Återupplivningsförsök HP5150A - Printer anno 1977

Berätta om dina pågående projekt.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Återupplivningsförsök HP5150A - Printer anno 1977

Inlägg av kodar-holger »

På hyllan i mitt elektroniklabb har det stått en HP 5150A i många år. Det är en skrivare avsedd att skriva mätvärden på en kvittoremsa. Beroende på vilka optioner man har kan den ha klocka som tidsstämplar mätvärdesutskrifter, GPIB-anslutning, scanner eller BCD-interface. Jag har bara option 001 som är GPIB-interfacet. Klockan hade varit ultra-cool men inget man vill ha stå på med dagens elpriser...
IMGP6265_2.JPG
IMGP6266_2.JPG
Länge hade jag ingen aning om ifall den fungerade eller ej och försökte en gång sälja den här på EF utan framgång. För några år sen när jag byggde ett GPIB-interface med av Anders_Gs design konstaterade jag att den var död. Eftersom anders skriver själv att det inte är säkert att interfacet är helt kompatibelt p.g.a. fel drivers hoppades jag att den bara var inkompatibel, men nu har jag byggt ett interface till, en egen konstruktion, som har rätt drivers och den är fortfarande lika död.

Symptomen är enkla. Om man adresserar den på GPIB-Bussen och skickar data så händer ingenting. Inte ens LED-indikatorn på baksidan som indikerar "listening" tänds. Ett bedrägligt symptom har jag förstått senare men ändå korrekt. Med mitt interface får jag till och med ett felmeddelande som säger "no listeners" för varje tecken jag försöker printa.

Apparaten är helt baserad på logik-kretsar. Inte en mikroprocessor i sikte. Skall man tro serienumret 1724A02039 är apparaten byggd 1977. Serienummer på den här tiden skall tolkas som att de första två siffrorna är år-1960 och de andra är ungefär veckonummer. 1977 fanns processorer men konstruktionen är väl några år äldre. Jag har inte sett några datumkoder som indikerar senare tillverkning heller.

Eftersom det går åt en del elektronik och där finns flera optioner innehåller lådan ett moderkort eller bakplan om man så vill, med nätdel, printermekanismen som är monterad i fronten och så är det två eller flera instickskort. I mitt fall just två.
- Main control/driver board som måste sitta i slot A1.
- GPIB interface som måste sitta i slot A2.
IMGQ1596_1.JPG
För trots att alla slottarna är kortkantkontakter med samma antal anslutningar är dom inte lika. Det scannade schemat är i ett bedrövligt skick så jag är osäker på om man får spänningsmatning på fel stift eller ej, men en del annan signalering blir i alla fall fel. Den uppmärksamme ser att kortet sitter i fel slot på en av bilderna men jag stoppade bara i för att fotografera då jag inte hade nån bild på innanmätet tidigare.

En studie av schemat säger att man borde kunna köra stora delar av GPIB-kortet löst. Jag har inget förlängningskort så jag får hoppas på det. Bara +5V-matning krävs och det kan man kroka på på lämplig avkopplingskonding.

Fortsättning följer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5793
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Återupplivningsförsök HP5150A - Printer anno 1977

Inlägg av pi314 »

Har du "Operating and Service"?

https://xdevs.com/doc/HP_Agilent_Keysig ... ervice.pdf

/Pi
Skriv svar