Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

Håller på att renovera ett Psalmodikon och i förra veckan hämtade jag limpottan så idag provade jag att limma med benlim för första gången i mitt liv.
IMG_20220813_143719.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Byter alla fyra hjullager, drivaxeldamaskerna, kvarvarande bussning i bakvagnen, fixar till en utsliten bussning i en av stötdämparna samt Kontakdonen till ABS givarna bak på T&Cn
Hoppas att jag blir klar på Söndag.
Kontaktdonen kommer jag nog att löda, isolera med krympslang försedd med smältlim invändigt, då kablarna från bilen är typ 0,3 mm eller nått sånt, och det är för tunt för röd krimp.
Sedan tidigare har jag fått fulbyta kontaktdonen, då de ursprungliga var uppergade.
Nu har jag köpt de riktiga pig-tailsen, kabeln på ABS-givarna är i princip fullständigt omöjlig att skala. Det är en fruktansvärt seg plast, som knappt går att skära i, så jag kommer att slippa detta i framtiden (eller ja, nästa ägare kommer att slippa det)

Bilen har gått helt fullastad (ofta med något hundra kilo överlast :oops: ) ca 120kkm (12000 mil, för er som har problem med prefix) sedan förra gången jag bytte hjullager (2,5 år sedan ungefär), så det är nog rätt bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

Hempularen skrev: 13 augusti 2022, 22:11:17 Håller på att renovera ett Psalmodikon och i förra veckan hämtade jag limpottan så idag provade jag att limma med benlim för första gången i mitt liv.IMG_20220813_143719.jpg
Spännande! :tumupp: :tumupp:
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av SM0VDT »

TomasL skrev: 19 augusti 2022, 22:37:38
Bilen har gått helt fullastad (ofta med något hundra kilo överlast :oops: ) ca 120kkm (12000 mil, för er som har problem med prefix) sedan förra gången jag bytte hjullager (2,5 år sedan ungefär), så det är nog rätt bra.
Hjullager brukar hålla dubbelt så långt på dylika fordon.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Inte eftermarknadslager
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Hempularen skrev: 13 augusti 2022, 22:11:17 Håller på att renovera ett Psalmodikon och i förra veckan hämtade jag limpottan så idag provade jag att limma med benlim för första gången i mitt liv.
Det var roligt!
Själv håller jag på med en Cittra. Inte alls som att spela gitarr som jag föreställde mig först...
Men den hade en stor spricka, antagligen därför att träet stått i spänn och torkat för hårt.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

Cittra är ett intressant instrument också, många strängar att stämma:-), Psalmodikon är en sträng som man spelar på men sedan finns ett antal bordun eller resonans strängar. På renoveringsobjektet som var i mycket dåligt skick såg det ut som 6 resonans strängar baserat på kvarvarande stämskruvar men turligt nog fann jag ut att det varit 12 stycken i original.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, den är dubbel, dessutom så det är säkert 100 strängar på den... De grövsta är typ som halva mitt lillfinger i tjocklek, nästan. :) Intressant, jag såg några Psalmodikon hos Anders Åström på tiden han fanns kvar hos oss på jorden, tyvärr blev det aldrig något tillfälle att fråga närmare om hur de var gjorda, jag har länge undrat över detdär med resonans strängarna, som jag fattat så är de alla passiva, men nu när du förklarade så tror jag att jag kan gissa mig till på ett ungefär hur det borde vara gjort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Hade glapp i bussningarna på ena stötdämparen bak, lite 0,127mm rostfri stålplåt fixade det hela på ett fantastiskt sätt.
Gamla pastaplåtar är väldigt användbara till många saker.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

Åhå, så Mizza pysslar också med ett gammalt instrument! Kul! :) :tumupp:
Vet ni något om träslagen i era instrument?

Anders Åström ja.. Det fanns mycket kunskap hos honom.
Synd att så lite av detta förts vidare till nutidens generation.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

JimmyAndersson ,
Det ser ut som furu, kanske 2-3mm mellan årsringarna så det är inte så extremt tätvuxet som jag trodde.
Roligt intrument i allafall, även om jag inte kan påstå att jag kan spela på den (i allafall inte jämfört med de som verkligen kan spela)...
Nothing fancy:
Cittra.jpg
Edit, det är inte 100, men väl 91 Strängar på den... :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hempularen
Inlägg: 73
Blev medlem: 26 december 2018, 16:10:31
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hempularen »

JimyAndersson, Jag tror att det är furu i psalmodikonet också, icke kvistfri sådan. Det kommer från min mormors mors hem så tillverkat på senare delen av 1800 talet, troligen av någon på gården (gissar att det inte var en finsnickare för det är ganska grovt tillyxat).

Mizzarrogh, Vad jag läst mig till så stämmer man resonans strängarna i de tolv toner som ingår i huvudsträngens oktav (jag är ingen musiker så kanske uttrycker mig dåligt). Huvudsträngens spelas med stråke, medans resonans strängarna kommer i svängning via "lådan", Din cittra är ett vackert instrument, känner du dess historia?
IMG_20220813_143728.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Intressant!
Nej, tyvärr känner jag inte till så mycket om dess historia, "Autoharp Germany" är den märkt. Tror början på 1900 talet, det verkar vara den äldre modellen.
Köpte den på en välgörenhetsbutik då en nära släkting till min mor spelade ett liknande instrument så jag har länge velat lära mig det i allafall hjälpligt så att jag kan spela hennes sånger på den... :)
Det tillverkades ganska många så värdet är lågt på dem, tyvärr är de nog inte värda mer än några hundralappar idag, men det är inte därför jag renoverar den, och det är ett roligt instrument att lära.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Så, nu är 4 hjullager utbytta, 3 av fyra ABS kontaktstycken bytta, stötdämparbussningarna på en dämpare fixad, drivaxeldamaskerna på båda sidorna bytta.
I morgon blir det olje/filter byte samt även en uppsättning nya stift.
Nu måste jag beställa renoveringssatser till samtliga bromsok, då bälgarna är helförstörda runt om, och kolvarna rätt rostiga.
Samtidigt kommer jag att byta den kvarvarande bussningen i bakvagnen, sedan skall väl bilen kunna rulla lika mycket till utan problem.
1802
Inlägg: 6073
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Kopplade för en tid sedan in en gammal signalgenerator. Skickade in signalen i en förstärkare, ett svagt slutsteg med volymrattar. Sen en högtalare ca 40L 30W. För att fjärrstyra det hela, blev det nexa. Men bara på signalgeneratorn. Förstärkaren på 24-7. Nu till det mystiska. När jag går från av till på, så låter det i typ 10 sek. Säkert en konding i nätdelen. Normalt om den fått ström nyligen. Men den har varit urkopplad i månader!? Var får den sin energi ifrån? Läcker nexa modulen? Eller bakvägen via signal ledningen?

Nexa exempel. Min mottagare ser lite annorlunda ut.
Bild
Skriv svar