Min COMPIS II söker ny vårdnadshavare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laserc
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 oktober 2017, 20:03:18
Ort: Enskede / Stockholm

Min COMPIS II söker ny vårdnadshavare.

Inlägg av laserc »

Min Compis II med färgskärm som jag har haft sedan den var ny, söker nu en ny vän. :roll:

Då jag har inte bara dator utan nästan all kringrustning som fanns då så som hårddisk mm, manualer, kretsscheman, 100 tals disketter, säljbroschyrer m.m. Så är jag inte direkt intresserad av sälja eller ge bort den bara för att bli av med den. Utan det skulle vara kul om något "museum" är villig att ta han om min samling.

Så några förslag på lämplig "museum" mottages gladeligen.

/Claes
verkstaden
Inlägg: 574
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Min COMPIS II söker ny vårdnadshavare.

Inlägg av verkstaden »

anders_bzn är väl i datormuseumskretsar?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Min COMPIS II söker ny vårdnadshavare.

Inlägg av anders_bzn »

Jag har kollat med några kompisar, de ville inte ta hand om den. Jag vet inte varför dessa datorer är så ointressant för de flesta. Själv har jag fler Compisar är vad jag behöver redan.

Man kan ju höra sig för i denna Facebook grupp (om man nu kapitulerat och blivit användare): https://www.facebook.com/groups/1394386360728206

Det finns också ett par andra grupper. Jag kanske vet en privatsamlare som är intresserad annars.
NilsLu
Inlägg: 1
Blev medlem: 8 september 2022, 13:46:34
Ort: Kungsbacka

Re: Min COMPIS II söker ny vårdnadshavare.

Inlägg av NilsLu »

Väl sent kan tänkas men jag letar med ljus och lykta efter en Compis, blev den omhändertagen?

Jag använder CP/M på en 128D och COMAL på den samma. Samlar på diverse datorer från tidig tid med tanke att kunna visa dem för ungdomar så småningom när programmering blir ett fristående ämne i Gymnasieskolan.
Jag tycker dessa maskiner har mycket att lära ut i en tid då allt bara handlar om MHz och pixlar..
Mvh,
Nils
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Min COMPIS II söker ny vårdnadshavare.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen tillforumet NilsLu
När du berättar mer om din tanke och gärning tror jag att du får många bra förslag.
Skriv svar