liten förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ålänningen

liten förstärkare

Inlägg av Ålänningen »

Hej på er alla, första gången jag postar i det här forumet...

Jag kom in på den här sidan av en slump, jag kollade runt i byggbloggarna på sweclockers.se och läste fagges mini-itx och kollade länken till den här sidan där han byggde en cnc-fräs. Grymt imponerad av alla er som byggt en... Skulle oxå villa ha en, men e inte säker på om jag har kunskaperna att ens bygga en (E bara 16).
Men man måste ju börja någonstans: så jag tänkte bygga en liten monoförstärkare. Typ en sån här: 85-829-34 på elfa. Men jag har inte tänkt köpa en från elfa, jag har redan det mästa jag behöver, men saknar viss kunskap om hur jag ska göra...
Har kollat runt lite på forumet och läst hundratals trådar om cnc-maskiner o förstärkare.

Men om jag nu ska gära en sån förstärkare som finns på elfa, så om man tittar på bilden så har transistorn 5st ben men dom jag har har bara 3st. Måste man ha en sån med 5ben eller går det med typ 2st med 3ben på något sätt??

Jag har oxå studerat jimmys förstärkare: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... sc&start=0
Men den på elfa ser något enklare ut, Är det någon som har ett schema till något liknande den på elfa???
Motstånd o kondensatorer har jag redan, men som jag skrev tidigare så är jag lite osäker på transistorn
Tack på förhand mvh daniel
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ingen transistor. Det är en ICkrets. Saxat från beskrivningen.

"Uppbyggd med IC-kretsen TDA 2003"

Jimmys för stärkare är ingen effektförstärkare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sant, min forstarkare ar ingen effektforstarkare, men den spelar ganska hogt och klarar att matas med allt mellan mickniva till horlursniva. Daremot drar den en massa strom, sa den ar nog inte att rekommendera. :)

Bra att traden kom upp igen, blev pamind om att jag maste lagga upp ett ljudklipp fran den. :)

(Sitter vid en Linux-burk utan svenska tecken....)
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

sorry, borde ha läst lite...
Har någon ett schema till en så enkel förstärkare som möjligt??, bara så jag lär mig grunderna. Den behöver inte vara bra, men bara så jag förstår hur jag ska göra... :D
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Jag håller också på med en CNC och jag har köpt delar från Hobby CNC det är även ett tips till dig, det är billigt och bra att börja med.

http://www.hobbycnc.com/driverboards.php

(För er som undrar vad som händer med mitt projekt så håller jag för tilfället på med själva ställningen, så det tar ett litet tag innan det kommer bilder på allt.) :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men nu var det ju en förstärkare han ville bygga...
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

Man kan ju bygga något så här enkelt:
http://img242.imageshack.us/my.php?imag ... torta9.png (vet inte om man behöver resistorn...)

bara för att förstå transistorn, men kan man göra om den lite så den blir en förstärkare?? Bara så jag förstår hur jag ska göra så kan jag gå vidare därifrån sen..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Glöm den ritningen. Den är fel. Bygg inget efter den.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

grejen med ritningen är ju bara att få en LED att lysa.
Men kan ingen berätta hur jag ska bygga en så enkel förstärkare som möjligt???
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja. Men den kommer att få dioden att gå sönder också. Den saknar ström begränsning. En förstärkae med en trensistor blir kass. Börja med att lära dig hur en OP funkar.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

vad e en "OP"? o hur ska jag lära mig hur den fungerar??? :?:
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... Adder.html

Förklarar delvis hur en OPamp funkar
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

kollade igenom det snabbt men fattade inte ett skit, Men jag startade inte den här tråden för att få reda på hur en OP fungerar....
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vill du bygga en enkel förstärkare så finns det två sätt att göra det på(det finns mera men det tar vui int nu)

antingen byggar man med en ic eller med diskreta komponenter, transistorer eller rör

ska man göra det enkelt så bygger man med ic, enklast då är att ladda ner databladet för den ic man vill använda, i detta fallet t.e.x tda 2003
databladet hittar man enklast på google , sök på tda 2003 pdf

sen kan man börja med dom riktiga frågorna om det är något som är oklart
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

från åland skrev:kollade igenom det snabbt men fattade inte ett skit, Men jag startade inte den här tråden för att få reda på hur en OP fungerar....
från åland skrev:vad e en "OP"? o hur ska jag lära mig hur den fungerar???
Skriv svar