mppt till 12v ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: mppt till 12v ?

Inlägg av grym »

det finns en hel del med högre utspänning
kolla ex
https://cdn.abicart.com/shop/ws74/76674 ... E09.05.pdf

tog bara en i högen
men spänningsfallet börjar över 30v

inte dom jag har men om jag mins rätt så är dom jag har runt 27v eller så vit max effekt
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: mppt till 12v ?

Inlägg av Bigstone »

Bara en fundering, kan inte Kina laddare funka om man sätter en hemkokt avkänning mellan laddaren och batteriet som slår av om man kommer under 12v?
Om man bygger en egen "MMPT" så borde väl en step up/down kanske vara en bättre deal så man nyttjar även mindre ljusförhållande men som kanske ändå ger något ut? Eller kanske finns för lite energi i det så det inte gör någon skillnad? Alt. ha flera små 6v accar som man antingen kör i serie när man har fullt kräm från solcellerna eller var för sig när man får ut under 12v från solcellerna?
Annars är det väl att överdimensionera hela bygget med fler solceller som kan kopplas in i serie för att höja spänningen när det är klent med ljus ute eller göra någon vinkel optimerande styrning ... det drar ju iof. ström det med om man inte uppfinner en mekanisk lösning med lod som vevas upp när man har överskott på el eller nåt. :humm:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: mppt till 12v ?

Inlägg av danei »

Spänningen varierar inte mycket beroende på ljuset. Det är möjlig ström som varierar.
17F1C89F-E98A-454E-9704-EAA0E74B51D9.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar