Extra 12V batteri i Hybrid bil?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mippen
Inlägg: 740
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Extra 12V batteri i Hybrid bil?

Inlägg av mippen »

Har ett litet extra batteri som håller lite prylar (wifi router, raspberry pi mm) igång när bilen är avstängd.
Förr i tiden så räckte det med ett frånskilje relä mellan bilens batteri och extra batteriet för att alltid kunna starta bilen.

Med hybrid bil så är ofta bilens egna 12V system lägre än frånskilje nivån. Speciellt när man kör mestadels hybrid körning (ej motor igång).
Bilens har ngn form av laddning från högspänningsbatteriet till dess 12V men när denna är aktiv vet jag ej.
Detta betyder att mitt extra batteri ofta laddar ur även under färd.

Enklaste lösningen är såklart att koppla in ett vanligt relä som styrs på tändning mellan batterierna.. Har detta redan idag.
Skulle dock vilja hitta en lösning där jag kan "låna" lite amphere från bilens egna 12V för att förlänga tiden i avstängt läge.

Finns det något bättre skiljerelä som fungerar i hybrid bil?
Eller ngn koppling som skyddar bilens batteri samtidigt som man lånar av batteriet?

Bilens 12V laddas visserligen om man laddar högspänningssidan.. dock är den laddspänningen för låg för skiljerelät också.
Har heller inte hittat ngn matning som aktiveras när laddning är igång, för att koppla in bilens 12v vid högspänningsladdning.

Tankarna just nu går åt att addera en boost converter för att "hjälpa" ett frånskiljerelä.. Dock jobbar dom för lågt (från 8v -> boost till 13.8 ) .
Känns inte bra att dra ner bilens egna 12v till under 8v då convertern skulle stänga av.