Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av Agamemnon »

Många säger ju att man enkelt kan producera sin egen ström med en 3-fas motor som man övervarvar. Den måste ju jobba mot nätet då så detta är inte tänkt att fungera som nödström utan för att göra egen ström ifall man har tillgång till billigt bränsle, typ gengas eller liknande. Ser ni några problem med att göra ström på det här viset? Vad säger nätägaren om man råkar exportera några kWh om man inte är registrerad mikroproducent?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av Icecap »

Faktisk behöver den inte jobba mot nätet. Men då behövs det en driftkondensator per fas mot noll.

Man kan starte genereringen vid att koppla ut ena kondingen, ladda upp den med t.ex. 9V batteri och sedan koppla in den igen.

Detta kan behövas om det inte finns remanens nog i motorn.

Nätägaren vill nog KRAFTIGT uppskatta att det inte skickas ström ut på nätet utan deras kännedom, det kan bli ett säkerhetsproblem.
Senast redigerad av Icecap 18 september 2022, 18:28:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av grym »

japp, det funkar, många kraftverk är så enkla, asynkronmotor med övervarv
ex en normal liten 1500 varvsmotor är på 1430 rpm vid full last
vid generator och full last så behövs det 1570 rpm, som exempel

tja, har du inte elmätare som klarar att räkna som kraft producent så räknas det som om du förbrukar energin, sålunda inget bra
skaffa liten solcellsanläggning, få mätaren utbytt, normalt gratis, och sedan kan du köra ut effekt , och få betalt för det
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av AndLi »

Är alla nya mätare med han-port dubbelriktade som standard?
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av Agamemnon »

grym skrev: 18 september 2022, 18:27:28 japp, det funkar, många kraftverk är så enkla, asynkronmotor med övervarv
ex en normal liten 1500 varvsmotor är på 1430 rpm vid full last
vid generator och full last så behövs det 1570 rpm, som exempel

tja, har du inte elmätare som klarar att räkna som kraft producent så räknas det som om du förbrukar energin, sålunda inget bra
skaffa liten solcellsanläggning, få mätaren utbytt, normalt gratis, och sedan kan du köra ut effekt , och få betalt för det
Jag har ju faktiskt en liten solcellsanläggning 3kW redan som är ett eget nät. Denna kan egentligen inte användas att exportera el utan är en offgrid-typ. Undrar hur besvärligt det är att skoja till det så man får anläggningen godkänd för mikroproduktion? Som ursäkt då att få köra med min framtida gengasgenerator. Anar att sådana experiment inte uppskattas av nätägaren? Är jag bara med i matchen med rätt avtal så är det ju bara att köra på sen. Naturligtvis utan möjlighet att bakmata elnätet vid strömavbrott.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av grym »

skaffa en växelriktare som funkar mot nätet, ha dit elektriker som kopplar in det så är det godkänt
du kan likaväl skaffa några paneler till och sälja en del el

du kan ju säga att du har batteridrift och om du laddar batterierna med ett elverk, tja

och, om du säljer när det är dyrt, vilket jag antar att du gör i så fall, så kommer dom dom närmsta tio åren vara tacksamma för varje kwh dom får in när det är brist på el
Agamemnon
Inlägg: 286
Blev medlem: 28 januari 2004, 05:12:15

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av Agamemnon »

Hmm...jag har ju nyss skaffat denna växelriktare som jag är väldigt nöjd med. Gissar att en hybridinverter är ganska dyr om den ska vara godkänd. Jag får helt enkelt höra med en elfirma jag har goda kontakter med och fråga hur mycket bullar de ska ha för att fixa pappersbiten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av grym »

du behöver bara ha så du kan säga att du exporterar el, så ska dom byta mätare

i praktiken kan du då sälja el på enkelt sätt om panelerna ger för mycket
likströmsmotor till trefas elmotor, snurra likströmsmotorn så trefas asynkronmotorn går över synkront varvtal

, men kolla vad dom kräver, kanske inte behövs så mycket
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns några skall-krav, bland annat:
*Produktion ska minska snabbt om frekvensen stiger enligt fastlagda regler.
*Produktion ska öka långsamt om frekvensen sjunker enligt fastlagda regler.
*Produktion ska upphöra omedelbart om spänningen sjunker eller stiger över vissa gränsvärden.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av danei »

grym skrev: 18 september 2022, 18:27:28 japp, det funkar, många kraftverk är så enkla, asynkronmotor med övervarv
ex en normal liten 1500 varvsmotor är på 1430 rpm vid full last
vid generator och full last så behövs det 1570 rpm, som exempel

tja, har du inte elmätare som klarar att räkna som kraft producent så räknas det som om du förbrukar energin, sålunda inget bra
skaffa liten solcellsanläggning, få mätaren utbytt, normalt gratis, och sedan kan du köra ut effekt , och få betalt för det
Räknar verkligen mätaren produktion som konsumtion? Det låter konstigt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av Klas-Kenny »

danei: Vad är det för konstigt med det?

Gamla elmätare som ej är anpassade för produktion mäter bara ström/effekt, utan att mäta dess riktning (vilket ju inte är helt trivialt att göra). Istället förutsätter de att all ström går in till anläggningen och inte ut.
Så om man matar ut effekt på nätet, så får man betala det som förbrukning.

Vanligt fenomen bland nyinstallerade solcellsanläggningar där innehavaren är för ivrig med att dra igång anläggningen innan man fått mätaren utbytt.
Elman
Inlägg: 283
Blev medlem: 21 januari 2017, 12:41:55

Re: Använda övervarvad 3-fas motor som elverk?

Inlägg av Elman »

Som microsolfarmare och elektriker elmätaren debiterar både framlänges och baklänges! Innan byte till ny ..
När jag installerade mina paneler under första Corona våren fick jag vänta från juni till augusti till mätaren byttes :cry: ... Men jag försökte. Köra spis och ugn VP med påslagen inverter för minska elkostnaden innan nätägaren orka byta mätaren. men den vinsten åts upp av att jag glömde slå av den när jag inte var hemma eller när tvätt/diskmaskinen inte drog ström under väntetiden i programmet för tvättmedlet skall verka . så då fick jag betala faktiskt för leverera"gratis ström" till elbolaget..
Men det kändes bättre inombords att bidra med el när man kan.. isf vaska den...
Skriv svar