Borra egna viahål

bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Borra egna viahål

Inlägg av bocadillo »

Det visade sig att PCB:n jag fick från fabriken har ett jordplan som inte är intakt, så några jordpunkter är inte förbundna med varandra. Har därför fått tipset att borra viahål och sätta in ihåliga stift som jag fått (vet ej ifall dessa heter nåt speciellt), vilka jag sedan kan förbinda med tråd för att överbrygga de separerade jordplanen.

Dock är jag lite begränsad när det gäller tillgången på verktyg hemma... Jag har en typisk borrmaskin för hemmabruk, och vanligt stålborr och undrar nu ifall det räcker för att göra viahål på 1mm diameter. PCB:n är 1,6 mm FR-4, med två kopparlager. Har aldrig gjort detta tidigare, och ville därför kolla här först!

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Borra egna viahål

Inlägg av electronix »

Vilken tillverkare skickar så undermåliga kort?!
Men som du skriver, så borde det teoretiskt funka att sammanbinda dom för hand, lite beroende på hur stora strömmar du kan förväntas få, så kan du få ev spänningsfall över lödningarna/kablarna.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Borra egna viahål

Inlägg av Micke_s »

Borra hål. Skrapa på båda sidorna och löd en trådstump från båda sidorna.. är det mer än 2-lagers så blir det lite värre
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Borra egna viahål

Inlägg av bocadillo »

Jag beställde från JLCPCB. Tack och lov verkar de övriga korten vara OK efter att ha mätt lite grann. Gerberfilerna ser ju ut som de ska efter en dubbelkoll.

Bara för att förtydliga gällde min fråga om jag kan göra detta med den utrustning jag har hemma. Googlar jag ser jag att andra använder alla möjliga olika handborrar och pcb-bits... Har även fått rådet att vara försiktig med borrdammet från glasfibern.
Micke_s skrev: 24 september 2022, 19:04:02 Borra hål. Skrapa på båda sidorna och löd en trådstump från båda sidorna..
Varför skrapa? (Jag frågar så att jag inte missförstår någonting).
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Borra egna viahål

Inlägg av sodjan »

Skrapa är för att få bort lacken som brukar täcka kopparn så att det går att löda.

Du kan få ett gäng (10 st.) 0.8 hårdmetall borr från mig om du mailar en adress.
Det är alltså samma typ av borr som används i PCB fabrikerna (volfram-karbid).
Bäst är att köra med en mindre borrmaskin typ Dremel med stativ.
Borren är lite sköra och känsliga för böjning. De går i princip inte att
böja alls utan går av om man inte borrar rakt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Borra egna viahål

Inlägg av TomasL »

Eller så köper du sk VIR-tråd, den brukar kunna gå ned i de flesta VIA-hål, efter lite tenn-rensning. tråden är, vill jag minnas typ 0,15 mm eller så.
Det är vad jag själv använt, har aldrig behövt borra upp ett via, även då jag normalt kör med 0,2mm hål i viorna.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Borra egna viahål

Inlägg av sodjan »

Men problemet här var väl att det helt saknades via-hål?
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Borra egna viahål

Inlägg av bocadillo »

sodjan skrev: 24 september 2022, 23:02:24 Men problemet här var väl att det helt saknades via-hål?
Japp! Det är aktuellt att borra egna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Borra egna viahål

Inlägg av säter »

Har du fått någon förklaring från JLCPCB varför det vart som det vart?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Borra egna viahål

Inlägg av TomasL »

Det är faktiskt obegripligt om hålen fanns dels i gerberfilerna och i borrfilerna, det är inte så att de saknas i borrfilerna?
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Borra egna viahål

Inlägg av bocadillo »

säter skrev: 24 september 2022, 23:07:20 Har du fått någon förklaring från JLCPCB varför det vart som det vart?
Jag har tänkt reklamera - inte minst eftersom jag betalat extra för att de ska kontrollera korten efter tillverkning - men det har inte jättehög prio i livet just nu. Har läst att andra kunders reklamation lett till rabatt på framtida köp. Om det skulle bli aktuellt i mitt fall har jag inte så bråttom.
bocadillo
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 juni 2021, 20:48:26

Re: Borra egna viahål

Inlägg av bocadillo »

TomasL skrev: 24 september 2022, 23:11:24 Det är faktiskt obegripligt om hålen fanns dels i gerberfilerna och i borrfilerna, det är inte så att de saknas i borrfilerna?
När jag nämnde kontroll av gerberfilerna, gällde det eventuella fel i jordplanet. Och vad jag kan se är jordplanet intakt i filerna, dock inte i det faktiska kortet.

Att jag vill borra viahål är alltså för att överbrygga det delade jordplanet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Borra egna viahål

Inlägg av TomasL »

Jo, men jag förstår inte hur det kan bli fel, och hur det kan passera deras tester.
Finns hålen i borr-filen så borde de blivit borrade. Det kan ju knappast vara så att deras NC-system hoppar över saker i filerna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Borra egna viahål

Inlägg av säter »

Om du nu inte har bråttom, är det inte enklast att beställa nya kort?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Borra egna viahål

Inlägg av Icecap »

Delat jordplan är mycket vanligt vid 2-lagers kort.
Och jag är säker på att JLCPCB har gjort rätt för sig - men att underlaget de har fått har varit bristfälligt.

De kan inte veta om en lös ö ska vara lös eller om den ska vara ansluten med via.

Deras kontroll har med isoleringsavstånd osv. att göra.
Skriv svar