super 8 -> vhs/dvd/dator/whatever..

Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

super 8 -> vhs/dvd/dator/whatever..

Inlägg av axelsonic »

Eftersom det är ett verktyg jag söker så ...

Min mor vill föra över gamla super 8 filmer till VHS. Det finns ju företag som gör det, men det rör sig om ganska mkt film och då blir det inte helt gratis.

Så det jag söker är någon manick man kan koppla till dator/video eller liknande som kan läsa in Super 8-film.

Jag kan ge mig fan på att jag sett någon för "ett tag sen" men kan inte komma på vart i dagsläget.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mitt förslag är följande.

Ta och projicera på en bra duk (**på så långt avstånd det går)
Ställe en DV kamera så nära projektorn det går och rapa av till band.
Kolsvart lokal erfodras

** mindre parallax fel

Lycka till
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

http://www.sfi.se/grangesberg/

Om det är filmer som de vill bevara så digitaliserar de gratis. Nackdelen är att man deponerar filmen hos dem, men åas så lagras den mycket säkert.

Och om man skulle råka förstöra VHSen eller DVDn så kan man fixa ny kopia genom dem.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor
Inlägg: 709
Blev medlem: 8 juni 2003, 20:56:03
Ort: Stockholm

Inlägg av axelsonic »

Tackar !
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hur har det gått?

Jag gick förbi en fotoaffär här i stan och såg i skyltfönstret att de konverterar alla möjliga film-format.
Görans Foto. Tel: 0491-15020.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gorgus skrev:http://www.sfi.se/grangesberg/

Om det är filmer som de vill bevara så digitaliserar de gratis. Nackdelen är att man deponerar filmen hos dem, men åas så lagras den mycket säkert.

Och om man skulle råka förstöra VHSen eller DVDn så kan man fixa ny kopia genom dem.
Jo men "privata" filmer.
Tidigare gjorde man det, men nu har man blivit mycket restriktiv.


Det blir rätt dyrt att konvertera, det billigaste jag hittat låg på nån hundring per minut.

Enär jag har några km D8 har jag letat efter möjliga alternativ.
1. Filma av på duk, Nakdel: kvalitet blir skit samt att smalfilm är 16fps och video är 25 fps.
2. Filmkopieringsset, samma som ovan, filmen projjiceras på en mattskiva istället.
3. Professionell scanning, Dyrt, Dyrt, Dyrt.


Min tanke är så här, i princip.
Har en redigeringsapparat.
Bygger om den och monterar in en bra fotosensor, typ 4 Mpix eller så.
Byter ut lampan mot en vettig RGB-LED, så man kan kompensera färgtemp.
En stegmotor som stegar fram ruta efter ruta.
Låter en PC styra alltihop, med vettig programvara som tar emot datan från bildsensorn.
Sedan när filmen är inscannad, kan man köra en tele-cine på klabbet och, vips så har man omvandlat sina 16 fps till 25 fps.

Nåväl,
Problem:
Hitta en bildsensor, funderar på om man kan köpa sig en defekt digitalkamera på tradera eller så, eller en ny kanske, förutsättningen är dock att man kan fjärrstyra kameran och det inte tar en hel evighet att ta en bild.
Man får naturligtvis bygga om optiken, så man får nån form av makro-optik, så man kan projjicera hela bildrutan på sensorn.


Sedan gäller det ju att hitta vittig programvara, kamera styrning får man kanske mixtra ihop själv, men resten behövs.
Det finns säkert att få tag på Open source till linux.

En annan nackdel är ju att det tar tid, men å andra sidan kan ju maskinen stå och tugga 24/7.

Ett projekt kanske??
Skriv svar