Behöver tips om byggsats

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, telefoner och liknande var ju betydligt hårdare reglerat förr, "riktiga" RC sändare är ju också betydligt mer kraftfulla än dessa billiga saker.
Idag är dock uteffekten som sagt ofta bara en bråkdel jämfört med en del grejer från 80-90 talet.

Jag tog för skoj skull (inte för att attackera någon, bara för kul) en referensbild på enbart basenheten till en enhet som teoretiskt sett har kapacitet att störa ut mer intressanta funktioner, interferera med militär närradio och liknande (om man medvetet vill göra det och har kunskaper, dock är militära system uppbyggda på ett annat vis så att det inte skall gå att sabotera funktioner av vikt på detta sätt) (och då är denna ändå ganska vek i sammanhanget...) jämfört med kinasändaren som mest innehåller luft och ett litet kretskort. Men det är helt korrekt att man skall upplysa om detta ordentligt. Nu är risken liten, men stör man ut sig själv kan det teoretiskt sett påverka saker som SOS larmfunktioner och liknande, det är dock i praktiken ganska svårt att störa ut moderna mobiltelefoner om man inte specifikt vill göra det. :)

Edit, Ubåten på bilden är också en byggsats där man får skruva ihop allt själv. Dock inte så mycket lödning, utan mer att lära om densitet. Den är ganska enkel, men som sagt litet pilligt att få ihop för mindre barn, så Pappa/Mamma kan behöva hjälpa mindre barn med den. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av MiaM »

Värt att tänka på är att kvaliteten på byggsatser nog varierar en hel del beroende på vad de utför. Vet inte hur det är idag men förr så var "enkel FM-sändare, en transistor" ett recept på besvikelse om man inte hade extremt låga krav. Å andra sidan så kan man väl omvänt vara nästan säker på att byggsatser med blinkande lysdioder kommer fungera utmärkt osv.

Detta hjälper ju inte om det är just radio som gäller, men kanske ändå värt att tänka på. Kanske (eller kanske inte?) bättre att köpa ett par färdiga PMR-radio av acceptabel kvalitet, och använda nåt annat för att eventuellt se om elektronik kan vara nåt för sonen?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av Mizzarrogh »

Roboten som Tomas länkade till är dock autonom, antennerna fungerar som backup sensor om den kryper in i hårda föremål.
Den behöver ingen sändare. :)

(Jag har inte hunnit får hem den ännu, men kan titta mer på den när den kommer om ni vill)
Leif_J
Inlägg: 51
Blev medlem: 30 september 2021, 09:28:28

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av Leif_J »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av Mizzarrogh »

Sådär, jag var just och hämtade roboten på posten, den har ingen sändare över huvud taget och benen drivs av en kuggväxel som man får sätta ihop själv av lösa kugghjul, sedan är det ett tydligt och ganska enkelt gjort kretskort där man får löda på komponenter med ben, resten kommer som formgjutna kartor, ungefär som gamla tiders modellflygplan, den såg inte så jättesvår ut, men inte heller för lätt, så jag tror att den blir perfekt!
Frånsett den genomskinliga plastkåpan som ser väldigt billig ut (men det är bara ett skydds skal om den välter eller katten får tag på den...) så tyckte jag att sen såg helt ok ut sett till priset.
(Tyvärr kan jag inte öppna alla påsar med smådelar då jag skall ge bort den sedan när han fyller år, men vad jag kan se genom plasten verkar det vara så. :) )
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Frågade inte TS om en Radio byggsats?
Eller läser jag fel!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32790
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Behöver tips om byggsats

Inlägg av Mizzarrogh »

Lasp skrev: 31 augusti 2022, 19:16:25 Frågade inte TS om en Radio byggsats?
Eller läser jag fel!
Jag tyckte han skrev att han köpte exakt den strax innan jag gjorde det så jag antog att ärendet var avklarat för TS sedan väldigt länge men att fler fortsatte att använda tråden efter detta, så jag tänkte att de andra kanske som inte redan hade köpt ville veta mer. :)

Edit, (Byggsatsen till) Den radiostyrda ubåten på min bild finns också på Amazon.se men importerad och klar för ungefär samma pris skalbaggen.
Skriv svar