Göra "Helical Gear" av teflon.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av Henry »

jako skrev: 20 juli 2022, 23:03:40 Jag skulle nog försöka tillverka drevet av PEEK, en mycket slittålig plast som tål höga temperaturer. Den går också bra att bearbeta :D
Dock den dyraste plasten av allt som nämnts här, men en liten bit borde nog inte vara så extremt dyr för det är annars bästa val. Tex har speciella höghastighetskullager korgen gjord av detta då PEEK även har en aningen glidig yta av sig om jag inte minns fel samt som sagt väldigt slitstarkt av sig.
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Sökte på "PEEK" fick ett antal träffar där man kunde köpa utan att begära offert. Men materialet verkar vara dyrare än guld. En 2900 mm lång "stång" med diametern 70 mm skulle kosta 44 716 kronor.

Jag lyckades att demontera motorn, men jag fick pressa ur motoraxeln, då följde lagret lager nummer 1680 HH , tror jag, dubbelt metalltätade, vid den gavel där pinjongen sitter med. Därefter var det bara att dra ut lindningarna. Inner ringen i lagret som följde med motoraxeln hade gjort lite märken i axeln och det var därför som jag inte kunde dra isär motorn i första skedet. Fick putsa på axeln där innerringen gjort några grader samt även rikta upp axeln då den kastade 7-8 hundradelar. Nådde ett kast på ca 3 hundradelar som jag nöjer mig med. Detta kast tror jag kom av att motoraxeln blev så varm att den blev missfärgad där pinjongen satt skruvad.
Lagren var slut och behöver bytas. Gjorde en temporär motoraxel av mässing och satte tillbaka statorn tills jag fått nya lager och kan montera ihop motorn.

Skickade mail till tillverkaren av helin och fick svar på material och modul fråga. Han skulle även tillverka en till batch av dessa drev i "PEEK" under Augusti så jag beställer drevet därifrån. Då jag inte har någon differential delningsapparat och materialet är så dyrt.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av Henry »

Finns mindre plattor (rätt stora ändå) av PEEK på Ebay för några 100-lappar annars, allt beroende storlek och tjocklek.
JL3D
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 augusti 2022, 14:07:04
Ort: Göteborgsområdet
Kontakt:

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av JL3D »

Hur varmt tror du att drevet blir?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av svanted »

Sökte på "PEEK" fick ett antal träffar där man kunde köpa utan att begära offert. Men materialet verkar vara dyrare än guld. En 2900 mm lång "stång" med diametern 70 mm skulle kosta 44 716 kronor.
ojo, försökte med det som slides till en snöskoter... men det sket sig pga priset....
materialet är säkert inte så dyrt att tillverka men det har säkert oumbärliga egenskaper och används i industrin därav priset....
John Eriksson
Inlägg: 469
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Normalt blir motorn kanske uppemot 60 grader, har maätt med ir termometer och kommit fram till denna temp. på motorns mantel. Har dock inte mätt på drevet då det inte är så enkelt att komma åt. Har för övrigt ej tänkt tanken på att mäta på drevet. Men just då revet smälte ner så borde temperaturen på drevet varit runt 350-375 grader . Så pass varmt att även motoraxeln blev lite krökt, då den kastade 7-8 hundradels mm, som jag dock riktade så att det är ett kast på 3-4 hundradelar nu. Får duga.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
cittra49
Inlägg: 267
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Göra "Helical Gear" av teflon.

Inlägg av cittra49 »

Vill bara flika in lite om lager, du skulle ju kunna slå till på ett likanande lager, jag vet att det jag länkar till inte är i rätt storlek https://www.kullagergrossisten.se/produ ... rostfritt-

Lagret har kulor av kisel nitrat, vi har den typen av lager fast mycket större till elmotornerna som är frekvensstyrda på jobbet, skulle gissa på att livslängden ökar med 3-400% jämfört med vanliga lager, då man inte för strömövergång mellan inre och yttering i lagret. Som bonus har lagret lägre friktions koeficient (stavning?) , men lagrena är ju mycket dyrare än standardlager.
Skriv svar