T: Adapter till vevaxel

Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Fortran »

Ja den är nytillverkad.

Jag kan ju sätta en plugg i änden av delrin eller mässing om det skulle hjälpa?
Är ju lätt åtgärdat.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Jaaaahaaa nu fattar jag vad du menar! Den idén är genial. Jag älskar den!! Ska fixa dom delarna!
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

@Fotran, det är ju en smart idé. Men jag (men jag kan ha fel, är öppen för andra förslag) tror mer på en lagring på utsidan den blir även lite justerbar så att man kan ställa spelet på Rotexkopplingen.

@Oskar. Hur långt utstick är diameter 25 på Fortrans axel? Så att stoppringen får plats? Annars kanske en 22 mm stoppring fungerar?
Brickan mot kåpan måste ha lite mindre diameter än flänsen på kåpan, då den flänsen även är styrning till trumpeten.
Man kanske även kan slopa den brickan och köra med en nylonbricka som ligger an direkt mot kåpflänsen?
Fortran kanske även kan svarva till dess delar (bricka, stoppring) åt dig?
Du måste även fila bort alla skador på motoraxeln utan att fila den oval m.m!
Sen gäller alla bitar på plats innan man kapar och filar, så slipper man lida av för tidiga tankevurpor :-)
Har du börjat tillverka/modifiera trumpeten? Även den behöver gå ett varv i svarven så att flänsarna blir parallella och även linjerar.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Tittade lite mer på inre gavellagringen.
Och Fortrans förslag är nog riktigt smart och enkelt. Bara man först planar av lagerytan i kåpan (tar bort ev uppstickande grader) så håller nog detta bra.
IMG_4241.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Vad blir det som håller styrsel på axeln?
Vad jag kan förstå blir den inte lagrad i någon ände?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Axiellt eller radiellt?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Radiellt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Nållager i slutväxelkåpan. Rotex i andra änden och radialkullager (som även tar viss axiell belastning) på motoraxeln.
IMG_4197.jpg
IMG_4242.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Nållager i slutväxelkåpan
Det hade jag missat.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Palle500 skrev: 27 november 2022, 12:06:57 @Oskar. Hur långt utstick är diameter 25 på Fortrans axel? Så att stoppringen får plats? Annars kanske en 22 mm stoppring fungerar?
Brickan mot kåpan måste ha lite mindre diameter än flänsen på kåpan, då den flänsen även är styrning till trumpeten.
Jag vet inte hur mycket den sticker ut. Men att döma av bilden så tror jag det blir 22mm stoppring som gäller. Men vi får se :)

Palle500 skrev: 27 november 2022, 12:06:57 Man kanske även kan slopa den brickan och köra med en nylonbricka som ligger an direkt mot kåpflänsen?
Fortran kanske även kan svarva till dess delar (bricka, stoppring) åt dig?
Ja, men med din variant med stoppring så blir lösningen mer justerbar. Men jag skulle nog vilja ha en kombination av båda två.

Palle500 skrev: 27 november 2022, 12:06:57 Du måste även fila bort alla skador på motoraxeln utan att fila den oval m.m!
Sen gäller alla bitar på plats innan man kapar och filar, så slipper man lida av för tidiga tankevurpor :-)
Japp, är ganska noga med att jag får se till att lugna ner mig och inte gå händelserna i för väg. Får ju sån otrolig hjälp nu så det är inte dags att bara slira iväg på egen hand! :D Tack för råden!

Palle500 skrev: 27 november 2022, 12:06:57 Har du börjat tillverka/modifiera trumpeten? Även den behöver gå ett varv i svarven så att flänsarna blir parallella och även linjerar.
Nej det har jag inte börjat göra än. Det är ju slutgiltiga längden på trumpeten :rofl som kommer avgöra hur lång axeln kommer bli. Så jag kommer vilja göra den ganska snart.

Min nuvarande plan för att skapa den hemma är att kapa av röda röret från båda ändarna så att jag bara har dom två änd-plattorna att jobba med. Jag förmodar att båda hålen i dom är svarvade och när jag har dom plattorna lösa så kan jag 3d-printa två svets-jiggar som kommer kunna hålla nya röret centrerat till dom befintliga hålen. Sen efter det får jag jobba med att bredda det ena hålet vid motorn så att Rotex-kopplingen. Hålet som Rotex-kopplingen ska kunna träs igenom är mycket större än vad flänsen(?) på motorn är. Så jag får 3d-printa en adapter som stänger ute axeln från yttre elementen.

Så här tänker jag mig 3d-printade svets-jiggen (visualiserar bara hur jag gör i ena änden). Och hur jag får ut den efteråt... Ja jag får slita ut den med Dremeln typ :D
Skärmavbild 2022-11-27 kl. 13.58.37.png
Skärmavbild 2022-11-27 kl. 13.59.00.png
Skärmavbild 2022-11-27 kl. 13.59.50.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av oskars 27 november 2022, 14:20:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

säter skrev: 27 november 2022, 13:26:09
Nållager i slutväxelkåpan
Det hade jag missat.
Finns det någon bild på nållagret?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Jag har inte bättre än dessa just nu :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av säter »

Nålarna går direkt mot axeln alltså?
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av oskars »

Deeet skulle jag tro. Men jag måste undersöka det mer för att vara säker. Osäker på hur dom exakt är tänkta att fungera.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: T: Adapter till vevaxel

Inlägg av Palle500 »

Japp direkt mot axeln. Så Fortrans axel bör vara härdad och slipad för att hålla över tiden. Men allt utom automatstål håller nog rätt länge.
@Säter såg du inte bilden på nållagret i mitt svar?
Sen är det dags för dig Säter att komma med bra råd hur man kan göra olika lösningar. Blir ju lite konstigt att du frågar om saker utan att ange orsaken. Det hjälper ju inte Oskar att du får ihop lösningen i ditt huvud.
Skriv svar