida) ansluter du till elnätet, antingen fast och då av en elektriker, eller med ett sladdställ med stickpropp.
Räkna med att en sådan transformator kostar uppemot SEK1500:-
Om du kopplar in mattan direkt på nätet, så kommer det garanterat att börja brinna, i bästa fall, i sämsta fall tar du livet av dig själv och eller andra också.
-
Det positiva är att TS i alla fall frågar hur han skall göra. Det här kunde gått illa. In med skyddstrafo, så blir det säkert!
Det konstiga är, att googlar man på den termostaten som TS nämner, så går det inte hitta några som helst data på den, enbart att den är för reptiler och liknande, eventuellt så är det en elektroniskt termostat, men ingenting om vilken matningsspänning den skall ha, eller liknande viktig information.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Håller med angående skyddstransformator.
Teoretiskt skulle det funka med en vanlig 24V 90W "laptop-adapter" för 300 spänn. Men man får inte alls samma säkerhet. Särskilt inte om man köper nåt billigt från Amazon eller så. Brandrisken är överhängande.
Teoretiskt skulle det funka med en vanlig 24V 90W "laptop-adapter" för 300 spänn. Men man får inte alls samma säkerhet. Särskilt inte om man köper nåt billigt från Amazon eller så. Brandrisken är överhängande.
Borde inte en sådan här vara en kostnadseffektiv lösning?
200-240 volt AC to 24V, 5 ampere DC, $20.
https://www.ebay.com/itm/184852538768
Flera mattor, mer ström.
/Pi
Flera mattor, mer ström.
/Pi
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Exo terra-termostaten går på 230V.
Det är tre fasta kablar som sitter i lådan:
En med schuko-stickpropp, en med ett schuko-uttag, och en med sensorn.
Så transformatorn måste kopplas in med stickpropp till termostaten.
Det är tre fasta kablar som sitter i lådan:
En med schuko-stickpropp, en med ett schuko-uttag, och en med sensorn.
Så transformatorn måste kopplas in med stickpropp till termostaten.
Högst olämpligt med okända kinatillverkade produkter.pi314 skrev: ↑7 januari 2023, 15:55:27 Borde inte en sådan här vara en kostnadseffektiv lösning?
Flera mattor, mer ström.
/Pi
-
pi314 skriver: Borde inte en sådan här vara en kostnadseffektiv lösning?
TS behöver ingen DC/DC omvandlare. Men det viktigaste är att denna värmematta kommer att jobba oövervakad år efter år. Säkerhet och brandskydd är viktigt. Därför gäller godkänd säkerhetstrafo, inget billigt från Kina. TS är bokstavligen rökt av försäkringsbolaget, ifall ej godkänd trafo används och brand uppstår.
TS behöver ingen DC/DC omvandlare. Men det viktigaste är att denna värmematta kommer att jobba oövervakad år efter år. Säkerhet och brandskydd är viktigt. Därför gäller godkänd säkerhetstrafo, inget billigt från Kina. TS är bokstavligen rökt av försäkringsbolaget, ifall ej godkänd trafo används och brand uppstår.
Konstigt att det inte går att hitta den informationen där ute.
Men det var ju bra, då blir ju saker och ting enklare, den första trafon i urvalet jag länkade till verkar ha 230V stickproppsanslutning.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag var tvungen att leta reda på en recension som en person gjorde på youtube för att hitta infon. 
Och ja, den första är synnerligen lämplig! Helt ok pris.
Man får dock inte glömma att samtidigt köpa den speciella stickproppen till uttaget.
Men jag hittar inte om det faktiskt är DC ut ur den där...

Och ja, den första är synnerligen lämplig! Helt ok pris.

Man får dock inte glömma att samtidigt köpa den speciella stickproppen till uttaget.
Men jag hittar inte om det faktiskt är DC ut ur den där...
Det jag länkade till var en AC/DC-omvandlare. 200-240 volt AC in, 24 volt, 5 ampere DC ut.Prins Valiant skrev: ↑7 januari 2023, 16:05:21 pi314 skriver: Borde inte en sådan här vara en kostnadseffektiv lösning?
Säkerheten är en aspekt. Ungefär som billiga laddare till mobiler som många låter sitta i 24/7.
Liknande den jag länkade till används i LED-installationer. Brandfara? Ja kanske, delvis beroende på hur det installeras. Jag har använt en del sådana där "Kina-aggregat", med i huvudsak goda erfarenheter. Dock inte 24/7.
/Pi
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har ett par såna billiga ligger i utrymmet ovanför köksskåpen, för drivning till bänkbelysningen.
En har lagt av nu efter 10 år, men den andra tuffar på. De blir inte varma alls.
Självklart bryts 230V-uttaget när jag släcker.
En har lagt av nu efter 10 år, men den andra tuffar på. De blir inte varma alls.
Självklart bryts 230V-uttaget när jag släcker.