Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shak
Inlägg: 2
Blev medlem: 5 juni 2010, 15:01:50

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Shak »

Hej,
Tänkte bara säga att felet var en av elementen (den tunnare grillelementen), jag bytte den och nu fungerar utmärkt.
Det märkliga är att ohmmeter visar ingen kortslutning, men tydligen vid avslag blir nån sort jord korstsluttning.

MVH /S
Ebenezum
Inlägg: 54
Blev medlem: 22 februari 2012, 19:04:10
Ort: Hestra, Småland

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Ebenezum »

Hej!

Lite trådarkeologi här :)

Jag har en EKC6180 med samma problem som övriga i tråden. Det är många år sedan den började krångla på det här sättet men jag har klarat mig med att stänga av snabbuppvärmningen direkt vid start även om det tar en halv evighet att få ugnen varm då. Det blir dock problem när ovetande ska använda ugnen, exempelvis nu på semestern när huset är fullt av gäster allt som oftast. Så nu tröttnade jag och tänkte ta tag i detta, det element som mäter sämst är det tunna av de två övre. Tyvärr verkar det ha utgått om man kollar med Electrolux.

Danny, du som verkar ha stenkoll på sånt här, vet du om det finns tredjeparts element att få tag på? Det är artikelnummer 3051662025 enligt Electrolux webbshop.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Danny »

Tyvärr
Huddingebo
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 november 2022, 12:09:10

Re: Spis Electrolux EK6175 löser jordfelsbrytare

Inlägg av Huddingebo »

Elux äger ju AEG och där går grillelementet att beställa.
625kr.
Finns även via andra sidor.
Har själv en EK7175. Bland de bästa spisar som har gjorts så vill fixa det enda felet. Att JFB löser ut på lilla ugnens grill/snabbelement.

Edit:

Hade tyvärr fel. Fanns inte där heller.
Jakten på nytt element fortsätter...
Skriv svar