Problem med röntgenapparat
Re: Problem med röntgenapparat
Det verkar som att du är nåt på spåren iallafall, sånt där kan vara jäkligt lurigt annars och speciellt med dom där spänningarna närvarande.
Här är styrkortet för g3 och an.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Två kondingar så skjutna att esr-mätaren inte ens märker att dom är inkopplade…
En av kondingarna på g1/g2 kortet va också rutten.
Nya värden:
N/M
G1 127/260
G2 536/548
G3 1559/1559
Verkar som att G3 fortfarande inte funkar
N/M
G1 127/260
G2 536/548
G3 1559/1559
Verkar som att G3 fortfarande inte funkar
Okej. nu börjar det trilla ner lite poletter här. Det finns ett tvåkanals drivchip som helt enkelt driver en mosfet som sen driver utgångstrafon. Det drivchippet heter 16116FP och tillverkas av Hitachi.
Det är OUT 1-kretsen som driver G3.
Tricket är nu att jag kan fibbla med trimpot på M/G3 och plötsligt kan jag få G3 att hoppa igång. Då får jag upp spänningen till ca 8-10kV med perfekt sinus på utgången. Problemet är dock att utsignalen är väldigt instabil. Plötsligt så slutar den oscillera och går ner till väldigt låg spänning på utgången (från ca 20Vpp till 2Vpp ish) därav den ruttna utspänningen från trafon....
Det är OUT 1-kretsen som driver G3.
Tricket är nu att jag kan fibbla med trimpot på M/G3 och plötsligt kan jag få G3 att hoppa igång. Då får jag upp spänningen till ca 8-10kV med perfekt sinus på utgången. Problemet är dock att utsignalen är väldigt instabil. Plötsligt så slutar den oscillera och går ner till väldigt låg spänning på utgången (från ca 20Vpp till 2Vpp ish) därav den ruttna utspänningen från trafon....
Lödde loss utgången på chippet precis innan mosfet och ena kanalen verkar skjuten. Har beställt ett nytt drivchip nu. Lär inte vara något annat än det som är paj. Alla motstånd och alla små halvledare är uppmätta. Allt är schysst.
Är dock orolig för att ytterligare ett chip kan va inbladat. NJU201A från Jrc. Hittar inte ens datablad.
- Klas-Kenny
Här har du datablad, är en analog switch.
Vet inte på rak arm om det finns något pinkompatibelt, men borde inte vara helt orimlig att ersätta även om just exakt den kanske inte går att köpa.
Tillägg: Den finns till och med upplagd som artikel hos Mouser, tillverkas tydligen fortfarande.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/Nis ... SviQ%3D%3D
Dock inte i lager, som det mesta nu för tiden.
Vet inte på rak arm om det finns något pinkompatibelt, men borde inte vara helt orimlig att ersätta även om just exakt den kanske inte går att köpa.
Tillägg: Den finns till och med upplagd som artikel hos Mouser, tillverkas tydligen fortfarande.
https://eu.mouser.com/ProductDetail/Nis ... SviQ%3D%3D
Dock inte i lager, som det mesta nu för tiden.
Fattar inte att jag inte hittade det databladet… men nu är den kollad, den funkar. Switchen ändrar mellan N och M läge. In/utgångar stämmer perfekt och när switchen är bruten så får jag en spänningsskillnad på in/utgången. Matningsspänningen är också korrekt.
Har ytterligare ett chip som jag inte hittar info om.
Märkt N i plasten
814 849
Märkt N i plasten
814 849
- Klas-Kenny