Söker litteraturtips - Svensk elektroteknisk historia

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Söker litteraturtips - Svensk elektroteknisk historia

Inlägg av psynoise »

Håller just på att läsa Jonas Wenström - Välkänt och okänt av Sture Eriksson. Klämde tre fjärdedelar av boken i går kväll då det var så intressant. Men eftersom jag snart är klar skulle jag vilja ha tips på andra böcker inom svensk elektroteknisk historia. Allt från 1800-tal till 2000-tal är intressant. Har ni några tips?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Söker litteraturtips - Svensk elektroteknisk historia

Inlägg av TomasL »

Tja "Ingenjörerna" är en synnerligen bra bok, dock handlar den om allt, inte enbart El
viewtopic.php?p=1608392&hilit=Ingenj%C3 ... a#p1608392
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker litteraturtips - Svensk elektroteknisk historia

Inlägg av psynoise »

Ingenjörerna har jag redan läst :D.

Jonas Wenström - Välkänt och okänt var helt klart läsvärd. Förutom Jonas Wenström presenterades fler trefasgubbar såsom Ernst Danielson och Arvid Lindström. Extra bra är att det finns med en del tekniska beskrivningar om än enkla.

I brist på tips får jag ge mig på svenskamerikaner. Alexanderson - Pioneer in American Electrical Engineering av James E. Brittain har jag väntandes i bokhyllan. Även Ernst Alexanderson vill jag minnas arbetade med trefas i början av sin karriär innan han gick över till radio. Sedan finns också Harry Nyquist även om vad jag vet inte var verksam något i Sverige.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Söker litteraturtips - Svensk elektroteknisk historia

Inlägg av säter »

Elektrotekniken av Gunnar Reiland, 1937.

Stort tack till "rikkitikkitavi" för denna gåva. :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker litteraturtips - Svensk elektroteknisk historia

Inlägg av psynoise »

Intressant. Men är det verkligen en historiebok och inte kurslitteratur inom elektroteknik?
Skriv svar