T: Adapter till vevaxel

Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Japp jag gissade fel. Men för att vara flusstråd ser det bra ut. Jag har aldrig provat flussad tråd men det skall vara svårt och dåligt säger experterna.
MIG är när man kör med passiv gas typ Argon som är inert. Oftas för aluminium och vid TIG i både för stål och aluminium.
MAG är det man kör i stål med och använder blandgas som är aktiv. Tex Co2 blandad med argon. Men är det grova svetsar då kör man med ren CO2 gas.
Vad det heter med flusstråd ja det vet jag inte?

Citat:
"Vid MIG-svetsning, Metal Inert Gas, är det vanligast förekommande med argon som skyddsgas, men även helium förekommer i blandning med argon.

Vid MAG-svetsning, Metal Active Gas, används vanligen Argon med en inblandning av koldioxid (2-25%) vanligen kallad blandgas som skyddsgas. I vissa fall förekommer det även en mindre inblandning av Oxygen (syrgas) i argon, vilket kan hjälpa till att bränna ut restkol i smältan då låg kolhalt eftersträvas, men det kan också bidra till att skapa stabila föreningar med exempelvis svavel, aluminium och kisel."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gasmetall ... gsvetsning
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Jaaaa det finns ju andra alternativ som är bättre. Men jag har inte möjlighet att svetsa mycket inomhus. Verkstan (pannrummet) är bara 10kvm och har inget dedikerat utsug så det blir lite olämpligt att svetsa stora saker. Men jag har punktat lite inomhus. För att ha bra kontroll. Sen får man gå ut på verandan och köra resten :D

Att köra utomhus med MIG+gas verkar också klurigt med tanke på vind och sådär om jag förstått det rätt. Det är Parkside-MIGen jag kör med. Japp. Lidl. Men bra ingångsvets 😅 i alla fall priset. Men hittills har den fungerat väldigt bra. De tre gångerna jag använt den till riktiga saker!

Apropå 3d-printade delarna… det är himla trevligt att kunna printa delar som hjälper en att linjera till exempel. För att borra ut hålet så gjorde jag en puck med ett hål i mitten för ett rör som fungerade som guidning för hålsågen. Det blev riktigt bra tycker jag. Väldigt tveksamt och farligt att borra med min pelarborr för jag var tvungen att hålla i hela delen med ena handen medans jag borrade. Kunde inte montera fast den ordentligt i något.

Och se här då! Alla delar till kopplingen har kommit också. Jag har kapat av gängorna från axeln och testat att montera med klämbussningen. Sitter som berget. Det finns tre hål för setskruvar. Två man ska använda för att klämma fast och ett som man använder när man ska koppla lös den. Fungerade väldigt bra faktiskt! Kraftöverföringen från motorn med denna kopplingen kommer bli svinbra!

1A7C8453-CBCE-40E8-BDB8-C6F7D32C7A98.jpeg
8F82E900-CA85-48B6-896C-544678BBDCEF.png
925DC018-4D51-4DB1-AAB1-4B83DEE3D0CF.png
Glenn skrev: 2 december 2022, 16:11:40 Men kul tråd att läsa iaf :)
Kul att du tycker det! Det tycker jag med 😃 tråden tar upp både det ena å det andra!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av oskars 2 december 2022, 20:02:36, redigerad totalt 1 gång.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Ingen återvändo. Nu är handsken kastad (axeln kapad). Blir nog hundra gånger bättre än befintliga kopplingen som säljaren gjort.
Det är ju en poäng med flusstråd funkar bättre i blåst. För med skyddsgas blåser den lätt bort.
Tänk på att axeln skall helst gå igenom hela klämbussningen och helst komma ut lite på andra sidan. Då blir det bäst.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Aha ja men då har jag kanske det korrekt redan nu då. För den sticker ut lite. Tänkte jag kanske behövde kapa lite mer men då behöver jag ju inte det.
DBF3408F-D83B-4C2F-AFA3-F548692E31D4.jpeg
All respekt till tidigare konstruktör. Antar att det fanns anledningar till besluten som togs. Men som påminnelse för trådläsare så var det så här som axelkopplingen såg ut körde av den:
6DED9956-1F1D-427D-97A8-00149365D01B.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Om du tar bort klackarna eller gör uttag i trumpeten så får du lättare att ställa trumpeten vinkelrätt mot motorn.
IMG_4283.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Se bara upp så att axeländarna inte gnuggar mot varandra. Gummit i kopplingen har ju större diameter än 22 så det stör inte.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Bra idé!! Det fodrar att jag har en hålsåg som matchar flänsens diameter. Tack för tipset! Jag ska kolla det! Inte tänkt att det faktiskt är okej att kapa av små detaljer från motorn som inte har någon funktion.

Tills vidare kör jag på på små distanser som håll trumpetens platta plan mot motorn. Det fungerar någorlunda. Lite pilligt att skruva dit. Men funkar
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Vinkelslipen är din kompis och en fil för finliret.
Behövs ingen hålsåg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Glenn »

oskars skrev: 2 december 2022, 19:55:21
Att köra utomhus med MIG+gas verkar också klurigt med tanke på vind och sådär om jag förstått det rätt. Det är Parkside-MIGen jag kör med. Japp. Lidl. Men bra ingångsvets 😅 i alla fall priset. Men hittills har den fungerat väldigt bra. De tre gångerna jag använt den till riktiga saker!

Problemet överdrivs ofta, jag har svetsat massor utomhus med gas, det klart att det inte funkar om det blåser rakt på där man svetsar, men oftast är man invid en vägg eller en karrossida och då är det lugnt, i värsta fall fixar man vindskydd.

Men dina svetsar ser väldigt fina ut för att vara med flusstråd, det brukar normalt se förjäkligt ut.
Glenn skrev: 2 december 2022, 16:11:40 Men kul tråd att läsa iaf :)
Kul att du tycker det! Det tycker jag med 😃 tråden tar upp både det ena å det andra!
Det är väl lite av grejen med EF, det dyker upp trådar om allt möjligt som ofta är intressanta även om ämnet inte är nåt man kanske hade läst normalt :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

oskars skrev: 2 december 2022, 19:55:21 Kraftöverföringen från motorn med denna kopplingen kommer bli svinbra!
Vi får hoppas på det.
Jag är fortfarande tveksam till att köra nållagret direkt mot en ohärdad axel.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

God fortsättning! :D

Det var en dramatiskt december-månad. Runt Lucia så skickade Fortran paketet från Ålan och mellan vår fina länder så lyckades paketet försvinna! :doubt: :doubt: :doubt: Inte helt chockerande att detta skulle hända världens finaste custom motor-axel!

Men hör och häpna! Postnord lyckades hitta paketet på ett helt annat ställe än där det hade scannats under fyra dagar... hehe... SÅ JAG FICK DET TILL SLUT :D
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.34.42.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.34.48.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.34.53.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.34.58.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.35.10.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.35.23.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.35.31.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.35.41.png
Fotnot: Det är inte differentialen på bilden jag ska använda, utan den som ska användas sitter redan monterad på fordonet.

Tack Fortran! Axeln med stoppring och bricka är helt sjukt fin. Ren kvalité och jag är otroligt tacksam! Passform på alla delar är perfekt och allt det gick som en dans att montera Rotex-kopplingen. Ser riktigt proffsigt ut! Tack allihopa i denna tråden för hjälpen att komma hit!

Nu är det i princip bara att koppla ihop allt och jag har satt nytt packningsklister på differentialen och skruvat ihop så nu är den nya orangea (fd. röda) trumpeten monterad på plats och redo att ta emot motorn.

Men dess innan behöver jag bara rostsäkra det modifierade motorfästet, men det ska bara torka. Blir svart och tufft. SEN.. Sen kan jag montera motorn :D

Monterat trumpet och applicerat packningsklister. Pluttat på lite fett på kugghjulet som axeln ska driva också:
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.41.20.png
Skärmavbild 2023-01-09 kl. 13.41.30.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Ersätter du nållagret med en plastbussning?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Nix, nållagret sitter kvar :) Plastbrickan är där bara som en yta för stoppringen att snurra mot. Sen har den också lite stöd från insidan av differentialens fläns.

Här ser du nållagret fortfarande. Suddig bild. Men det är där! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Kolla här 😍




Det är otroligt bra tryck i den och tycker det känns som att det är bra kraft också och det känns hur roligt som helst!

Den skramlar och vibrerar, men det är ju en plåtburk :D

Drivningen verkar fungera perfekt så som jag kan förstå det. Det jag har lite svårt att veta är ju exakt hur bra Rotex-kopplingarna sitter i varandra, men det snurrar ju i alla fall. Jag har mätt ut sen innan vart jag skulle sätta stoppringen och så där. Så kopplingarna borde sitta bra i varandra. Svårt att veta för jag måste ju uppskatta och sen montera och hoppas att det sitter bra, för när det väl är monterat så kan jag ju inte se hur det ser ut. :)

Men oavsett.. Riktigt kul! :) Det var i början på november som drivaxeln gick sönder och sen skapade jag denna tråden. Nu äntligen går den att köra igen :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Är nog inte så petnoga att Rotex gummit har 100% ingrepp det håller nog för dina drifttimmar. Jämför med tex en drivkoppling till ett transportband som går 24/7.
Kul med bra vridmoment men ta det lite lugnt för nållagrets skull och den ohärdade axelns splines.
Vill du veta så plocka isär efter några 10 tals mils körning och inspektera ytorna.

Kul att den fungerar och tack för filmerna. Är alltid kul att se prylarnas snabba tillfrisknande efter operationen :-)
Skriv svar