Byta kontakt på gammal lampa..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av DDD80 »

Där ser man, tack för tipset.

Men jag antar att jag fortfarande behöver drivdonet, och det är tillverkat i W Germany, så det har ett antal år på nacken. Om jag byter ut det, behöver jag de andra delarna eller är det bara strömbrytare + drivdon + led-lysrör?
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Nerre »

Prins Valiant skrev: 10 november 2022, 22:12:17 Kabel m.m. är i princip CE-märkt. Man talar om att de uppfyller en harmoniserad standard.
Att uppfylla harmoniserad standard är inte samma sak som CE-märkning.

Du behöver inte undervisa mig om harmoniserade standarder, jag har jobbat 25 år med elsäkerhetsprovning och CE-märkning.
Dessa förpackningar är CE märkta.
Mot vilket direktiv? Vad säger deras deklaration om överensstämmelse?

Tyvärr är det så många som fått för sig att komponenter ska vara CE-märkta att många tillverkare felaktigt sätter dit ett CE-märke för annars vågar ingen köpa grejerna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Mizzarrogh »

Nu verkar det fullständigt hopplöst att hitta igen var man kan köpa det, men jag hade den uppe igår (undrar om det var Bihab som hade det i surplus?), detta är ett äldre Deltafilter(?) av samma typ som också satt i gamla Husqvarna symaskiner, etc.

Edit, Det är ett Deltafiler, jag lade bara in frågetecknet som en formell reservation.
Senast redigerad av Mizzarrogh 28 november 2022, 12:06:21, redigerad totalt 1 gång.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av DDD80 »

JohnGalt skrev: 10 november 2022, 23:29:22
DDD80 skrev: 10 november 2022, 08:37:56 Tyvärr är lysröret 52 cm långt, och jag har inte hittat någon ledlampa som verkar passa. Dock har jag bara kollat efter lysrör, och inte ditt förslag. Ska leta lite till.
Kolla här t ex (bara ett exempel):
https://ledmegastore.se/t5-led-lysror/3 ... bar-dimbar
Jag skulle absolut ha LED-konverterat lampan.
Jo, så fick det bli. Har satt i ett led-drivdon (https://www.elfa.se/sv/led-drivenhet-29 ... lsrc=aw.ds) och ett led-lysrör. Dock blev det fel färg på ljuset, men tänkte testa detta i alla fall och sedan försöka få tag i ett nytt med varmare färg.

Men hur vet jag att jag kopplar in det åt rätt håll så att säga? Om strömmen leds på fel håll i en diod lyser den inte (väl?) men jag har också för mig att det är skadligt att försöka köra den baklänges. Kontakterna på lysröret är likadana så det framgår inte av någon av dem vad som är plus och minus, utan det står bara på drivdonet.

Eller är det skadligt om man stänger av bryter spänningen direkt om man märker att röret inte lyser? Annars kan jag ju testa en sekund, funkar det inte vänder jag bara på det.
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av DDD80 »

Insåg nu att drivdonet jag köpte nog inte är HF-don. Har i stället testat att koppla lysröret direkt till 230 V, och det funkade alldeles utmärkt. Har också testat med det tidigare donet, men då flimrar det.

Så det får antagligen bli att jag köper ett som kopplas direkt på nätet 230 V och struntar i donet. Tyvärr sitter detta numera fast på insidan av lampan (var tvungen att limma dit det) men det är ju bara att dra sladdarna förbi det. Enligt instruktionen - https://www.ledvance.se/professionell/p ... g-c141591- ska omdragning av ledningar göras av "by qualified electricians only" men jag har svårt att se att detta skulle vara så svårt.

Dragavlastning och sedan skarvar jag ingående kabel antingen med en sockerbit eller skarvhyslor med lim. Finns det förresten några riktlinjer på vilken färg det ska vara på ledningarna inne i lampan? På den tidigare var det blåa rakt igenom, men jag antar samtidigt att rött och svart är fel eftersom det inte är likström.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Mizzarrogh »

Brun brukar vara aktiv ("live" som Jänkarna säger) och blå brukar vara nolla, men i vårt land spelar det mindre roll då man ju ändå inte vet hur kontakten är insatt i vägguttaget, eller vad som är vad i detta.

Den brända komponenten kallas för "Deltafilter" (jag vet inte om det blir ett äkta sådant eller inte i den konfigurationen men det är vad det hette när man skulle ha reservdelar till symaskiner förr i tiden) men det tycks inte vara stapelvara idag för sådanahär saker vad det verkar.

Edit, Röd och svart användes även till AC förr i tiden, i "hushållsledningar" blev således minus till noll i stället.
(Röd kan också vara en fas eller noll förr, i riktigt gamla system tycks den ofta ha fått dubbla som nolla, då kan tex vit vara aktiv i stället... Idag representerar vit som regel förbindelseledare där man behöver hålla isär den från andra ledare om man finner den bakom lysknappar och liknande i ett vanligt amatörbyggt hem.)
DDD80
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 april 2019, 16:49:05

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av DDD80 »

Tack för svar, då ska jag nog kunna få ihop eländet.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Mindmapper »

Mizzarrogh skrev: 28 november 2022, 12:12:12

Edit, Röd och svart användes även till AC förr i tiden, i "hushållsledningar" blev således minus till noll i stället.
(Röd kan också vara en fas eller noll förr, i riktigt gamla system tycks den ofta ha fått dubbla som nolla, då kan tex vit vara aktiv i stället... Idag representerar vit som regel förbindelseledare där man behöver hålla isär den från andra ledare om man finner den bakom lysknappar och liknande i ett vanligt amatörbyggt hem.)
Röd har också varit jord förut!
Nu är väl den här knappast jordad. Men skulle den vara det så är det mycket möjligt att röd är jord.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Byta kontakt på gammal lampa..

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, litet osäker på om alla gjorde ordentlig separation fram till centralen mellan jord och noll såsom vi gör idag... Det verkar vara litet hursomhelst ibland med det på gamla bondgårdar, mindre fabriker och liknande.
Fas kan också vara grön eller svart i äldre system, ofta har faser samma märkning... En grön ledare representerar således ofta en fas i äldre system. Bara för att underlätta ytterligare...
Gammal bilel från 60-70 talet är ett kapitel för sig... Det tänker jag inte ens börja gå in på här... :D :D
Jag var tvungen att söka reda på ett original färgschema från handboken (vilket verkligen inte var lätt att hitta då det fanns massor med snarlika men med olika kablage...) då jag skulle laga huvudledningen på farsans gamla släpkärra, tamigtusan ingenting som stämde med vad man lärt från modern lastbils el och liknande... ha ha!
Skriv svar