Koppla om elpatron i värmepanna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av Knut »

Nu har jag en plan.

Elpannan eller frånluftsvärmepumpen i mitt hus levereras med elpatronen kopplad för 8kW. I installationsanvisningen står det att man ska ansluta en kabel på elpatronen för att få 9kW.

Elpatronen är 3*2 + 3*1 så det man gör är att koppla in alla 6 elementen så man får 9kW. Jag skulle vilja driva den sista 1kW patronen från en växelriktare från mina solpaneler. Idag är alla 6 element inkopplade.
IMG_20220813_104712.jpg
Tyvärr är ett noll-bleck svetsat mellan elementen. Gör jag bort mig om jag klipper/sågar bort blecket så jag får ett av elementen separerat så jag kan driva det från en annan källa?

/Knut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av Icecap »

Det borde i teorin inte vara ett problem.

Men är det ett måste?
Har du inte gemensam noll i hela huset och anläggningen?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av mrfrenzy »

Antagligen är det en inverter för icke nät-drift och då ska den ju vara isolerad från elsystemets nolla.
Hade det varit en inverter för nätdrift så fanns ju ingen anledning att gå omvägen via elpatronen - bättre koppla in sig direkt till elcentralen.

Jag skulle kunna tänka mig att göra denna inkoppling om elpannan skyddas av jordfelsbrytare, och då skulle jag också dubbelisolera ledarna omkring elpatronen med krympslang.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av ajje »

Man får vara uppmärksam på att en liten fristående växelriktare kan ha mittnolla och 2x115 V.
Kopplar man då ihop nollan och skyddsjorden bli det obra och dålig stämning på utgången.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av Knut »

Som vanligt så utelämnar men information som man inte tänker på kan vara viktig. Det är ju så självklart.

Helt korrekt så är det en fristående växelriktare. I det här fallet en gammal ups där jag bara nyttjar växelriktaren. Gammal "hederlig" typ med stor 50hz transformator. Den har hög tomgångs förbrukning på runt 100W men det blir nääästan försumbart om "nyttoeffekten" hamnar på 1000W.

Jag funderade på detta som mrfrenzy snuddar vid och det är vad som händer vid eventuellt jordfel eller liknande. Pannan är ansluten via en egen jordfelsbrytare.

/Knut
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av Icecap »

Om de är skilda system måste du bryta helt klart.

Efter det borde det vara rimligt normalt.

Jordfelsbrytaren kan ge problem så tillvidare att om den utlöser kommer solenergin fortfarande att elda på, patronen släcks alltså inte helt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av mrfrenzy »

Glöm inte att du ska ha både termostat och överhettningsskydd som är seriekopplade.
Du kan ju sätta den ena på nollan och den andra på fasen, då finns ingen risk för kokning vid jordfel.

Ifall du vill vara skyddad mot personskador vid jordfel så kan du ju komplettera med en portabel JFB som du sätter mellan invertern och elpatronen, då kommer den lösa ut vid jordfel på det elementet.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av Knut »

Jag hade tänkt koppla ett relä som hämtar manöverspänning via pannans ordinarie överhettningsskydd. Som får manövrera strömmen från solen till den separerade elpatronen. Det reläet kommer i så fall alltid vara draget. Så det blir ett separat system som inte påverkas av eventuellt fel i termostaten.

Termostat är kvar att lösa. Finns inga lediga dykrör på pannan. Får fundera vidare på det. Går kanske att "lyssna" på pannans egen mätning på något sätt.

Tanken är att hålla temperaturen något över tillslagstemperaturen för befintlig värmepump och elpatron. Kräver i så fall inget extra. Finns det dessutom ingen solenergi tillgänglig tar pannans ordinarie funktioner över när temperaturen sjunker och komforten är opåverkad.

/Knut
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av TomasL »

Du har ju ett dykrör mitt i patronen.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av Knut »

Jamen se där... Det hade jag helt missat. Perfekt. Mitt framför ögonen men det syns ändå inte. :D

/Knut
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av AndLi »

Min varmvattenberedare givare sitter bara tryckt mot utsidan på tanken(innanför isoleringen)

Det lär väl inte reglera någon temperatur på den givaren utan rätt värme shuntas sen ut?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av grym »

ska gå att ta en dremmel med liten kapskiva och lossa ett element från dom andra två

elektriskt sätt är det ok

du har inte en till tom plats för ett element till?
många har två stycken i acctankarna
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av TomasL »

Tänk på att eventuell garanti försvinner, och att det skulle kunna bli problem med försäkringsbolaget om nått händer (vid skada letar de alla upptänkliga fel)
många har två stycken i acctankarna
det är väl ingen accktank, per se, utan den i VP inbyggda elpannan/VVB, och de har bara de anslutningar som behövs.
Knut
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av Knut »

Japp det är en varmvattenberedare med en mantel för radiatorvattnet. Så jag antar att elpatronen har en genomföring genom manteln. Ska testa att mäta lite i dykröret i elpatronen.

Värmepumpen värmer lite högre upp i tanken och elpatronen relativt långt ner.

/Knut
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Koppla om elpatron i värmepanna

Inlägg av grym »

i och för sig, enklast vore väl att ha en fyrpoligt relä som kopplar om mellan dom två olika matningarna

man kan ju sätta dit en manuell brytare för säkerhetsskull med
Skriv svar