Nätdel och Watt fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Nätdel och Watt fråga

Inlägg av cazz »

Hej
Om man har en nätdel som ligger på 65W så betyder de att den klarar max 65W.
Finns det någon regel som säger att om det överstiger en viss Watt så är det rek att man byter ut nätdelen som klarar mer?
Tänkte på värme och slitage om den ligger i närheten av vad den klarar av?
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Nätdel och Watt fråga

Inlägg av rysshack.se »

Om en nätdel är specificerad till 65W är det inte ovanligt att den kan leverera mer.
Vanligtvis klarar de ganska mycket mer, men temperaturen brukar stiga, och ökad temperatur minskar vanligtvis livslängden.

Någonstans kan den inte leverera mer, i vissa nätdelar finns inbyggda skyddskretsar som bryter när det går för varmt, och/eller om en viss ström överstigs, och återställs när den svalnat
I andra fall kan det vara så att en säkring bryter när det går för mycket ström. Men det finns även värmesäkringar som inte inte är återställningsbara, exempelvis i transformatorer.(Har dock inte sett det någon termisk säkring i trafon på en så liten nätdel som 65W.

Vilken typ av last det är kan också påverka, vid periodiska laster kan ju temperaturen hinna sjunka en del.
Om du har öppnat upp nätdelen och den är switchad och du kan se IC kretsen som styr switchningens artikelnummel skrivet på kapseln, kan man ha tur och hitta datablad där det står vilka typer av skydd som switchkretsen har via IC:n

Om du under kontrollerade former provar, går det väldigt varmt då?

Vad heter nätdelen? Finns ngt art.no, någon ratings skylt?
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Nätdel och Watt fråga

Inlägg av cazz »

Tack för ditt svar
Det är så att jag har en 65W nätdel som är en HP som går till en liten dator HP Elitdesk 800 G3
En fördel med HP är att de flesta laddare passar varandra i alla fall på den gamla modellerna som gör att
man kan ta från en bärbara till en stationär och visa versa, även deras gamla dockningsstationer kör med samma.

Nackdelen är att man till slut inte vet vad som hör hemma vad.
Exempelvis det går köra en 45W nätdel på en bärbara dator men kanske inte är så rek att köra på en stationär dator eller dockningstation.
Vad jag har sett så finns det 45W, 65W, 90W nätdelar från HP som har samma DC kontakt storlek och ger ut samma volt.

Just nu har jag en mätare kopplad till nätdelen och datorn och den ligger runt 30W, ibland nere på 25W när den inte jobbar så mycket men går ibland upp till 40W.
Det jag undrade var bara om det är ok att köra med 65W nätdelen eller kanske bra att jag skaffar en 90W till datorn?

Har känt på nätdelen och den blir varm men inte såå varm men det är ju ofta en smaksak för olika personer :)


Vill ju inte att den ska slitas ut och går sönder och helt plötsligt så få datorn ingen ström och inget fungerar.
Kör proxmox på med en del linuxar, jag har backup så det är inte att jag är rädd att data går sönder utan bara att nätdelen går sönder när jag inte är hemma och kommer åt datorn.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Nätdel och Watt fråga

Inlägg av breflabb »

Om objektet drar 45W så räcker det gott o väl med en 65W.
Att dom nätdelarna känns lite varma beror på att plasthöljet leder ut värmen ganska dåligt
Men det är inget att oroa sig för
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Nätdel och Watt fråga

Inlägg av rysshack.se »

Som bredflabb skriver, går det bra om effekten ligger på 45w Det bör även gå bra om den körs hårdare.vanligtvis brukar switchade nätdelar vara effektivare när de belastas hårdare.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Nätdel och Watt fråga

Inlägg av Fortran »

HP's laddare berättar för datorn vilken effekt den har och datorn rättar sig efter det.
Så kör man med för klen laddare så laddas inte batteriet och den klockar ner processorn osv.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Nätdel och Watt fråga

Inlägg av cazz »

Hej och tack för alla svaren.
Vad bra då behöver jag inte byta nätdel för att slippa vara orolig att den ska slitas ut för tidigt.

Kollade för skoj skull vad min bärbara dator drar med docka med den nätdelen och blev lite förvånad att den ibland var runt 70W och jobbade.
Skriv svar