Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DennisCA
Inlägg: 2238
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av DennisCA »

Rolf Zetterberg skrev: 24 oktober 2014, 23:41:23 För att tala klarspråk;
sätt för Guds skull inte dit en sån där bärnstensfärgad eländig X-Rifa-konding igen!!Det är ju den sorten som har orsakat jätteproblem hela världen över pga det dåliga höljet som spricker!Den som tvivlar bör googla på "Rifa knallfrosch" på nätet eller läsa t.ex här:
http://www.vintage-radio.net/forum/show ... light=rifa
Jodå,jag har själv fått stora problem med en sån där eländig sak,och det var då jag började forska i saken...

Den andra vet jag inget om,men den går säkert bra.Alla moderna plastkondingar brukar vara bra.
Jag har alltid lagt dit nya RIFA, dom verkar hålla 20-25 år och jag tycker det är OK för min del. Lättast så.
LasseSkoogBv8
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 november 2021, 19:08:15

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av LasseSkoogBv8 »

Var beställer man de 3 kondensatorerna ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av MadModder »

Om du klickar på de tre länkarna jag skrev i förra inlägget så kommer du till en butik.
LasseSkoogBv8
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 november 2021, 19:08:15

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av LasseSkoogBv8 »

Så fantastiskt bra , enormt serviceminded info!
Delarna är beställda o frugan kan baka i nästa vecka
TACK
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 296
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av Wirewrap »

MadModder skrev: 12 november 2021, 21:01:05 Om du klickar på de tre länkarna jag skrev i förra inlägget så kommer du till en butik.
Hur gjorde du för att få länktexten svart och stor? Så blir det inte när jag lägger in en länk.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av MadModder »

Jag satte bara [ size=150][/size] och [ b][/b] runt om.
LasseSkoogBv8
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 november 2021, 19:08:15

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av LasseSkoogBv8 »

Nu har jag bytt de 2 kondensatorerna på kretskortet och N10 assistenten går utan lukt o rök.
Däremot funkar inte varvtalsregleringen längre- det är samma hastighet hela tiden. Någon som vet lösningen på detta!?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av MadModder »

Lite svårt att gissa såhär utan att kunna mäta på det hela, men en eller båda trebenta svarta halvledarna kan ha fått sig en smäll vid kondensatorhaveriet.
Gammle
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 maj 2022, 16:29:11

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av Gammle »

Hej, jag är ny här på forumet ,jag hoppas att jag inte klantar till det i tråden, men man måste ju börja någonstans... jag har bjudit på en Electrolux assistent n10 på tradera, för säkert ett halv år sedan. Glad i hågen åkte den fram i helgen och det skulle knådas deg. Startade lite försiktigt med mjöl och vatten och allt gick bra tills 2/3 av mjölen var tillsatt (av totalt750g) plötsligt började maskinen ryka! En kvävande sötaktig rök... stoppade med en gång och degen fick knådas för hand. Hittade detta forum om det kvällen och skruvade sedan isär maskinen. Fann då att alla 3 kondingarna var spruckna, djupast spricka var det i kondingen i/vid motorn. För en amatör ser det ut som om den stora motståndet vid motorn som är vid kondingen kan vara orsak till röken. Drivremmen ser ny ut, utan belastning fungerar assistenten fint, utan rök eller missljud.
Men, nu till frågan vad är det för motstånd jag behöver för att byta ut den gammal, (resisstans och effekt) kondensatorerna har jag hittat på electrokit.se tack vare denna tråd!.
Vore mycket tacksam för lite hjälp
Mvh
Gammle
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av lond »

Troligen är det kondensatorerna som har släppt ut den magiska röken, dom har för ovana att spricka efter en tid och då smiter röken ut.

Det är bara att byta dom och hoppas att inget annat tog skada. Motståndet är med stor sannolikhet helt..

/// Marcus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29878
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av MadModder »

Den N8 jag grejade med sist har ett motstånd med färgerna röd röd blå, och det är 22 MΩ.
N10 ser ju likadan ut så det funkar nog bra med det.
Men jag är MYCKET tveksam till att det gått någon ström genom det.
Det sitter ju bara mellan motorns chassi och resten av metalldelarna.
Även om det blivit smällkortis i kondingen och det legat 230V över på något konstigt vis så utvecklas endast 2 mW.

Kondensatorerna luktar inte tårta direkt när de börjar ryka. Riktigt illa.
Jonkes
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 augusti 2022, 15:19:48
Ort: Gällö

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av Jonkes »

Jag ropade hem en Electrolux N7 på auktion förra veckan och fick hem den igår.
Vid första provbakningen så vill maskinen inte starta då hastighetsvredet står på A, knappt heller på B, men vid C funkar den och man kan vrida tillbaka till B, men vid lägre hastighet stänger den av igen. Vad kan problemet vara?
Vill inte börja rota förmycket innan man har fått några bra tips.
Beb3380
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 oktober 2022, 17:51:33

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av Beb3380 »

Fixade min N10 idag bytte 2 kondensatorer och ett motstånd, 150nanofarrad, 47 nanofarad och ett 4,7 kohm:s motstånd. Sen gick den som en klocka. Köpte grejorna på www.electrokit.com billig frakt snabb leverans. Allt runt 50 sek.
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av SM4UKE »

Nu har jag fixat morsans Assistent N8. Skönt sjuttiotalsmässigt orange färg. Minns mängder av bak och äppelmostillverkning under uppväxten.
Under helgens lussekattsfabrikation ville den inte vara med längre. Varvtalsstyrningen fixades med byte av två Rifa-kondingar ("Knallfrosch"-modell), en 47 nF och en 220 nF. Bägge två var spruckna men hade inte börjat brinna. Mätte med en Flukemultimeter och bägge två hade en kapacitans mångdubbelt över vad det skulle vara och det brukar för den Fluken vara ett gott tecken på att de läcker DC. Sedvanlig rensning från ett mystiskt vitt pulver som av någon anledning alltid verkar förekomma i Assistenters inre regioner. :mrgreen: Lagren i motorn fick några droppar olja. Drivremmen såg fräsch ut.

Däremot funkar centrifugalkopplingen lite tveksamt vid lägre motorpådrag. Drar man på fullt så kan man släppa startknappen efter att det klonkar till inne i maskinen. Vid lägsta varv så funkar det inte, så fort man släpper startknappen så stannar den. Sitter en hävarm mellan centrifugalgrejen och mikrobrytaren som verkar kärva lite. Tittar man inne i maskinen ser man att det är en grej som rör sig i riktning mot remskivan och då drar med sig armen till mikrobrytaren. Jag tror det där är en säkerhetsfunktion som gör att man aldrig kan starta med mindre än att man aktivt håller in startknappen och dessutom stannar maskinen om den kör fast. Får nog bli en insats med rengöring och smörjning. Ser att "Jonkes" verkar ha samma problem med en N7.
Mr.Danne
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 mars 2023, 20:57:08

Re: Problem med Electrolux Assistent N10 (bilder, film)

Inlägg av Mr.Danne »

Jag har precis som samma problem med centrifugalkopplingen som du beskriver på min N10. Jag köpte den igår på loppis för en 50 lapp men ser nästan ny ut. Skål och blandare ser bara ut att vara använda ett par gånger :-) Den startar om man är väldigt försiktig, men inte på varvtal under B.... försöker man starta på lägre varvtal lägger den av direkt.

Att ta bort remmen lossas hjulet och rengöra och smörja centrifugal kopplingen tycks vara en bra grej.
Pansarharry beskriver det här...
viewtopic.php?p=1103121#p1103121

I övrigt byter jag kondingarna som beskrivs med länkar i denna tråd... Det skadar inte på gammal maskin. Hur gick det för dig?
Skriv svar