Relän elmoppe från 70-talet
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Är inte så hemma på riktiga kopplingsscheman ...
Svarta prickarna är fästpunkter för kablar? Tunna svarta linjer är kablar?
Kanske är den bästa lösningen att köpa en borstlös chinamotor med gasrelä
Svarta prickarna är fästpunkter för kablar? Tunna svarta linjer är kablar?
Kanske är den bästa lösningen att köpa en borstlös chinamotor med gasrelä
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Ge inte upp, så svårt är det inte.
Du har två brytare, troligen är de tvåpoliga med en brytande och en slutande kontakt i varje, lite svårt att se på fotona.
Det är de krummelurerna under "Hög Fart" resp "Låg Fart"
2 st 12V batterier (Bat1 och Bat2).
3 st solenoider (Re1, Re2 och Re3)
1 st Tändningslås (Tlås)
1 st motor (M)
Svarta punkter indikerar att kablarna är ihopkopplade.
Svarta linjer är "tunna kablar".
Blå resp röd är "grova kablar".
När du påverkar Hög/lågfarts reglaget (hur det nu ser ut) så påverkar troligen den via en Wire en kam som vrides vilken i sin tur påverkar först Lågfartsbrytaren och sedan högfartsbrytaren.
När du slår på spänningen via tändningslåset, får Re1 direkt spänning och aktiveras och kopplar då ihop Bat1 pluspol med Motorns pluspol, dock eftersom varken Re2 eller Re3 är aktiverade, så är motorn minuspol inte ansluten någonstans, och motorn kan inte snurra.
När sedan Hög/lågfartreglaget aktiveras kommer det först att påverka lågfartsströmbrytaren, denna är kopplad så att den då aktiverar Re3 varvid motorns minuspol kopplas ihop med Bat1 minuspol, motorn snurrar nu med lågeffekt/lågt varvtal. Kopplingen i störmbrytarna för Hög/lågfart är sådan så att bara Re3 eller Re2 kan aktiveras, dvs de kan inte aktiveras samtidigt.
Detta då Relä2 får sin 12V från en brytande kontakt i Lågfartsströmbrytaren.
Fortsätter du att vrida på reglaget till högfart-läget kommer i stället högfartsströmbrytaren aktiveras, vilket då innebär att Re3 slutar vara aktiverat och Re2 aktiveras i stället.
Re2 gör att Batterierna Bat1 och Bat2 blir seriekopplade och motorn får 24V istället för 12V, vilket gör att motorn snurrar dubbelt så fort
Sannolikt är det så att motorn är en 24V motor.
Du har två brytare, troligen är de tvåpoliga med en brytande och en slutande kontakt i varje, lite svårt att se på fotona.
Det är de krummelurerna under "Hög Fart" resp "Låg Fart"
2 st 12V batterier (Bat1 och Bat2).
3 st solenoider (Re1, Re2 och Re3)
1 st Tändningslås (Tlås)
1 st motor (M)
Svarta punkter indikerar att kablarna är ihopkopplade.
Svarta linjer är "tunna kablar".
Blå resp röd är "grova kablar".
När du påverkar Hög/lågfarts reglaget (hur det nu ser ut) så påverkar troligen den via en Wire en kam som vrides vilken i sin tur påverkar först Lågfartsbrytaren och sedan högfartsbrytaren.
När du slår på spänningen via tändningslåset, får Re1 direkt spänning och aktiveras och kopplar då ihop Bat1 pluspol med Motorns pluspol, dock eftersom varken Re2 eller Re3 är aktiverade, så är motorn minuspol inte ansluten någonstans, och motorn kan inte snurra.
När sedan Hög/lågfartreglaget aktiveras kommer det först att påverka lågfartsströmbrytaren, denna är kopplad så att den då aktiverar Re3 varvid motorns minuspol kopplas ihop med Bat1 minuspol, motorn snurrar nu med lågeffekt/lågt varvtal. Kopplingen i störmbrytarna för Hög/lågfart är sådan så att bara Re3 eller Re2 kan aktiveras, dvs de kan inte aktiveras samtidigt.
Detta då Relä2 får sin 12V från en brytande kontakt i Lågfartsströmbrytaren.
Fortsätter du att vrida på reglaget till högfart-läget kommer i stället högfartsströmbrytaren aktiveras, vilket då innebär att Re3 slutar vara aktiverat och Re2 aktiveras i stället.
Re2 gör att Batterierna Bat1 och Bat2 blir seriekopplade och motorn får 24V istället för 12V, vilket gör att motorn snurrar dubbelt så fort
Sannolikt är det så att motorn är en 24V motor.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
@TomasL
Det är för många ytterligare kopplingar som måste jacka in. Förstår mig inte på de här reläerna.
Får man konsultera dig med fullständigt schema som det är nu + lite bilder på hur det ser ut nu?
Jag betalar givetvis för den tid du lägger ner.
Det är för många ytterligare kopplingar som måste jacka in. Förstår mig inte på de här reläerna.
Får man konsultera dig med fullständigt schema som det är nu + lite bilder på hur det ser ut nu?
Jag betalar givetvis för den tid du lägger ner.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Fyll i profilen ordentligt, med bostadsort, så blir det enklare för oss att hjälpa till.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Bostadsort ifyllt men ICQ, Skype mm slutade jag använda för några år sedan.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Jag tänker att bilder kan göra susen så hembesök inte krävs? Men finns det någon närmare som kan tänka sig att hjälpa mig tar jag tacksamt emot den hjälpen.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Uppdaterad mer detaljerat schema. Tyvärr fortfarande amatörmässigt ritat
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Enligt schemat går det kablar direkt från batteri 2 plus till motor plus (hopskruvade på relä 1), och direkt från batteri 2 minus till motor minus (hopskruvade på relä 2), men om det stämmer borde motorn snurra hela tiden, oavsett vad brytare och relä gör. Kan du dubbelkolla hur det ligger till?
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Ja det stämmer. Kopplar jag bara in batteri 2 går motorn igång direkt. Kopplar jag bara in batteri 1 händer ingenting oavsett om jag gasar. Det är uppenbarligen inte rätt kopplat. Alternativt om nuvarande färger på kablarna är fel.
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Det är uppenbarligen felkopplat, så som det är i dag.
Om du kopplar enligt mitt schema så funkar det.
Dock måste man mäta upp och kontrollera funktionen på de två mikrobrytarna som påverkas av "gas"-reglaget.
Dessa har 4 terminaler, vilket får mig att tro att det sitter två separata brytare i varje, så man måste undersöka om bägge är NO eller NC eller om en är NO och en är NC.
NO= Normalt bruten
NC= Normalt sluten
Om du kopplar enligt mitt schema så funkar det.
Dock måste man mäta upp och kontrollera funktionen på de två mikrobrytarna som påverkas av "gas"-reglaget.
Dessa har 4 terminaler, vilket får mig att tro att det sitter två separata brytare i varje, så man måste undersöka om bägge är NO eller NC eller om en är NO och en är NC.
NO= Normalt bruten
NC= Normalt sluten
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Om du gör så här:
Märk upp alla anslutningar på solenoiderna, mikrobrytarna tändningslås osv, med siffror/bokstäver på något permanent sätt.
Skruva sedan av kabel efter kabel, sätt en klisteretikett runt varje kabelända och skriv på vilket anslutningsnummer den har.
När du är klar, så skruvar du loss samtliga delar och fotograferar dem från samtliga håll, tydliga närbilder där uppmärkningen syns.
Gör sedan en lista på hur kablarna är anslutna, till exempel:
Posta sedan resultatet här.
Märk upp alla anslutningar på solenoiderna, mikrobrytarna tändningslås osv, med siffror/bokstäver på något permanent sätt.
Skruva sedan av kabel efter kabel, sätt en klisteretikett runt varje kabelända och skriv på vilket anslutningsnummer den har.
När du är klar, så skruvar du loss samtliga delar och fotograferar dem från samtliga håll, tydliga närbilder där uppmärkningen syns.
Gör sedan en lista på hur kablarna är anslutna, till exempel:
Kod: Markera allt
RÖD GROV Solenoid 1: 1 Solenoid 3:1
Röd Tunn Solenoid 1:3 Microbrytare 1:2
Re: Relän elmoppe från 70-talet
Det syns tydligt på bilden att det går en grovkabel mellan två reläer.
Det är inget jag kan se på ritningen.
Det är inget jag kan se på ritningen.