OP-Amp, magnetkontakt, dubbelbalansering, larm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1783
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

OP-Amp, magnetkontakt, dubbelbalansering, larm

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Nu var det många år sen jag höll på med sådant här, men tänkte mig ett litet projekt där jag bygger en "enkel" larmcentral/larmpanel.. Bygget ska baseras på en AVR plattform, känns fortfarande konstigt att inte säga Atmel, aja..

Jag har aldrig labbat med OP-amp förut och simulatorn på https://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html är väl kanske inte helt perfekt förmodar jag. Men jag har kommit fram till följande krets och tänkte kolla med er vad ni tycker om den och vad jag gjort fel - för något måste ju givetvis vara fel när jag gör sånt här, speciellt när det är första gången med OP-amp 😋

Hur som helst, larmpanelen kommer köras med 24V, så jag kör gärna ut det genom magnetkontakterna, men givetvis så gillar ju inte en AVR det, så kör en spänningsdelare som skickar in spänningen i en OP-amp och utspänningen får en 5.1V Zener som säkrar spänningen.

Larmslingan innehåller fyra magnetkontakter, säg att det är 1 dörr och 3 fönster, samt en sabotage kontakt som sitter i serie. Larmslingan är dubbelbalanserad med ett motstånd över vardera magnetkontakt samt ett slutmotstånd.

Spänningen innan någon magnetkontakt är öppen - till ADC på AVR mätpunkt 2 - är 2.404V, det blir alltså "standard" värdet när en slinga är inkopplad, oavsett hur många magnetkontakter. (spänning ut genom magnetkontakter 10.51V)
krets1.PNG
Spänningen vid öppnade av en magnetkontakt - till ADC på AVR mätpunkt 2 - är 3.344V (skillnad 0,94V) (spänning till spänningsdelare 7.556V)
krets2.PNG
Spänningen vid öppnade av två magnetkontaktar - till ADC på AVR mätpunkt 2 - är 3.845V (skillnad 0,50V) (spänning till spänningsdelare 12.085V)
krets3.PNG
Spänningen vid öppnade av tre magnetkontakter - till ADC på AVR mätpunkt 2 - är 4.157V (skillnad 0,31V) (spänning till spänningsdelare 13.064V)
krets4.PNG
Spänningen vid öppnade av fyra magnetkontakter - till ADC på AVR mätpunkt 2 - är 4.369V (skillnad 0,21V) (spänning till spänningsdelare 13.732V)
krets5.PNG
Spänningen vid öppnade av sabotagekontakten - till ADC på AVR mätpunkt 2 - är 5.038V (spänning till spänningsdelare 17.258V)
krets6.PNG
Om jag sluter "kontakten" vid "Mätpunkt 1" så simulerar jag kortslutning och då blir spänningen till ADC på AVR 0V.

Vad tror ni om mina värden?

Och vad tror ni om att en AVR med 8-bitars ADC (max 10-bitar) ska hantera dessa värden?


Ultimat hade jag väl velat haft 0.5V mellanskillnad mellan varje magnetkontakt. Å andra sidan så kanske man inte behöver veta när precis samtliga magnetkontakter öppnar samtidigt - bör ju räcka med 1=förlarm samt 2=full larm.

Tanken är väl att man ska använda 1% motstånd för så bra temperaturstabilitet som möjligt.

Sen är det väl kanske lite överdrivet med just 4 magnetkontakter på samma slinga, men exempelvis så har vi två fönster som sitter ihop där det finns två separata fönster-"dörrar" i varje - vilket gör att det behövs 4 magnetkontakter.

Vidare så kanske man vill ha lite mer kontroll över vad som öppnas/stängs, så första exemplet med 3 fönster och 1 dörr är väl kanske inte optimalt heller - men ta det som exempel bara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.