Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av ljusteknikern »

Perfekt!
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av ljusteknikern »

Bluetti AC200MAX har bara 500W laddning genom vägguttaget så det blir för lite.

Modellen Bluetti AC500 + Batteri B300S, står specad till 4500W laddning.
Märkligt med tanke på att dte bara är en strömkabel in och enligt manualen drar den 10A.
https://www.bluettipower.eu/en-ua/produ ... ery-backup

Kostar nästan 3000Euro, det blir samma som Victron + Batterier..
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av MiaM »

Vilka tidsreläer finns det som känner av att typ säg en tredjedels cykel saknas? Fritt ur minnet var det väl det Eevblog mätte upp, tror jag?

Joker: Köra belysning, router och laptops direkt från batterispänning, och/eller med DC-DC-omvandlare. Löser inte kylskåpet men då är du nere på batterier och batteriladdare. DC-DC-omvandlare avsedda för att driva diverse laptopmässiga grejer (dvs även routern) från fordonsmässiga batterispänningar lär väl vara hyllvara antar jag? Belysning är ju bara att skaffa LED eller rent av Xenon avsedda för fordonsbruk om man inte hittar nåt annat.

Med tanke på de pengar vi pratar om så kan det väl kanske också vara värt att kolla upp kylskåp som körs direkt på batterispänning. Praktexemplet är väl kylbag för 3000-5000:- som har kompressor istället för energislösande peltierelement.

Det lär även finnas frysboxar som går på 24V eller liknande, och med egen termostat kan en sån bli ett extremt energisnålt kylskåp. Men då pratar vi om rejält skrymmande prylar. Vet inte hur resan till Kyiv är tänkt att göras men en fyrsbox lär man ju inte ta med som bagage på tåget t.ex., medan en kompressorkylbag och måttligt stort batteripack och sånt går ju att ta. (Reservation för att jag inte har nån koll på vad tågen just där tillåter osv). Om man åker bil så kan man ta frysbox på takräcke worst case, men det lär gå åt en del extra soppa.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av mrfrenzy »

Med dubbla AC-adaptrar laddar den med 800W och går från tomt till fullt batteri på 3 - 3,5h.

MiaM: Problemet är väl att kylskåpet drar för hög startström vid återstart och löser ut överspänningsskyddet på invertern?
Då stänger den av och tidreläet slår ifrån eftersom det blir spänningslöst

20 sekunder senare slås strömmen på automatiskt, tidreläet väntar då fem minuter innan det startar kylen igen.
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av ljusteknikern »

Fantastiskt =)
Det är alltså den här extra laddaren man ska ha.
https://www.bluettipower.eu/en-ua/produ ... ac-adapter
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av mrfrenzy »

Ja så tolkar jag det.
Observera att jag bara läst på lite dokumentation, har aldrig använt en Bluetti i verkligheten.
De batterier jag hanterar i arbetet är på minst 70 kWh.
ljusteknikern
Inlägg: 34
Blev medlem: 22 februari 2019, 14:32:45

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av ljusteknikern »

Då är en Bluetti AS200MAX och en extra 500W laddare beställt.
Kommer nog inte hinna få det i tid så sista transporten från Polen till Kiev återstår att lösa.

Tack för all hjälp :tumupp: :tumupp: :) :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hjälp att fixa ett reservkraftverk för användning i Kiev

Inlägg av mrfrenzy »

Det första man bör prova när det installerats är ju då att stänga av inkommande ström när kylens kompressor går.
Fortsätter den att gå så är det inga problem (troligtvis)

Annars får man komplettera med ett tidrelä, bör finnas hos närmsta elektriker men är säkert tokhöga priser där just nu jämfört med Tyskland.
Skriv svar