Komponenter till kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
john trader1
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 augusti 2022, 11:05:44

Komponenter till kretskort

Inlägg av john trader1 »

Någon som vet vart man kan köpa komponenter till kretskort?
Jag försöker hitta komponenter till styrboxens(ECU) kretskort på min lastbil, en gammal Volvo FM7 från 98. Tror jag vet vilka komponenter som är trasiga men
trots jag har alla nummer och sådant så hittar jag inget.
Lägger med en bild på dom komponenter (dom två som är märkta HTA SPZ22S 9832) jag söker och hoppas någon har några bra tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
j_tomas
Inlägg: 30
Blev medlem: 25 november 2011, 21:53:34

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av j_tomas »

Det finns en omfattande översikt av komponentleverantörer i tråden viewtopic.php?t=24

Problemet är väl att det där inte är några standardkomponenter, en googling ger inga vettiga svar. Troligen är de om-märkta av det företag som konstruerat och tillverkat ECUn. Du behöver identifiera komponenterna genom att analysera kretslösningen för att hitta ersättningskomponenter.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26631
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av Icecap »

De ser ut att vara omgivit av ferrit och måste av den orsak vara induktanser.

Deras serieresistans bör vara ganska låg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46929
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av TomasL »

Och de går sällan sönder.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6930
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av rvl »

Håller med tidigare, dessutom kan det vara så att beteckningen är bara för kärnan (+höljet), men de kan vara "custom" lindade.

Men som sagt, troligtvis är felet nån helt annanstans.
E Kafeman
Inlägg: 3586
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av E Kafeman »

Om det finns flera av dom så går det mäta induktansen. Beteckningen SPZ22S är troligen ferritmaterialet i kärnan, Special 22S, 9832 är säkert datumkod.
HTA kan betyda en hel massa olika saker, används inom elektronik för att beskriva att komponenter t.ex. tål hög temperatur men det går inte ihop med ferrit-typen.
Eftersom det inte finns någon beteckning på induktansens värde bör HTA vara en beteckning på denna komponentens art. nummer. Komponenten måste ju på något sätt ha en identitet.

Det är en vanlig induktor men med den egenskapen att den har lågt läckfält, den påverkar inte närliggande induktanser så mycket med denna typ av kärna.
Induktansen förväntas ligga på 100uH eller mer, kanske upp till 1mH. Finns flera lika induktanser där någon är hel är värdet enkelt att mäta upp.
Induktorn är enkel att felsöka, om avbrott är den trasig. Löd loss och mät med multimeter. Om instrumentet inte kan mäta induktansen så kan resistans-mätning duga som en indikation på om den är trasig. Max 100 Ohm serieresistans förväntas.

Med tanke på åldern av designen och om det är delar av boostande nätaggregat, den tidens design av sådant kunde vara rätt krävande på att induktans och serieresistans var korrekt för att hålla igång oscillationen och med åldrande kring-komponenter kan funktion upphöra.

Om lindningen är avbrunnen, spana efter kortslutna tantal-kondensatorer. Dessa kunde gå i kortslutning och sedan göra livet surt för andra komponenter i slingan.
Dagen tantaler går mer sällan sönder på det viset men vid denna tiden var det inte helt ovanligt.

Det kan naturligtvis vara att dessa induktanser bara används i enklare filter-funktion men om induktorn är trasig måste man ändå hitta vad som orsakade detta.
Avbrunnen lindning är inte något den orsakar på egen hand.

Eftersom dessa komponenter är tunga och suttit i en vibrerande miljö, kolla noga efter sprickor i lödningarna.
Titta också efter korrosion på kretskortet. Fukt och ångor dödat lätt kortet i denna miljön. Svårt att reparera. Det ger enklare chans till ytterligare några års drift om du kan hitta begagnat kort i bra skick. Under tiden kan du reparera detta kretskortet.
john trader1
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 augusti 2022, 11:05:44

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av john trader1 »

j_tomas skrev: 20 augusti 2022, 10:59:15 Det finns en omfattande översikt av komponentleverantörer i tråden viewtopic.php?t=24

Problemet är väl att det där inte är några standardkomponenter, en googling ger inga vettiga svar. Troligen är de om-märkta av det företag som konstruerat och tillverkat ECUn. Du behöver identifiera komponenterna genom att analysera kretslösningen för att hitta ersättningskomponenter.
Precis så är det, ingen resultat vid sök på nätet och är nog helt säkert ommärkta. ECUn är tillverkad av Lucas i samarbete med Volvo enligt märkningen på boxen.
Att identifiera komponenterna genom analysering av kretskort övergår min kompetens i ämnet, tyvärr.
ghu
Inlägg: 699
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av ghu »

Varför tror du att de är trasiga?
john trader1
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 augusti 2022, 11:05:44

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av john trader1 »

Är nog mera så att jag hoppas på att det är dessa som är trasiga samt att personer som hållit på med dessa säger att det är vanligt att dom går sönder
E Kafeman
Inlägg: 3586
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av E Kafeman »

Om du inte kan mäta om en induktor är hel eller trasig så måste du nog överlämna evt felsökning till någon som kan dessa komponenter som ändå är enkla att kolla jämfört med det som finns runt om.

Ommärkta induktanser är inte troligt. Lucas har köpt in komponent enligt önskad specifikation från gissningsvis forna LEM.
Det är en vanlig induktor men specad för fordonsindustrins krav. För mindre induktanser finns redan framtaget komponenter som uppfyller fordonsindustrin krav men denna typ av induktor får man ofta tillverka på beställning.
LEM döper produkten till HTA, HTB, HTC allteftersom, som de sedan levererar till Lucas som producerar kretskortet. Volvo köper det färdiga kretskortet från Lucas utan att kräva lista på ingående komponenter.

LEM har upphört med denna verksamhet för 20 år sedan och Lucas är nedlagt sedan lika länge.
Därmed så är komponentspecifikation för en induktor märkt HTA något man får mäta sej fram till, Lucas och LEMs specifikation för vad en HTA är, är sedan länge borta.

Det man brukar kunna göra utan att kunna komponenter eller hur man mäter dom är att syna efter dåliga lödningar, korrosion, brännmärken och leta komponenter typ IC där kapseln uppenbart är trasig och släppt ut röken.


> att personer som hållit på med dessa säger att det är vanligt att dom går sönder

Det är en komponent som är passiv. I sin enklaste form är det en ledare mellan två platser på kretskortet. Den går inte sönder om ingen har sönder den.
Men som jag skrev, det är en TUNG komponent. Den väger tusentals ggr mer än småkomponenterna jämte. Den sitter i en vibrerande miljö. Därmed behöver man inte var särskilt kunnig för att begripa att lödningarna utsätts för hårda belastningar och utmattas. Det är det först, det andra är lika enkelt, mäta resitans. Det är som att mäta om en säkring är trasig. Antingen är resistansen låg eller är det avbrott.
john trader1
Inlägg: 4
Blev medlem: 19 augusti 2022, 11:05:44

Re: Komponenter till kretskort

Inlägg av john trader1 »

Tackar för svar
Har kollat efter synliga skador (med lupp) utan att kunde se nåt men är väl klar över att kallödningar mm kan finnas utan att det går att se och en kallödning är ju nog till att saker slutar fungera. Har även mätt resistans och det är samma värden på dom båda iaf.
Skall löda om en hel del lödpunkter oavsätt, bara för att prova.
Volvo kunde visst göra en test på dessa men endast med komponenten i bilen och kostnaden för en tungbärgare 6-7 mil till närmaste volvo lastbilsverksad är hög.
Jaktar ju såklart vidare efter en hel o fungerande ECU till överkommlig pris men stör mig ändå när saker inte går att laga
Skriv svar