Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av Werateras »

Hej

Jag håller på med automation. Jag är ofta ute på fält och har behov av att analoga ingångar på PLC fungerar.(inte mäta att de visar exakt rätt värde) Jag använder mig idag av en av jobbets Fluke 789 Processmultimeter som jag tycker har många brister(användarvänlighet), men den fungerar. Det stora problemet är dock att den kostar runt 20 000kr och jag är behov av en egen multimeter som jag kan ha i väskan för jämnan. Det blir då köpa den privat.

Fluke vs andra märken är en het debatt. För mitt privata bruk så ställer jag inte så höga krav, jag accepterar mycket lägre noggrannhet för att få betala väldigt mycket mindre än 20 000kr för mätinstrumentet.

När jag googlar så hittar jag dock väldigt få multimetrar som har denna funktion, söker jag på helt fel saker eller?' Har ni något annat tips att testa detta på?
Jag tänkte först bygga någon strömbegränsad elkrets, men jag kommer genast på problemet om denna skickar ut för hög ström. Det analoga kortet till PLC kostar någon tusenlapp, sedan tiden att byta det etc kostar. Så det är kanske naturligt att folk kör med Flukes prylar. Men 20 000kr på ett sådant instrument är mycket privat.

Jag hittade en mycket billigare: https://www.proffsmagasinet.se/matinstr ... on-3071156
Endast 6500kr. Men ändå. Vilken multimeter som helst på biltema/Jula för 99kr duger åt mitt behov, om bara funktionen simulera en ström läggs till och för det får jag betala 6500kr extra för om jag vill ha en sådan multimeter.
Senast redigerad av Werateras 20 oktober 2022, 22:02:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av grym »

vill du bara ha en 0-20mA generator är detta ganska enkelt, som separat sak
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av Werateras »

Hej tackar för bra svar.

En strömbegränsningkrets minns jag minnas jag gjorde på labbarna i skolan. Det känns lite sådär att ta ut en sådan krets till en analog ingångskort på en PLC ute för fält bara för att testa så den ej är bränd.

Det andra tipset AX-C605AXIOMET är superintressant och jag funderar på att köpa en sådan. Det enda vore att jag gärna skulle vilja ha en vanlig multimeter inbyggd i den så det räcker med en pryl i väskan för ändamålet. Men det finns supersmå multimetrar att köpa som duger.
Jag gör dessutom ibland strömmätning och det finns en risk att man då kopplar multimetern fel och bränner den, så det är kanske smart att endast ha ens simuleringsmaskin för just detta. Jag är dock väldigt försiktig då man kan bränna dyrare saker än ens mätinstrument, men varje gång jag strömmäter så pirrar det till lite i kroppen om jag verkligen har kopplat rätt.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av H.O »

Billigare märken finns på t.ex AliExpress, sök på Process Meter. Ruoshui/Victor 77/78/79 är tre exempel.

Förstår inte vad du kan tänkas göra som bränner upp multimetern. Att säkringen i den går är väl en sak.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av grym »

om man gör en 0-20mA strömgenerator, så brukar man ha ett eller 2 vanliga 9v batteri för att mata den, och dom har hög inre resistans, vilket gör att även om elektroniken felar blir kortslutningsströmmen inte så hög, man kan sätta iett extra motstånd med
gör man en sådan så ordna 0-10v med samtidigt, då behöver man 2 st 9v batterier
Niklas-k
Inlägg: 350
Blev medlem: 10 mars 2004, 15:59:21
Ort: Katrineholm

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av Niklas-k »

Är det inte 4-20mA som är mest vanligt? Då det är lättare att detektera ev. fel på givaren? Finns mängder av 4-20mA billiga generatorer om man googlar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av grym »

4-20 är standard
, men när man håller på så är det smidigast med 0-20, kan underlätta felsökning med, har man 0-10v samtidigt så är det vettigt
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av AndLi »

Werateras skrev: 20 oktober 2022, 21:50:23 Det stora problemet är dock att den kostar runt 20 000kr och jag är behov av en egen multimeter som jag kan ha i väskan för jämnan. Det blir då köpa den privat.
Du är alltså anställd av en firma, men för att göra det du är anställd för behöver du köpa in instrument för egna skattade pengar? Helt utan kompensation från företaget?
Galet, särskilt om man börjar räkna på alla skatter och avgifter som betalts på de där pengarna du använder för att köpa den..
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av ojz0r »

Först och främst så håller jag med @AndLi om att din arbetsgivare borde stå för det, om det inte är ett extraknäck dvs.

I övrigt så skulle jag vara försiktig med att köpa något billigt/bygga själv om det handlar om att testa ut IO-moduler. Man vill inte skjuta sönder en sådan i onödan - speciellt i dessa tidernär lev.tiider är extrema i vissa fall.
Jag hade nog satsat på en transmitter med resistans/PT100 ingång och satt en potentiometer för att kunna styra - då komker du ner run kanske ~1k-2ksek.

@Niklas-k: Jo 4-20mA är vanligast men vill du testa fellägen (wire break, overflow) så behöver den gå under 4mA men även över 20mA.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: Multimeter med simulering av 0-20mA (Givare)

Inlägg av Werateras »

AndLi skrev: 21 oktober 2022, 23:23:36
Werateras skrev: 20 oktober 2022, 21:50:23 Det stora problemet är dock att den kostar runt 20 000kr och jag är behov av en egen multimeter som jag kan ha i väskan för jämnan. Det blir då köpa den privat.
Du är alltså anställd av en firma, men för att göra det du är anställd för behöver du köpa in instrument för egna skattade pengar? Helt utan kompensation från företaget?
Galet, särskilt om man börjar räkna på alla skatter och avgifter som betalts på de där pengarna du använder för att köpa den..
Jag har en Fluke 789 process meter från företaget. Denna delar hela företaget på, det är inte säkert att det finns till plats när jag behöver ha den. Ibland ska jag till ett ställe långt bort, jag inser på kvällen oj, multimetern är kvar på jobbet. Det är kanske inte ens möjligt för mig åka till jobbet före. (går inga tåg) Visst taxi och betala 4000kr eller något.

Man bör ha vissa egna basic saker.

Sedan som folk har nämnt så är det känsligt att koppla in egna saker. Kopplar jag in ett instrument köpt av företaget och något går sönder, så är det såklart inte bra. Om exakt samma instrument är ett eget privat, så kan de bli tal om uppsägning med omedelbarverkan.

Nå jag har pratat runt lite med elektriker och inser att många från deras arbetsgivare får dåliga saker.

Så jag tackar för alla tips och jag funderar på vad jag ska göra. Sedan kan man kalla min arbetsgivare snål, men vi får mycket andra dyra saker och jag är egentligen systemutvecklare. Men generellt tycker jag många arbetare i sverige på företag inte har de "bästa" produkterna för ändamålet, företag snålar in. Och vissa personer skaffar då bättre eget. En kollega har en egen privat flukeväska, proppfull med flukesaker. (jag funderar mycket på vad den kostar)

Jag själv tycker Fluke är ett coolt märke, men de är så fruktansvärt överprisat för mitt privata bruk. Det är skillnad när företag köper deras produkter.
Skriv svar