Utnyttja solpanelernas DC i väntan på växelriktare

Berätta om dina pågående projekt.
Prins Valiant
Inlägg: 903
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Utnyttja solpanelernas DC i väntan på växelriktare

Inlägg av Prins Valiant »

Vet ej hur du kopplat, men vill repetera vad mrfrenzy sa: Varken termostat eller överhettningsskydd i de radiatorerna klarar att bryta DC.
Du behöver 2st separata kontaktorer.

Ej heller kontaktorer av normal modell kan bryta DC. Man brukar i så fall försöka öka luftgapet för brytpunkten genom att köpa 4-poliga kontaktorer där man lägger polerna i serie-paralell. (Man svetsar med DC för att det ger så fin ljusbåge).
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Utnyttja solpanelernas DC i väntan på växelriktare

Inlägg av adent »

Jag är mycket medveten om detta. Inga termostater är inkopplade alls. Överhettningsskyddet sitter kvar, men ska högst troligt inte behövas genom att elementen aldrig kan ge full effekt, garaget är kallt och kan troligen inte värmas upp till några högre temperaturer av elementen. I och urkoppling sker på kvällen/natten/mulet genom ett mycket snabbt isärryck av kontakterna (som sen ska bytas innan riktig anslutning görs).

Just nu med igenmulet och regn ger panelerna ca 180V och 0,4A genom elementen. Ca 80W.

Detta är inget jag kommer köra inomhus bland folk. Det är bara ett test.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Utnyttja solpanelernas DC i väntan på växelriktare

Inlägg av adent »

Testen avslutad för några veckor sedan. Nu sitter växelriktaren inkopplad.

Jag är ändå glad att jag vågade prova (med försiktighet!). Hade vart kul att komma närmare MPP. Med två slingor och närmare MPP borde det ändå gått att få ut uppåt 2-4kW i oktobersol.
Elementen gav nu som mest runt 1000W totalt som det var koppplat, och det var ändå medvetet för att garanterat ligga inom spännings och effektgränser.

Hade ingen termometer i garaget, men kunde inte uppleva någon temperaturhöjning även om det säkert blev lite varmare.
På bilden har jag loggat spänningen över ett element (spänningen från panelerna var alltså exakt det dubbla mot loggat.
Dessutom råkade loggningen göras den dag vi hade partiell solförmörkelse, mig helt ovetande.

Markören står i en dipp ungefär när solförmörkelsen skulle vara som störst, klockan 12:06:10. Jag tror tyvärr att det är en slump med moln snarare än solförmörkelsen som skapar "gropen". Men kul iaf.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar