Om slutsteget var påslaget men försteget avstängt och det stod så över en natt så är det väl viss risk att signalkablar osv plockat upp nån störning, kanske? Normalt har ju försteget en relativt låg utimpedans, kanske mellan några hundra ohm till några kilo ohm, men många kretsar får nära oändlig utimpedans när matningen stängs av. Så dels kan yttre störningar och dels kan självsvängningar ha letat sig in.
Kan ju vara värt att provköra högtalarna ordentligt med nån förstärkare som är känd för att vara hyggligt stryktålig. Om en diskant är död så lär det ju varit självsvängning, kanske via signalkablarna. Om en bas är död/skadad så kanske likspänning läckt ut?
Finns det nån skyddskrets i förstärkaren som slår av högtalarrelä vid t.ex. likspänning, för stark signal högt i frekvens (självsvängning och/eller fel insignal), överström, överhettning osv?
Jag hade åtminstone mätt upp att tomgångsström och DC-offset är korrekt efter nån slags service/reparation.
Angående om det är värt att laga så tänker jag mer jämfört med andra jämförbara grejer. Oftast är det ju värt att laga, men om vi som sidospårsexempel tar de förstärkare som använder STK-moduler eller motsvarande så är det väl ofta bara de med samlarvärde som är värda att laga. Likaså kan transistorerna vara så dyrbara att vissa förstärkare kan löna sig att skrota och sälja komponenterna som begagnade fungerande. Skulle t.ex. tänka mig att det lönar sig nog ekonomiskt att skrota ett Elektor Crescendo och sälja av de två 2SK135 och två 2SJ50 MOS-FET-trissorna som sitter i varje kanal. Tråkigt att det blir så, men tyvärr är det värt att tänka på ekonomin.
(Däremot är jag motståndare till folk som köper upp t.ex. processorer och utvinner guld ur dem. Där suger man ju verkligen ur allt kulturellt värde, medan om man t.ex. skrotar ett Crescendo för att laga ett färdigtillverkat slutsteg som kör samma trissor så har man väl gått ungefär plus/minus noll kulturellt.)
(Som sidospår på detta sidospår så vore det faktiskt av värde om det fanns nån slags kulturminne/bevarande-grej för hemelektronik av olika slag. Typ en EU-grej som ser till att det sparas minst ett Elektor Crescendo och ett Josty Kit AF500 (båda slutsteg som använder de där 2SK135/2SJ50-trissorna) till eftervärlden. Eller kanske spara minst två exemplar av varje, för att ett ska kunna sparas orört och ett annat ska kunna tas fram till speciella grejer som t.ex. lyssningskväll för entusiaster eller att mäta på (i båda fall med nån riskanalys)).
Reparera HiFi-slutsteg
Re: Reparera HiFi-slutsteg
Fördelarna med TO3 är att dom har en bättre kylyta än t.ex. TO220 eller TOP3
-
- Inlägg: 6416
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Reparera HiFi-slutsteg
Visst har de större kylyta! Men de är bökiga att montera. De har ca 2-3ggr bättre kylning än en TO220. Men är det inte lättare att montera 2-3 TO220 än en TO3? Med moderna mosfet så har du inte heller samma kritiska temperaturrusning som gamla bipolära TO3 hade. Det som verkligen spelar roll är hur mycket kylyta vi behöver mot omgivningen. Där finns det pengar och volym att spara.
2N3055 är en gammal relik som vi gott kan göra oss kvitt med bättre lösningar.
2N3055 är en gammal relik som vi gott kan göra oss kvitt med bättre lösningar.
Re: Reparera HiFi-slutsteg
Ja, det sitter en termistor på kylflänsen som kan göra att ett relä faller och stänger av signalen ut till högtalarna. Om denna skyddskrets reagerar på något annat än termistorerna, har jag inte kommit fram till. Det ser ut som att det finns en krets som mäter på slutstegets utgång, men exakt hur det är konstruerat har jag inte lagt ner någon tid på att undersöka.Finns det nån skyddskrets i förstärkaren
Jag förstår tanken, att glödlamporna ska fungera som PTC-motstånd, och lysa upp och därmed begränsa strömmen så att inte mer går sönder. Men om matningen är på 70 till 80 V AC, så måste väl lamporna ha ungefär denna märkspänning för att det ska fungera som tänkt? Tre seriekopplade 24 V-lampor på varje kanal? Eller funkar det så att om man ansluter en 24 V-lampa i serie, så kommer den inte att tända om det inte är kortis, och om det är kortis så brinner en billig lampa istället för två dyra transistorer?Rekommenderar starkt att du ersätter säkringar för DC-matning till sluttrissorna med glödlampor vars maxström blir lägre än vad trissorna ska tåla.
Kan lägga till att det finns säkringar på kortet. Två 200 mA-säkringar till förförstärkarna och annat. Och två 6 A till slutsteget. 6 A-"säkringarna" är gjorda av 0,7 mm förtent koppartråd (som garanterat tål mer än 6 A)... Men säkringen på primären löser ut.
Re: Reparera HiFi-slutsteg
Glödlampor har rätt konstant ström inom ett större spänningsområde, så du kan nog rent av använda 230V-lampor avsedda för ungefär den strömmen. Inser att det blir rejäla halogenstrålkastare som idag kan vara svåra att få tag på, men de lär väl användas t.ex. i laserskrivare och kopiatorer som värmemojäng. Men det räcker nog med lampor med klart lägre maxström eftersom steg ett är att få igång slutsteget så allt fungerar bra i tomgång och med väldigt svag ljudstyrka.