Laga gammal elbil (barn)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

lgrfbs skrev: 25 november 2022, 04:13:49 Har du några mått på batteri terminalerna och på den svarta kontakten?
Vad är en batterterminal? Menar du "flärparna" på batteriet?
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

MadModder skrev: 25 november 2022, 06:51:40 Kontakten påminner om den här
https://www.fruugo.se/dc-stromkabelkabe ... v&ac=croud

Nu är väl fruugo en skitsida, så jag tänker inte rekommendera ett köp där…
Men frågan är ju hur jag kopplar kablaget till batteriet?
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 48
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av zwanzig »

Bilens kontakt är ju lite ovanlig, vill du inte klippa av den så kan du chansa på att köpa t.ex. https://butik.limmared.nu/sv/stroemdc-k ... kring.html eller https://m.aliexpress.com/item/327435360 ... t=Pc2Msite
Om jag googlat rätt på ditt batteri så behöver du 2st flatstiftshylsa 6,3 i den änden.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

Nu hittade jag en bild på en likadan elbil och såhär ser underredet ut på den innehållandes batteri. Kan någon här se hur det har kopplats och vilka delar utöver mitt inköpta batteri som behövs?
Skärmavbild 2022-11-29 kl. 22.31.47.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

zwanzig skrev: 27 november 2022, 23:03:42 Bilens kontakt är ju lite ovanlig, vill du inte klippa av den så kan du chansa på att köpa t.ex. https://butik.limmared.nu/sv/stroemdc-k ... kring.html eller https://m.aliexpress.com/item/327435360 ... t=Pc2Msite
Om jag googlat rätt på ditt batteri så behöver du 2st flatstiftshylsa 6,3 i den änden.
Tack! Som jag hintade i mitt första inlägg så är jag novis på området.

Flatstifthylsorna förstår jag att jag fäster på batteriterminalerna (flärparna) men hur ansluter jag kabeln du länkade till från den svart-vita kabeln som finns på bilen till flatstifthylsorna?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av Icecap »

Igen - finns det inget annat kopplat till någonstans i fordonet?

Du kan inte bara koppla batteriet till motorn, det basala är att ha en styring av (minst) typen: On/Off samt fram/back.
* Finns det någon gaspedal?
* Finns det någon "box"/kretskort?

Jag har ställd dessa frågon innan men svaren saknas totalt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av LeCanard »

B+ försvinner ju uppenbarligen in i ’kabelhärvan’ ( kan man kalla det så när det endast finns 2 eller3 kablar?) som går framöver på vänstersidan. Så nog finns det mer än bara batteri och drivmotor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fanns det schema på elsystemet?

Annars är det väl bara att börja skissa på ett. Vet man inte hur en centrifugaliseringsinjektor eller en flogistongenerator ser ut ritar man en tom ruta. Sedan fyller man successivt på med detaljer när man vet mer.
Det är liksom inte läge att bara börja skarva i kabelhärvor utan att veta hur det en gång såg ut och hur det bör se ut. Eller på ren svenska - Mät två gånger - såga en gång.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6973
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av lgrfbs »

docholiday skrev: 27 november 2022, 22:09:21
lgrfbs skrev: 25 november 2022, 04:13:49 Har du några mått på batteri terminalerna och på den svarta kontakten?
Vad är en batterterminal? Menar du "flärparna" på batteriet?
Det kanske är lokal svenska men där jag växte upp så är "batteriterminal" eller "batteripol" för de metall detaljer på ett batteri som man ansluter kablarna till för att få tillgång till kraften i batteriet.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av LeCanard »

Detsamma gäller "flärp".. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Comment s'appel un 'flärp' en Francais? Une Flairpe??

Medan somliga funderar på franska oregelbundna tidsadverbial, kanske man ska fundera på var man hittar ett bra gasreglage. Finns det färdiga (kina)moduler eller bygger man lätt ett själv. Eftersom det lär gå en del ampere genom voltsnöret ska man nog sikta på ett switchat motorstyr (inte linjärt), vilket kanske förenklar byggandet av ett eget.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av rvl »

docholiday skrev: 29 november 2022, 22:40:06 Nu hittade jag en bild på en likadan elbil och såhär ser underredet ut på den innehållandes batteri. Kan någon här se hur det har kopplats och vilka delar utöver mitt inköpta batteri som behövs?

Skärmavbild 2022-11-29 kl. 22.31.47.png
Den svarta klimpen på den röda ledningen är antagligen en säkringshållare, som vore en god idé att även ha med i din "batteriadapter". Annars är det väl inte dessmer konstigheter här? Kontaktdon som matchar det befintliga och sedan i andra änden av (de tillräckligt grova) ledningarna kontaktdon som passar på battteriflärparna.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

Icecap skrev: 30 november 2022, 08:10:24 Igen - finns det inget annat kopplat till någonstans i fordonet?

Du kan inte bara koppla batteriet till motorn, det basala är att ha en styring av (minst) typen: On/Off samt fram/back.
* Finns det någon gaspedal?
* Finns det någon "box"/kretskort?

Jag har ställd dessa frågon innan men svaren saknas totalt.
hej!

jodå, visst finns gaspedal och från den är det kopplat svart-vita kablar dels till motorn och sen den änden som just nu inte har något hem men jag gissar ska in i batteriet. Se bilder nedan.
IMG_5062 Stor.jpeg
IMG_5063 Stor.jpeg
IMG_5064 Stor.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
docholiday
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 november 2022, 21:07:11

Re: Laga gammal elbil (barn)

Inlägg av docholiday »

rvl skrev: 30 november 2022, 15:08:39
docholiday skrev: 29 november 2022, 22:40:06 Nu hittade jag en bild på en likadan elbil och såhär ser underredet ut på den innehållandes batteri. Kan någon här se hur det har kopplats och vilka delar utöver mitt inköpta batteri som behövs?

Skärmavbild 2022-11-29 kl. 22.31.47.png
Den svarta klimpen på den röda ledningen är antagligen en säkringshållare, som vore en god idé att även ha med i din "batteriadapter". Annars är det väl inte dessmer konstigheter här? Kontaktdon som matchar det befintliga och sedan i andra änden av (de tillräckligt grova) ledningarna kontaktdon som passar på battteriflärparna.
Ok. I tidigare inlägg har det tipsats om denna https://butik.limmared.nu/sv/stroemdc-k ... kring.html men hur kopplar jag en sådan till mitt batter? Se bild nedan.
IMG_4991 Liten.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar