säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: säkringsövervakning tilll 3 fas pump

Inlägg av Prins Valiant »

Med ditt svar anser jag att den beprövade metoden med ett litet motorskydd över säkringarna uppfyller de krav du har, att få en fjärrindikering. Du kan lita din Aurdino mata motorskyddets hjälpkontakt, som då kommer att skicka en signal.
Håller med dig om att Kina-omriktare vet vi inte mycket om, och att installera en sådan bara för att starta en pump mjukt är överdrivet.
Kanske kan du låta en elektriker se över säkringsstorleken. En säkring är ett kabelskydd, skydd mot brand, har ej för avsikt att skydda motorer. Under vissa förutsättningar, exempelvis intermittent drift får man sätta större säkringar. En elektriker vet vad som gäller för din kabel och intermittent drift. Men man bör alltid ha en kombination med motorskydd, vars storlek och inställning passar motorn, detta för att skydda motorn. Även detta motokydds hjälpkontakt kan kopplas till din Aurdino.
Du kan fortfarande ha det lilla motorskyddet över säkringarna.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Svensk standard, SS 4370140, säger att startströmmen ska begränsas om startströmmen överstiger 1,5 gånger mätarsäkringens märkström.
Har ni 20A mätarsäkring så blir alltså den gränsen 30A.
Om motorn är 8kW beror det på verkningsgrad och cos fi hur stor strömmen blir. Men gör man en ex beräkning på strömmen ligger den något under 16A.
Om vi tar startströmmen i värsta fall 8 ggr nominella strömmen så är den ca 120A. (Det var mycket känns som en 16A säkring borde lösa varje gång. Nu har jag kanske räknat med sämre värden än vad er motor har. Med den startströmmen skulle man behöva en mätarsäkring på minst 80A. för att klara 1,5 ggr gränsen.

Nu vet jag inte om ert nätbolag följer SS 4370140 men de flesta gör det.

Ni hade tydligen 16A avsäkring av motorn vilket enligt mig är för lite. Ni borde ha minst 20A. Om man får öka den måste en elektriker titta på.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Åtgärda felet istället för symtomen!
Du har för hög startström och/eller för klena säkringar. Säkringar ska aldrig lösa ut om inte något är trasigt.

1. Kolla vad det är för motor om det går att sätta dit Y/D-start, annars mjukstart
2. Öka storleken på säkringarna, för en motor med motorskydd är det tillåtet att ha större säkringar än vad normalt kabeln tål kontinuerligt.
svanted

Inlägg av svanted »

det är en jobbig pump, en flerskivig centrifugalpump.
pumhuset är en halvmeter långt så rotorn väger en del och den ska upp i 1500rpm på bråkdelar av en sekund.
mjukstarten tidigare 3kkr verkar överkomligt.
iaf verkar pumpen vara i största laget, 6 bar och 8 kW blir mer än 10l/s och 25 hushåll,
alltså 0.5l/s till varje hushåll, vilket verkar mycket.
men vi har den vi har...
övervakning borde finnas iaf, det kan ju bli fel på pumpen eller ngt annat, och det är d-a jobbigt att plötsligt bli utan vatten...
tyvärr var ingen smart och drog dit bredband när vi grävde i byn för två år sedan :(
så det får bli luftvägen, eller om ngn närliggande bostad kan låna ut.

eller så tar jag på mig att åka dit och byta säkringar en gång i halvåret, bara i förbyggande...
hur man nu skulle komma ihåg det...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja en sådan mjukstart är ju en bra lösning, för det är som sagt inte bra att direktstarta den effekten.

Är det en stor hydropress som sedan matar ut till alla hushållen direkt, eller är det en bufferttank med mindre pumpar?
I det första fallet så går det ju sätta en vanlig tryckströmbrytare med ringklocka i "vaktmästarnas" bostäder på inkommande vatten.
I det andra fallet går det enkelt att lösa med flottör och sms-sändare.

Hur lång tid tar det från pumpen startar tills tanken är full och den stannar? Det kan ju vara så enkelt att blåsan behöver fyllas med luft.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi har 22 hushåll, har ni stora höjdskillnader?
Jag byggde ett övervakningssystem till vårat som är uppkopplat mot nätet via ett gsm modem och en STM32
Det loggar alla på och avslag av pumpar, och nivån i vår 8ish kubik bufferttank och flödena upp ur våra två borrhål.
Det har räddat oss några gångar, en morgon noterade jag att avloppspumparna gick på och av med någon minuts mellanrum.
Det visade sig att en backventil hade hängt sig så vi pumpade gropen tom och stoppade pumpen för att allt sen bara rann tillbaka igen...

Vi hade också nytta av det när vi hade hög förbrukning en sommar när en övertrycksventil hade gått sönder.

Låter inte som ni har en rimlig budget för drift och underhåll på anläggningen? Vi budgeterar ca 45 000 om året (Det räcker nuförtiden oftast plus, men rasar en pump drar det snabbt iväg, kommunen vill ha runt 68 000 för att ta hand om avloppsvattnet i jämförelse)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

intressant.
vi har snarlik anläggning...
2x1.5 kbm hydroforer som måste luftfyllas ibland. där har någon ansvaret, blir det för lite kommer pumpen att starta/soppa ihjäl sig...
7 - 8 kbm råvattenbassäng med järnfilter innan.
och c.a. samma budget

vilka komponenter använder ni för övervakning?
DIY eller?

ska kanske föreslå att bygga en total övervakning...
tror vi har bredband i ett bussgarage intill pumphuset, det vore kanon om vi kunde låna det.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett par kommentarer:

Angående optokopplare så läs på vilken spänning motstånden är specade för. Det räcker inte att de tål toppvärdet för 400V RMS - de måste också tåla förväntade spikar på elnätet.

Minns att förr fanns det optokopplare där komponenterna i sig var S-märkta, typ kanske MOC3041 och liknande om jag minns rätt. Dessa har ju dock triac-utgång så kräver AC eller pulserande DC på utgångsidan för att inte "fastna" påslagna.

Angående säkringsstorlek osv så är Svensk Standard inte lag. Dock är det vedertagen praxis att om man följer Svensk Standard vid elinstallationer så behöver man inte motivera varför man gjort på ett visst sätt (något förenklat).

Klart mycket värt att veta är att sen cirka 30 år eller liknande så är det tillåtet att dimensionera ledningar efter motorskyddet istället för säkringarna. Så om ni t.ex. skulle installera ett motorskydd ställt på 20A men avsäkrar 25A så räcker 4mm2-ledare istället för 6mm2 som annars krävs för 25A.

Håller annars med alla som föreslår mjukstart. Om en "fin-mjukstart" är för dyr så kan ni kanske köpa in sex begagnade värmeelement att seriekoppla med motorns matning ett ögonblick medan den startar. På vintern så bidrar de dessutom marginellt till att hålla pumpbyggnad osv frostfri ifall den stora pumpen är i en pumpbyggnad.
Elman

Inlägg av Elman »

i princip alla större installationer av vatten sätter man pumpar reglerade av VFO för slippa massa start stopp . Ex Tryckstegring i höghus/hotell.samfälligheter och kommuner (där av knappt inga vattentorn längre i kommuner ) Man spar livslängden på pumpar med jämt tryck mm
Istället för tryckbrytare på kör man VFD med inbyggda PID regulatorn kopplad till trycktransmittern
Dessutom bättre cosfi spar ju ström (ej med mjukstart)
Sen bara använda larmrelät till en blixtljus larmlampa på huset så alla det som passar ser det. eller mms larmsändare.
Och dokumentera inställningar gärna i pärmen för objektet
Med schema /inställningar för felsökning så drift ansvarig person i framtiden vet...
Liknade setup ligger på 2do listan för hemma närmsta månaden .
Mest få jämt tryck och slippa höga startströmmar. När elbilen skall laddas snart.
Fasövervakning på säkringar /larmet blir ju en gratis funktion.
Annars kan man sätta ett fasövervknkngsrelä för få larm.
/Elman
agehall

Inlägg av agehall »

Har visst missat denna tråd.

Jag har ett liknande problem där en av faserna till min värmepump löser ut ibland av okänd anledning och jag skulle vilja ha en notifiering när detta sker. Jag har inte byggt något än, men jag har två olika lösningar som jag funderat på:

1) Optisk avläsning av säkringarna. Bör inte vara speciellt svårt att låta en ESP32-CAM ta en bild av säkringarna och avgöra om någon löst ut eller inte.

2) Montera mikrobrytare som triggas av vippan på säkringarna. Denna variant är ju trivial, men jag gillar inte att behöva montera något på elcentralen samt att det måste ske fysiskt kontakt som (i teorin) skulle kunna påverka säkringens funktion.

Vet inte om alt 1 skulle vara ett alternativ för TS, men det är vad jag troligen kommer implementera själv.
Skriv svar