Använda Windows 10 som blåtandheadset till "dum" blåtandtelefon?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Använda Windows 10 som blåtandheadset till "dum" blåtandtelefon?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Jag minns att på Windows 7-tiden så gick det bra att para Windows via blåtand med valfri telefon och sen kunde man ta emot och kanske även starta telefonsamtal i Windows och få ljudet via hörlurar/mikrofon i Windowsdatorn.

Jag försökte just göra detta med Windows 10, men Microsoft verkar ha bytt ut den applikationen mot en som kräver att man har Android eller iPhone.

Finns det något sätt att antingen få tillbaka denna funktionalitet (kanske kopiera några filer från en Windows 7-installation?), eller finns det nån tredjepartapp (som inte är full med spyware/malware) för att göra detta?

Jag inser att Microsoft såklart gjort denna ändring för att tvinga användarna att installera deras app i mobiler som kör deras huvudkonkurrenters operativsystem, för att kunna samla in mer data om användaren för att kunna visa mer riktad reklam. Säkert bra affärsidé men det hade ju varit trevligt dels om de faktiskt levererat vad kunden betalat för (dvs ett operativsystem - licens ingår i datorn jag kör) och framförallt inte tagit bort funktionalitet.

För teständamål skulle jag kunna prova detta med en dator jag har som kör Windows 7, men dels så måste jag då gräva fram en blåtanddongle och dels kan jag omöjligtvis faktiskt använda den datorn för att prata i telefon eftersom det är en server med tillhörande jetmotorbullrande fläktar.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Använda Windows 10 som blåtandheadset till "dum" blåtandtelefon?

Inlägg av MiaM »

Bumpar min egen tråd.

Jag är inte helt säker men misstänker att den blåtand-headset-klient som jag kört i Windows 7 antagligen var något som ingick i applikationerna som följde med en Samsung Galaxy SII då det begav sig för ett drygt decennium sen. Eller så kanske det möjligtvis (inte särskilt troligt) var något som ingick i nån slags företagsanpassad standardinstallation av Windows.
Skriv svar