Ombyggda Roxcore Street X7 WL Hörlurar, ett sjukt jobb!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Ombyggda Roxcore Street X7 WL Hörlurar, ett sjukt jobb!

Inlägg av xmag »

Ett enkelt bygge jag gjorde nu när jag är magsjuk, därav överskriften.


När mina Kosshörlurar gick sönder var jag tvungen att snabbt få tag på nya eftersom jag skulle titta på ett teveprogram ett par timmar senare. Närmaste elektronikaffär var Kjell.com. Väl där valde jag ett par som heter Roxcore Street X7 WL. Tyckte de var bekväma att ha på mig och jag vill inte ha sådana som stänger inne hela öronen. Dessutom var de sladdlösa.
749569_23691_3.png


Kan sägas direkt att de inte är några värstinglurar, de kommer inte i närheten men de är sköna att ha på sig. En sak som sticker ut och det ordentligt är basen. Jag har aldrig hört hörlurar med en bas som får kroppen att skaka. Ja, det känns så men hörlurar kan ju inte få kroppen att skaka. Basen är enormt djup, ren och transienterna är grymma. Resten av registret har en hel del att önska. Det finns där men ger inte några hifi-vibbar.
En sak som började uppenbara sig efter ett par veckor är att ljudet inte synkroniserade med inspelat material. Det blev värre och värre. Jag körde en "reparation" för blåtand på datorn och det blev bättre men inte riktigt bra. Nästa dag var eländet tillbaka. Nej, detta går inte, jag måste göra något åt det!


Jag måste bygga om dem. Ta bort blåtanden och sätt dit en kabel med inbyggd USB-ljudkort. Jag började med att öppna hörlurarna och döm om min överraskning när det uppenbarade sig ett par gigantiska element, jag mätte upp dem till ca 40mm eller 1,7 tum. Inte konstigt att de hade en djup bas. De måste kompletteras med något mycket bättre från övre basen och uppåt. Mina Koss hörlurar har precis tvärt om ett otroligt bra ljud från övre basen upp till diskanten. Ljudet kan karakteriseras som kristallklart. Det var de som gick sönder och föranledde Roxcore-köpet. Så här ser den trådlösa Koss-versionen ut (jag hade den med tråd). De kostade ca 700kr när jag köpte dem för ett antal år sedan:
727260_23627.png





Jag öppnade Koss-lurarna och plockade ut elementen. De passar exakt i den delen i Roxcore-lurarna med skumplast som håller ut konstskinnet. Måste först klippa upp plast och skumplast för att bereda plats:
20221201_220917.jpg
20221201_220909.jpg
20221201_220854.jpg





Här har jag klippt upp och testar om Koss-elementet passar:
20221201_221315.jpg





Jag plockade sedan ur innehållet som inte längre behövs ur Roxcore-lurarna:
20221201_220937.jpg





Jag hade liggandes ett USB-ljudkort med tillhörande kabel till ett par Logitech-lurar som fick ta tjänst i det nya bygget. Monterade in kabeln i Roxcore-lurarna och lödde sedan ihop alla trådar noggrant så de kom på rätt plats. Det är ett jäkla pilljobb eftersom trådarna verkligen är tunna och levde ett eget liv. Borrade hål i plasten upp till utrymmet under konstskinnet och drog trådar dit upp. Därefter lödde jag fast trådarna i Koss-elementen och placerade de ovanpå gallret till Roxcore-elementen:
20221201_220732x.jpg





Så här tar de upp platsen i "kudden":
20221201_233306.jpg







När allt var monterat och klart ser man inte att de är ombyggda:
20221201_233312.jpg






Bara kabeln med USB-ljudkort skvallrar om att här gömmer det sig något alldeles extra:
20221201_233224.jpg

20221201_233143.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Ombyggda Roxcore Street X7 WL Hörlurar, ett sjukt jobb!

Inlägg av xmag »

Ljudet blev mycket bättre med ett kristallklart ljud från övre basen och uppåt. Basen är övertygande, minst sagt! Det är för mycket bas så jag laddade ner ett program jag kan reglera ljudet i dem i detalj. Nu vet jag hur pistolskott låter i film, på riktigt! Man hör också ljudkaraktären i lågbasen på ett sätt som jag inte hört tidigare i hörlurar.

Skönt också att höra tal när det verkligen sker, lite tråkigt att se munnarna röra sig och talet kommer en stund efter.

Kort och gott, jag är nöjd!

Nu måste jag rusa på toa....
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Ombyggda Roxcore Street X7 WL Hörlurar, ett sjukt jobb!

Inlägg av ds77 »

Intressant, dottern har ett par roxcore och grabben koss...

Får lägga beslag på de när de går sönder. Kissen har väldigt tunn sladd tycker jag, misstänker att den kommer gå av förr eller senare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ombyggda Roxcore Street X7 WL Hörlurar, ett sjukt jobb!

Inlägg av säter »

xmag skrev: 5 december 2022, 17:54:18 När mina Kosshörlurar gick sönder var jag tvungen att snabbt få tag på nya eftersom jag skulle titta på ett teveprogram ett par timmar senare
Har du lurar när du tittar på TV?
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Ombyggda Roxcore Street X7 WL Hörlurar, ett sjukt jobb!

Inlägg av xmag »

Ja, jag tittar på teve med datorn som inte har högtalare.
Min bildskärm är på 27 tum och jag sitter mellan 50cm och 1 m ifrån. Motsvara kanske en 65 tums teve på normalavstånd.
Orsaken att jag gärna sitter där beror på två saker. 1-Min fru vill aldrig se på samma saker som jag och tvärt om. 2-Min datorstol är skönaste platsen att sitta på.
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: Ombyggda Roxcore Street X7 WL Hörlurar, ett sjukt jobb!

Inlägg av xmag »

ds77 skrev: 5 december 2022, 19:19:33 Intressant, dottern har ett par roxcore och grabben koss...

Får lägga beslag på de när de går sönder. Kissen har väldigt tunn sladd tycker jag, misstänker att den kommer gå av förr eller senare.
Det var det som hände mina Koss, kabel...eller rättare sagt tråden gick av någonstans innanför "tygstrumpan".
Skriv svar