EQ och krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

EQ och krets

Inlägg av newbadboy »

Ska bygga mig en inline 2kanals EQ man kan sätta på ingången till vilket steg man vill. Den skall ha möjlighet att ställa de vanligaste frekvenserna. Har sett att det finns rätt många ic kretsar man kan välja mellan.

Tänkte styra den med en uC och ha lite display o annat kul.

Finns det ngn ic krets som rekomenderas och som använts med bra resultat eller kan man ta vilken man nu kan tycka funkar?

Min tanke är att framför allt kunna få ut mer från mindre högtalare som lider av en någorlunda trist frekvens respons.

Tänker tex på alla små batteridrivna högtalara som kopplas med BT som låter helt maffiga trots högtalar element som är några cm stora.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: EQ och krets

Inlägg av psynoise »

Är det ett shelving filter du önskar?

Bild
Figur lånad ifrån https://www.dsprelated.com/showcode/170.php

Det finns många olika equalizers. Shelving är det som är vanligast på HIFI-stereoförstärkare. Men i en musikstudio eller för PA-system finns det några andra vanliga varianter till.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EQ och krets

Inlägg av newbadboy »

Hoppla. Aldrig hört talas om det ordet.

Alltså. Jag har byggt ett jättefint digitalt steg. Kör jag den med mina hifi stativ högtalare låter det grymt på alla sätt.

Dock är detta steg tänkt att driva ett par 6.5" på altanen. Dessa högtalare är soecade 50-20000Hz men det händer väldigt lite under 100Hz. Sedan är dessa lite för skarpa i ljudkaraktären. Så jag vill helt enkelt bygga en krets så jag kan tvinga dem att jobba lite hårdare i det nedre området. Samt dämpan den vassa karaktären.

Jag vet att det inte är en subwoofer men det ska gå att få det det bättre kan jag tycka.

Tittar man tex på JBL små BT högtalare stora som en ölburk och element på några cm så kan de spela skithögt, kontrollerat och med en bas som golvhögtalare. Fråga mig inte hur men nog fan plågas dessa små högtalare till grejer som eg inte borde gå utan dsp/EQ
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: EQ och krets

Inlägg av psynoise »

Jag har inte testat själv men eftersom du vill ha med mikrokontroller varför inte prova att köra ljud genom en sådan.

Mikrokontroller med audio ADC/DAC har jag inte sätt, däremot vet jag att det finns med gränssnitt som passar extern ADC/DAC. Det finns olika gränssnitt, I2S, SPI, AC 97 och kanske någon mer som jag inte känner till. Viktigast för mig hade varit att välja en mikrokontroller med färdigt programbibliotek med de ljudfunktioner man önskar.

Vill man bygga ett större system är Analog Devices SigmaDSP enkelt att komma igång med. Dessa går att styra från en extern mikrokontroller genom att ändra parametrar i minnet. Jag själv leker lite med en ADAU1466. Dock är dokumentationen skral men med logikanalysator gick det bra att se hur parametrarar ändras från PC-programvara och med en Arduino lyckades jag göra samma.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32774
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: EQ och krets

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Visst finns det förstegskretsar men inbyggd tonkontroll och som då styrs med DC-spänningar. Dessa kan ju styras via uC med DAC.

Vad gäller vassa diskanten i dina stativhögtalare - dämpa några dB. Sätt dit en L-pad. (Högtalare utomhus beter sig annorlunda då de är konstruerade att ha basstöd från väggarna.)
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: EQ och krets

Inlägg av svanted »

Minidsp kanske är ett alternativ
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EQ och krets

Inlägg av newbadboy »

Har kollat lite på minidsp faktiskt.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: EQ och krets

Inlägg av svanted »

Satte in en sådan i jukeboxen jag reparerat för att snygga till frekvensgången, nu har jag inga guldöron, blyöron snarare men den låter kanonbra (imo).
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EQ och krets

Inlägg av newbadboy »

Du menar den minsta av dem som kostar typ 2000kr eller så antar jag
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: EQ och krets

Inlägg av svanted »

Ja ngt sånt , minns 100 pund?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EQ och krets

Inlägg av newbadboy »

Ja. Det blir en sådan. Finns och inte ngn anledning o bygga när denna finns 😭😭😉😉
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: EQ och krets

Inlägg av svanted »

Ett tips, Den klarar output max 2V så slutsteget måste klara sig på den nivån,det gjorde inte mitt så jag fick lägga till en förstärkare efteråt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EQ och krets

Inlägg av newbadboy »

Det är inga problem mitt steg jag byggt går att ställa förstärkning via en op
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: EQ och krets

Inlägg av newbadboy »

blev en minidsp för 1200kr. Glad att jag inte försökate bygga ngt eget.. funkar finemang nu
Skriv svar