Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av jesse »

Recension, Smart Wi-Fi-Luftkvalitetsmätare från Nedis (köpt hos NetOnNet),
samt SCD-30 Temperature, Humidity and CO2 sensor från Adafruit, köpt från ElectroKit.

Jag håller på och trimmar in min ventilation hemma och ville veta ungefär hur bra det fungerar.
Enligt Folkhälsomyndigheten: CO2 halten utomhus är ca 400ppm. I ett välventilerat rum ligger CO2-halten ofta på runt 600-800ppm.
Om halten överstiger 1000ppm så kan det vara en indikation på att ventilationen är bristfällig.
Dock så påpekar man att inte förrän runt 20.000ppm känner man obehag (ökad andningsfrekvens, huvudvärk).

Nedis luftkvalitetsmätare har följande specifikation:
Detektortyp: Koldioxid (CO2) Formaldehyd (HCHO) Luftfuktighet Temperatur Flyktiga organiska föreningar (VOC).

Tillverkarens beskrivning:
• Mät CO2, VOC, formaldehyd, temperatur och luftfuktighet
• Se mätvärden i realtid samt diagram över den senaste dagen, månaden eller året
• Få meddelanden på telefonen när inställda gränsvärden har uppnåtts
Här får man ju uppfattningen att det finns en CO2-sensor inbyggt. Men nej, det gör det inte. Detta skrivs dock inte ut någonstans, varken hos tillverkare (hemsida) eller återförsäljare.
Istället använder man sig av en VOC-sensor och "beräknar" sedan ett CO2-värde.

Jag ville givetvis testa detta. Jag var ju lite misstänksam, dels att det inte nämndes något om feltolerans, dels att den mätte 365ppm inomhus (när jag vet att värdet utomhus är mer än 400ppm).
Att feltoleranser inte nämns betyder att det är en ganska billig konsumentprodukt och det enda du kan vara riktigt säker på är att den är vit och går att hänga på väggen. All övrig funktion får man hoppas fungerar någorlunda.

Så jag började... hade den inomhus i några timmar... den låg kontinuerligt på 365ppm.
Jag lade den i en låda med lock och hällde i en obestämd mängd CO2 från en kopp.
Borde gett minst 20000ppm. Ingen som helst reaktion. Fortsatt 365ppm.
Jag andades på den... ja, den gick upp till 370 ett par sekunder.
Jag lade mig i sängen och drog täcket över huvudet. Låg så och andades i 10 minuter... Ojdå! Uppe i 550ppm!

Hur fungerar den i ett oventilerat rum då? Jag valde ett litet sovrum och stängde friskluftsventilen.
Där låg vi två personer och sov i flera timmar - när jag kollade grafen i efterhand var den spikrak. 365ppm hela tiden, med lite brus upp och ner på runt 5ppm.
Nu insåg jag att det här inte gick längre. Den här "luftkvalitetsmätaren" reagerar alltså inte alls på extrema värden av CO2 (och gammal unken luft).
Jag blåste rök in i sensorn och då reagerade den och gick över 3000ppm.
Då sensorn var helt oanvändbar för sitt syfte, så lämnade jag tillbaks den till butiken.

Nu ville jag ha någonting som jag verkligen litade på, och köpte Adafruit SCD-30 sensor.
Den hade lite bättre specifikation:
CO2 measurement range: 400 ppm – 10,000 ppm
Accuracy: ±(30 ppm + 3%)
temperature sensor + humidity sensor +/- 3%
(Mäter upp till 40000ppm men med försämrad noggrannhet)

Så fort jag fick hem den lödade jag på den på en Arduino Pro Mini och laddade ner exempelkoden för SCD-30.
Det var med glädje jag såg hur tydligt sensorn reagerade på varje liten förändring. Inomhusluften i ett instängt rum låg på 1150ppm. Ett annat rum runt 650ppm. Alltså förväntade värden.
Värdena gick ner till runt 550ppm när ingen vistades i rummet och gick upp till nästan 800ppm när 2 pers. var i rummet samtidigt i ett par timmar. Jag lade den på balkongen utomhus i 30 minuter och då visade den 360ppm.
Efter egen kalibrering så visar den nu runt 400-415ppm utomhus. Om jag andades på den gick den lätt upp över 10000ppm.

Slutsats:

Alla CO2-mätare är inte CO2-mätare, även om det står så.
Falska CO2-mätare som beräknar sitt värde från VOC-sensorer ger ingen indikation på om luftens kvalitet är bra eller inte inom "normala" intervall. Däremot kan den detektera direkt hälsovådliga koncentrationer av rök, metanol mm.
Så varning för falska CO2-mätare. De ger inte nån hint alls vägledning om ventilationen, om den ens är igång eller ej.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av rvl »

Har en BME680, där databladet säger:
Estimation of the CO2 level in ppm. The sensor does not
directly measure CO2
, but derives this from the average
correlation between VOCs and CO2 in human’s exhaled
breath.
PAS CO2 verkar vara ett alternativ om man är intresserad av riktig mätning.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av ecenier »

Jag har några S8 från SenseAir som funkar väldigt bra. Har inga inkopplade just nu, men minns att när vi bodde i lägenhet, nästan direkt kunde se på PPM-värdet när vi kom hem :)
S8 kalibrerar sig själv lite då och då genom att just anta att det är ca400 ppm co2 i utomhusluft.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har köpt (men inte kopplat in, än) MHZ-19, denna lär vara hyfsad, lite info här: https://revspace.nl/MHZ19.
Tror jag ska koppla in den och köra lite tester.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av FormerMazda »

Detta fick mig att spontanköpa en sensor: https://sensirion.com/products/catalog/SCD30/

Finns i en uppsjö av olika säljare på amazon, så en ska komma den 8e december.
För en femhunka är det helt ok om den lever upp till specar. Både I2C och modbus är ju smidigt att integrera mot och tillverkarens sida verkar ha bra dokumentation.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av nifelheim »

har kört en MHZ19 sedan några år, den funkar men jag vet inte om jag gjort något programmeringsfel för jag får mycket brus.
själv kalibreringen verkar också spöka om det inte är någon aktivitet och driver om det står tomt hemma.

Vi var hemma natten mellan 22'a och 23'e sen driver värdet, ventilationen är igång och ingen där.
vanliga dagar faller det ganska snabbt ner till 400ppm när det blivit tomt.
Kanske borde kolla om det går att stänga av, och filtrera signalen för att bli av med bruset,
eller om det är jag läser sensorn för ofta/snabbt :humm:


ppmCO2.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1104
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av ecenier »

MHZ-19 och S8 är väldigt lika i interface och utseende.
Jag testade båda sida vid sida för några år sedan.
Gjorde ett blogginlägg om det.

http://foogadgets.blogspot.com/2016/02/ ... s-mk3.html

Som nifelheim noterat så är MHZ-19 brusig, men användbar.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av Mindmapper »

400 ppm är ganska ren luft. Inte fjälluft men luft i mindre bebyggelse.
På kontoret följde jag CO2 under ombyggnaden av genomfarten. När trafiken var avstängd under byggtiden hade vi 390 ppm på morgonen innan folk kom till kontoret. När de hade byggt klart och traffiken släppts på var det över 400 ppm. på em nästan 500. Hur mycket som var traffiken utanför och folk inne vet jag ej. Andas på den steg den snabbt över 1000 ppm.

Ett välventilerat rum ?
Beror ju mycket om det är en person eller 10 - 20 personer ?
På den delen vi hade nästan 500 var vi ca 10 pers vissa dagar. Dessutom trafik ute nästan i stadskärna.

Har roat mig med att mäta CO2 i konferensrum runt om i Sverige under ett par år. Oftast med 8 - 12 personer. Varierar väldigt mycket från runt 400 ppm i början av dagen till i värsta fallet knappt 2000 ppm. Temperaturen stiger även. Det är lika effektivt att styra på temp som att styra på CO2. Båda indikerar dålig ventilation. Förrutom om du är en eller två personer då indikerar varken temp eller co2 på ett tillförlitligt sätt om du har dålig ventilation. Om det inte är ett väldigt litet rum vill säga.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5672
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av pi314 »

Fake MH-Z19B (black PCB)
Enligt signaturen WifWaf på Github säljs det "piratkopior" av MH-Z19 på Banggood som är sämre än originalet.
Kopiorna är bl.a. brusiga.

Här finns länkar till mer info om detta och hur man ser skillnad mellan original och kopia.
Bl.a. är kretskortet på kopian svart i stället för grönt.

https://github.com/WifWaf/MH-Z19

/Pi
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av larky »

När det ändå diskuteras CO2 och vilken nivå som är rimlig och när man måste ventilera tycker jag bifogad artikel är intressant. Jag tycker att det är bra att det diskuteras, och att det finns nog en en ganska spridd bild att det uppstår trötthetskänsla och huvudvärk vid halter över 1000ppm.
CO2-debatt_vvs-forum_1-2017.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av Mindmapper »

Trötthetskänslor vid CO2 halter över 1000ppm har man länge funderat över.
Ofta förekommer ju dessa halter när mycket folk samlas där ventilationen är dålig. Denna dåliga ventilation innebär även att temperaturen oftast också ökar i rummet. Vissa anser att det är temperaturökningen som står för trötthetskänslorna. Vilket som har jag ingen aning om. Vädrar man och tar en kort rast brukar i varje fall trötthetskänslorna försvinna. Huvudvärk är betydligt ovanligare och svårare att se samband för. De få tillfällen jag reagerat för att någon haft huvudvärk har det inte brukat försvinna av vädring och rast.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5672
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av pi314 »

Liten ökning av CO2-halten och påverkan på kognitiv förmåga
Dom senaste åren har det gjorts undersökningar som tyder på att även ganska små ökningar av CO2-halten i inandningsluften påverkar kognitiv förmåga.

Här är om en sådan.
• We also found effects of CO2 (a proxy for ventilation) on cognitive function. For every 500ppm increase, we saw response times 1.4-1.8% slower, and 2.1-2.4% lower throughput.
https://www.hsph.harvard.edu/healthybui ... -function/

Lite off-topic här, men ändå relaterat.

En av dagens vetenskapsnyheter tog upp hur den ökande CO2-halten i atmosfären sänker ph i havsvatten till den lägsta nivån på 20 miljoner år och hur det påverkar havslevande organismer.
Arter hinner inte anpassa sig när havet surnar snabbare än någonsin
https://sverigesradio.se/artikel/arter- ... n-nagonsin

/Pi
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vi säger 2% dummare (för att förenkla) vid en höjning av halten med 500 ppm?

Enligt BBR är ventilationskraven 0,35l/s och kvm boyta, eller ca 0,5 rumsväxlingar per timme med en rumshöjd på 2,45 m.

Men idag har man ofta behovsstyrd ventilation. En vuxen person producerar runt 0,2 liter CO2 per minut i genomsnitt. För att hålla halten under 500ppms ökning krävs alltså ett ventilationsflöde på 0,2/500ppm = 6 liter per sekund när man uppnått jämvikt. (6 liter/s tilluft med 400ppm och 6 liter/s avluft med 400+500 = 900 ppm)

Med 42 kvm boyta per person(genomsnitt för Sverige enligt SCB) motsvarar det ett ventilationsflöde på 6/42 = 0,15 liter/sekund och kvm.

Möter man BBRs krav är alltså ökningen av koldioxid betydligt lägre än 500 ppm, överslag = 0,15/0,35*500 ~ 200 ppm. Jag skulle säga att det är försumbart.

Men här står lite:
https://www.av.se/inomhusmiljo/luft-och ... ntilation/
https://www.boverket.se/sv/byggande/hal ... -bostader/

Lösligheten av koldioxid ökar linjärt med koncentrationen i atmosfären(så att halten ökat från 360 till 400 ppm innebär att drygt 10% mer koldioxid löses in) och minskar med ungefär 3% för varje grad som havstemperarturen ökar. Alltså ökar havens surhet. Det är inte helt sant eftersom vi har ett buffertsystem av
CaCO3 (s) + CO2(aq) [eq CO2*H2On] => 2HCO3-(aq) + 2 H+ (aq) [eg H3O+]

löser havsvattnet upp koldioxid löser sig alltså kalciumkarbonat upp i havsvattnet. Många havslevande organismer har kalciumkarbonat i sig i form av skal osv (bla koraller och plankton) och konsenvensen blir alltså förödande för näringskedjorna i det marina livet.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av FormerMazda »

FormerMazda skrev: 29 november 2022, 10:04:10 Detta fick mig att spontanköpa en sensor: https://sensirion.com/products/catalog/SCD30/

Finns i en uppsjö av olika säljare på amazon, så en ska komma den 8e december.
För en femhunka är det helt ok om den lever upp till specar. Både I2C och modbus är ju smidigt att integrera mot och tillverkarens sida verkar ha bra dokumentation.
På dagen höll leveransen!
Ska hämta den idag, kopplar upp den imorgon och låter den logga ett tag.
Har nån ett tips på ett program som loggar värden från modbus till CSV eller nåt?
Använde nåt för evigheter sen men kommer inte ihåg vad det heter..
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Utvärdering av CO2 / luftkvalitetsmätare.

Inlägg av FormerMazda »

Sensorn igång! Just nu bara via en esp32 och Arduino IDE.
På mitt kontor mäter jag 362-367ppm, vilket känns som ett lågt värde. Den kanske behöver vara igång ett tag och bli varm och kalibrera sig och sånt?
Jag blåste på den under en sekund, från knappa halvmetern och den reagerade direkt, toppade på 715ppm, för att gå neråt igen till ~365ppm.

Skulle som sagt lägga den på långtidstest, men inte över helgen. Får bli ett par dagar nästa vecka. :)
Skriv svar