Köpa 3d skrivare

Allt som rör 3D-skrivare.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Prins Valiant »

Då skall jag prova även det. Tycker att taket i förarhytten borde "trilla in".
PS. Kan nu bekräfta att det gick bra att köra utan support.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Henry »

Den blev ju helt ok och det är även sådant man testar. Med lite finurlighet i tex Cura så detekteras sådana ställen och skrivs ut på ett lite annorlunda sätt så att det ändå skall gå.

Den pustar först ut lite filament så det fäster på ena sidan sedan minskas hastigheten som den normalt rör sig med och minskar filament mängden en aning. Då hinner det som skrivs ut i luften stelna lite grand samt börja dra lite i filamentet från munstycket då inte riktigt tillräckligt trycks ut vilket gör att det kan hållas aningen spänt som i sin tur gör att det går att skriva i luften till andra sidan. Det blir inte perfekt och inte på hur stora ytor som helst men det går, tittar du på undersidan av taket så ser du hur det ser ut.

Här ser du en bra video när det görs:



Min Ender 3 gör det bättre, men det är också en lite gammal video så mycket optimeringar har gjorts till det numera.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Henry »

Som sagt.
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Prins Valiant »

Som sagt, intressant. Man får reda på mycket. Jag tittade när jag skrev ut båten, och det verkar stämma. Den funderingen jag har nu är ifall detta med bridge är automatiskt aktiverat i Cura numera. I Techno's video beskrivs att jag måste in i experiment meny, tror jag det hette. Gäller det fortfarande, eller är det automatiskt numera. Jag har inte knappat igång något speciellt för bridge.
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av hummel »

Det är enklast att du tar en snabbkoll för att se vilka inställningar du har i Cura. Det är ett antal olika versioner av Cura som används av folk så det är svårt att veta vilka inställningar just du har på den profil du valt.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Har nu köpt en del material :vissla: , blev massa av de "glossy" då sambon ville testa dem, men tycker själv också att de har bra färg.
Är pet-g uppe till höger.
Köpte även munstycken 0.2 & 0.4 i härdat stål samt en 0.8 i vanlig mässing.
Landade på runt 4200 :shock:
Så egentligen kanske jag också kan köpa den där hotenden någon gång i framtiden, var ju billigare på 3dprima.

Har även funderat på flerfärgsutskrift, hittade en enkel lösning på thinginverse som sätts precis innan hotenden som gör det enklare att byta färg.
Hur gör ni?
Hur fungerar egentligen "3d chameleon" ihop med en ender?
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Och bilden
IMG_20220818_164915232.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Råkade köpa två neon pla value packs
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Har nu provat att skriva ut med neonfärgerna det blev en trådrullhållare, tyckte att typ 1h för varje sida (totalt ca 4h) att printa var lite overkill för en sån enkel grej så har bockat till lite hålband istället.
IMG_20220818_212827837~2.jpg
Edit.
Kullagren är ifrån billiga fidget spinners som de reade ut på NetOnNet för 5:- (3 kullager i varje)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av AndLi »

Henry skrev: 13 augusti 2022, 02:43:57 Den blev ju helt ok och det är även sådant man testar. Med lite finurlighet i tex Cura så detekteras sådana ställen och skrivs ut på ett lite annorlunda sätt så att det ändå skall gå.

Den pustar först ut lite filament så det fäster på ena sidan sedan minskas hastigheten som den normalt rör sig med och minskar filament mängden en aning. Då hinner det som skrivs ut i luften stelna lite grand samt börja dra lite i filamentet från munstycket då inte riktigt tillräckligt trycks ut vilket gör att det kan hållas aningen spänt som i sin tur gör att det går att skriva i luften till andra sidan. Det blir inte perfekt och inte på hur stora ytor som helst men det går, tittar du på undersidan av taket så ser du hur det ser ut.

Här ser du en bra video när det görs:



Min Ender 3 gör det bättre, men det är också en lite gammal video så mycket optimeringar har gjorts till det numera.
haha, roligt att en svarsvideo på mitt gamla print in the air test från 2013 kommit till liv igen :)
hummel
Inlägg: 2256
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av hummel »

manicken skrev: 18 augusti 2022, 21:32:18 Har nu provat att skriva ut med neonfärgerna det blev en trådrullhållare, tyckte att typ 1h för varje sida (totalt ca 4h) att printa var lite overkill för en sån enkel grej så har bockat till lite hålband istället.
IMG_20220818_212827837~2.jpg

Edit.
Kullagren är ifrån billiga fidget spinners som de reade ut på NetOnNet för 5:- (3 kullager i varje)
Jag undviker kullager för att slippa att filamentet rullar av rullen, ser även till att få bra friktion på rullhållaren.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Jo jag vet att det kan hända att den får för mycket spinn, det är iallafall bara små testutskrifter och de kan säkert användas till något annat ifall det inte fungerar :D
Prins Valiant
Inlägg: 890
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av Prins Valiant »

Man kan ju även tillverka ett rullager som passar på befintlig axel. :) Jag konstruerade ett sådant. Går lagom lätt för att inte "spinna loss"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Prins Valiant 20 augusti 2022, 11:21:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Köpa 3d skrivare

Inlägg av manicken »

Har nu problem att få PETG att fästa, är det något speciellt knep, har tvättat med etanol,suddgummi och även provat limstift
Skriv svar