Biter hårdmetall på Snabbstål.

John Eriksson
Inlägg: 402
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av John Eriksson »

Hej på Er alla.

Jag gör det enkelt för mig istället för att prova med risk att det händer något som inte går att förutse, något går sönder, flyger stålbitar kors och tvärs i verkstan, eller något annat.
Jag har behov att kapa till några bitar4 mm (diam) snabbstål. Undrar om ett stickstål i hårdmetall MGMN200-G skär i snabbstål. Slipa med en dremel borde fungera, men min dremel är ur funktion just nu.

Tacksam för era erfarenheter på detta område.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 5266
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av Teknikern »

Sätt snabbstålsbiten i chucken på svarven eller i en borrchuck och bryt av den bara, eller i ett skruvstycke. Är det bara 4 mm diameter så säger det bara "knick" och så slipar du bara till änden om det behövs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 29314
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av säter »

Ta en vanlig vinkelkap.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 22495
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av Henry »

Ja 4mm bryter man rätt lätt av, tjockare använder man vinkelslip. Men som svar på frågan så ja då volframkarbid/hårdmetall är starkare än snabbstål.
John Eriksson
Inlägg: 402
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Tror att jag skall testa att bryta av. Tänker mig att ta en stålbit 10-12 mm borra ett hål lika långt, 25-30 mm, som pinnen skall vara. Ca 15 CM lång eller så. Sedan svarva en kona knaske 45 grader. göra en likadan fast med ett genomgående hål som jag sätter i svarvchucken. sedan sticker jag in snabbstålet i botenhålet och trycer in snabbstålet tills den bottnar. Sätter i snabbstålet i biten med genomgående hål i chucken och bryter av. å detta vis borde då brottet bli i stort sett där jag önskar med endast mindre justering.

Är det genomförbart? eller är det överarbetat.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 15635
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av grym »

ingen vanlig vinkelslip ?
funkar bra
John Eriksson
Inlägg: 402
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Jo jag har en enhands vunkelslip men jag vet inte stå och vingla runt med den som är rätt så mycket större än stålbiten och jag vill ha snabbstålet kapat på kanske 0,5 mm i måttnoggrannhet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 15635
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av grym »

blir nog ändå bättre än att bryta av

kapa med vinkelslipen lite längre, och slipa den till längd

brukar slipa till rätt längd genom att sätta biten i borrmaskin och ha hög fart sedan slipa mot smärglen, då blir det hyggligt rakt om du får in teknik och vinkel

lätt att hålla småbitar i borrchucken
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 29314
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 26 september 2022, 21:11:01 å detta vis borde då brottet bli i stort sett där jag önskar med endast mindre justering.
Jag tror inte det faktiskt.
Det vill gärna spricka snett.

Jag har använt denna metod på HM, men då har jag slipat en brottanvisning runt hela staven först.
John Eriksson
Inlägg: 402
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Testade med den metod jag beskrev tidigare. Det var som någon skrev, inget större problem att knäcka dessa 4 mm HSS pinnar, däremot så blev längden lite olika och delar flög genom spindeln och ut på golvet en bit. Brottytan blev även lite sned. Men det gick att slipa till genom att sätta HSS biten i skruvdragaren och slipa mot en smärgel. Så nästa gång skall jag nog försöka slipa av pinnarna med en dremel.

Mvh John ERiksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1733
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Biter hårdmetall på Snabbstål.

Inlägg av frownlayer »

Några 4mm pinnar hade jag lätt kunnat kapa och slipa till på jobbet. Brukar hamna inom 0.01mm iallafall.
Skriv svar