IVT bergvärmepump koppling

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av sommarlov »

Har under flera år kört en batteridriven hemmagjord koppling till en IVT bergvärmepump (via en ESP8266) där jag läst ut en hög mätvärde, fast bara kört den med 30 minuters upplösning pga jag bara har batteridrivning av min konstruktion. På denna debug koppling på pumpen finns det ett seriellt interface (5v), som jag körde via optokopplare.
Jag blev tipsad av en polare i somras att Husdata.se säljer en nästan indentisk lösning, men de driver esp:en via debugporten. Och då tänkte jag - kan de kan jag. Så jag gjorde mindre ändringar i mitt krets, där i princip jag behåller optokopplarna fast inte längre som isolation utan som nivådelning (5v <-> 3.3v).
kicad_2022-09-10_11-53-41.png
Jag har även byggt en "IVT emulator" på en arduino som jag kör med på "pumpsidan" där jag svara på förfrågningar från esp:en och svarar korrekt, och det fungerar. Men självklart fungerar det inte när jag kör lösningen direkt i pumpen.
Min ide på vad som är fel är att strömmarna som går via optokopplaren är inte vad jag förväntar mig att de är och att de inte driver dem korrekt. Inkopplad till pumpen ser jag att förfrågningar från esp:en går iväg, men inga svar kommer tillbaks.
Jag kan tyvärr inte köra min gamla fungerande lösning då jag var tvungen att ta delar av den (tex db9 kontakten) till min nya lösning.
Någon som har en ide på hur jag ska gå vidare?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av Klas-Kenny »

Är PUMP_GND hopkopplad med GND?
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av sommarlov »

Ja. Jag uppdaterade min egna skiss precis så att det är tydligt för framtiden. Ej uppdaterat skiss ovan.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av FormerMazda »

Vad kör du för kod i ESPn?
Vet att protokollet är lite eget i IVT´s pumpar..
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av sommarlov »

Jag skrev min första version av koden 2017, har kört min gamla hårdvaruversion med denna koden sen dess. Det hela slutade fungera i somras när jag försökte uppdatera hårdvaran.

Min plan just nu är att bygga det minimala interface som behövs för att använda det windowsprogram som killen från http://rago600.sourceforge.net/ gjort, dvs inte köra ngt av min hårdvara för att se om jag har förstört något.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av sommarlov »

Har nu äntligen fått liv i detta projekt. Lyckades inte få min nya design att fungera, så jag gick tillbaks till min gamla (som jag kört sen 2017) som inte varit i drift sen i somras. Konverterade den istället till att ta spänning från värmepumpen, och nu fungerar det alldeles utmärkt.
Läser nu värden enl nedan varje 30:e sekund istället för var 30:e minut (då jag hade batteridrift).
Tänker nu när jag får lite mer historik på när kompressorn är igång skapa diagram / ngn slags logik för att se om kompressorn går mer och mer (som då skulle kunna ge en fingervisning om ovanlig förbrukning / förslitning.. kanske ;-) )

(screenshot från esp8266 webservern)
firefox_2022-09-25_21-35-11.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av FormerMazda »

Kan tipsa om att ta ut en bra värmepumpsfirma som kan trimma din expansionsventil. Kolla så dom verkligen kan detta och ge dig en rapport på det.
Den ställs in på fabrik men driver med tiden, normalt kan du efter 5-10år ganska lätt skruva fram 10% bättre effektivitet genom justering av denna.
Besöket med rapport på värden före och efter kostade mig 1500kr för några år sen, jag fick hem 12% på min vilket snabbt betalar det besöket.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av sommarlov »

Jag hade service på pumpen i januari i år, de bytte bland annat expansionsventil då. Jag hoppas att det var inkl justering då. Tack för tipset!
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av FormerMazda »

Då bör den vara rätt injusterad, ojusterad ventil funkar i princip inte.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: IVT bergvärmepump koppling

Inlägg av sommarlov »

Har nu kört denna integration ett tag, resultatet är tex en graf med ett dygns ON/OFF av kompressorn.
firefox_2023-01-06_19-58-00.png
Rött = den kör, grönt = lugnt och tyst i huset ;-)
Ganska stor skillnad på hur mycket den är igång nu jämfört med i oktober (av förklarliga skäl).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar