Tandberg 9000X rullbandspelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mungärderud
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 april 2021, 16:46:16
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Tandberg 9000X rullbandspelare

Inlägg av Mungärderud »

Hej alla glada rullbandsnostalgiker!
Att jag gillar Tandberg är kanske ingen nyhet, för det går att läsa om min pågående renovering av en 10XD här på forumet.
I väntan på att beställda delar anländer till den, så lägger jag sista handen vid en 9000X som jag väckt upp från de avsomnades skara.
Jag har under resans gång pillat en hel del på allt möjligt i komponentnivå vilket inte är så smart, men är man amatör på området så är man!

Jag har kommit till den punkt där jag behöver återställa rätt nivåer för in och avspelning.
I manualen anger punkt 2.3 AVSPELNINGSNIVÅ TAPE
att Tandbergs justeringsband nr. 4 ska användas!
Detta band har jag inte och därför så har jag ställt in alla trimpottar som har med in och avspelningsnivå på tyck , och det känns inte så bra för jag tänkte att sälja av den efter reparationen.
Tandbergs justeringsband återger en 400Hz ton på hastigheten 7.1/2 ips.
Jag har fuskat med att spela in ett eget band med samma ton och hastighet på en orörd bandspelare, men jag har ingen aning om denna inspelning motsvarar justeringsbandets egenskaper.

Finns någon här på forumet som kanske har "justerbånd nr. 4" eller känner någon som kanske kan hyra ut eller sälja ett dylikt?
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tandberg 9000X rullbandspelare

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men:
Går det att härleda detta testbands signalstyrka på något vis?

Till exempel finns det nån spec på hur bandspelarens mätare förhåller sig till faktisk energi magnetiserad på bandet, som man kan använda sig av?

Annars spelar ju exakt nivå inte så stor roll om man inte använder nån brusreducering typ Dolby, DBX eller liknande, och det är ju inte jättevanligt att använda på rullbandspelare.
Skriv svar