Universal transistorer finns det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut
Inlägg: 317
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Universal transistorer finns det?

Inlägg av helmut »

När jag beställer komponenter och transistorer brukar jag oftast beställa mellan 25 till 50 st. Förutom metalfilmsmotstånd som jag brukar beställa 125 st.
Har massor med transistorer i mitt förråd.
Men varje gång jag behöver transistorer till kommande projekt är det bara att konstatera att bland alla transistorer av ca 50 olika värden finns inte den transistorn jag behöver.
Funderar på om man skulle slänga alla transistorer och köpa in några supertransistorer som kan ersätta alla andra transistorer.
Vet att ELFA n gång i tiden hade några transistorer som kunde ersätta de flesta transistorer. Kommer ihåg att jag köpte en uppsättning av dessa svindyra transistorer. Kommer ihåg att priset för en transistor var ca 25 gånger högre än standard transistorn. Dessvärre kommer jag inte ihåg vilka dessa transistorer var.
Kollar man i databladen står det ofta GE = generell. Frågan om jag kan köpa på mig och kolla vilka av mina transistorer som är av modellen generell.
Bygger oftast ljudprylar och behöver oftast lågbrusiga transistorer,.
Har gott om kondensatorer. Har kondensatorer som ligger i förrådet och aldrig använts kort livslängd så man kanske måste slänga kondensatorer som är 15 - 25 år gamla?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7149
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av psynoise »

Jag brukar se till att mina kretsar klarar ett stort span på Beta och behöver då endast kolla märkspänningen. Brus tror jag mycket beror på arbetspunkt och mindre av småsiganstransistortyp.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av Marta »

Det var antagligen NTE ersättningshalvledare Du såg hos ELFA. Helt vettlösa priser. Mycket bättre att välja ut något själv.

Har Du inte exakt vad där står i schemat, se vad den har för data och bedöm om någon Du har hemma passar. Det troliga är att Du har en som passar. Till lågfrekvens är det polaritet, spänning, ström, effekt och förstärkning som är det avgörande. Förstår Du kopplingen kan Du lätt bedöma vad som är av betydelse just i det aktuella fallet.

De flesta komponenter har jättelångt bäst före datum. Elektrolytkodensatorer torkar och blir dåliga efter något tiotal år. Gamla kolmassamotstånd kan också bli dåliga. Massan spricker, anslutningarna lossnar och resistansen ökar. Mekaniska komponenter kan behöva vridas runt ett tag för att nöta av oxid. Axeln kan ibland behöva en (just 1 och inte mer) droppe olja. I övrigt håller det.

Ett specialfall var jättegamla transistorer i metallkapsel. AF1?? i TO1 (tror jag kapseln heter) var särskilt utsatta. De var förtenta med rent tenn på insidan, som bildar ett ludd av fina trådar med tiden oavsett om de användes eller inte.
alexanderson
Inlägg: 762
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av alexanderson »

Visst finns det universal småsignaltransistorer i applikationer där ft och hfe ej är kritiska.
Exempel NPN: 2N3904, BC547A, BC547B, BC548A, BC548B.
Exempel PNP: PN2907, 2N3906, BC557A, BC557B.
Gamla elektrolytkondensatorer behöver formeras innan användning.
Plastkondensatorer som är 50 år gamla går att använda.
Alla elektronikkomponenter som har förvarats i hög relativ luftfuktighet har oftast dålig lödbarhet.
Senast redigerad av alexanderson 2 maj 2022, 14:21:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av Marta »

Givetvis finns det mångsidiga trissor, men här gällde det i första hand att förbruka redan befintliga.

Skall det köpas nya så är BC3?? ett bättre val. Där finns som klarar betydligt mer ström än BC547 100mA och i övrigt är ungefär samma, även priset.

Nej, man kan inte alltid formera gamla lytingar. Sätt en sådan i en komponenttestare och kolla kapacitans och esr, de ar alltid tämligen ankomna...
alexanderson
Inlägg: 762
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av alexanderson »

Omkring hälften av alla elektrolytkondensatorer som är 40-50 år gamla går att formera. Viktigt är att mäta läckströmmen efter formeringen.
helmut
Inlägg: 317
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av helmut »

alexanderson skrev: 2 maj 2022, 12:29:19 Visst finns det universal småsignaltransistorer i applikationer där ft och hfe ej är kritiska.
Exempel NPN: 2N3904, BC547A, BC547B, BC548A, BC548B.
Exempel PNP: PN2907, 2N3906, BC557A, BC557B.
Gamla elektrolytkondensatorer behöver formeras innan användning.
Plastkondensatorer som är 50 år gamla går att använda.
Alla elektronikkomponenter som har förvarats i hög relativ luftfuktighet har oftast dålig lödbarhet.
Verkar vara de värden som jag köpt på mej i hundrapack och så har jag ganska många amerikanska 2N transistorer. Hfe borde inte vara så kritisk i förstärkarbyggen. Kondensatorer brukar jag köpa på mej i storpack om det är lägre värden. Brukar alltid kontrollmäta komponenter och så använder jag 1% metallfilmsmotstånd i alla projekt.
MiaM
Inlägg: 9888
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av MiaM »

Då det begav sig så använde Elektor beteckningarna TUP och TUN för transistor universal PNP/NPN. (De hade också DUG och DUS för diod universal germanium/kisel).

För de flesta "okritiska" användningar så är dessa vettiga att använda.

OBS att trasistorbeteckningar inte är "värden" - det är inte så att en transistor med högre nummer i modellbeteckningen alltid har bättre data än en med lägre eller så.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2130
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av LeCanard »

Nuttar och Puttar, NUT och PUT. Dvs NPN utility transistor resp. PNP utility transistor. T.ex. BC337 och BC327.
ghu
Inlägg: 583
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av ghu »

Om man bygger lågbrusförstärkare som ska drivas av en källa med inre impedans över någon kohm (Ex moving magnet skivspelar pickup eller elgitarr) är det viktigt att transistorerna har hög strömförstärkning annars blir ingångsströmmen stor och därmed strömbruset.

Förslag: BC550 C, BC560 C

Vid mycket stor källimpedans är det lämpligt att använda FET:ar.

Vid väldigt små källimpedanser( Ex moving coil pickup) är det Rbb (Inre basresistansen) hos transistorn som är viktigast och den är lägre för transistorer för högre effekter .
BC550/BC560 ej lämplig.

I övrigt går det bra med alla transistorer som nämnts i tråden.
Om man ska köpa nytt kan förslag vara BC550 C/ BC560 C och BC337 /BC327
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7149
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av psynoise »

ghu: Har du något tips på litteratur där jag kan lära mig mer om lågbrusdesign inom audio med diskreta transistorer?
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av ojjan »

Lite rolig tajming att denna video släpptes igår.


Obs, har inte sett hela videon och har inte kunskap för att ha åsikter om hans val.

Edit. Släpptes igen, gammal video men bör vara aktuell då han pusha den igen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18227
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av 4kTRB »

psynoise skrev: 6 augusti 2022, 19:06:51 ghu: Har du något tips på litteratur där jag kan lära mig mer om lågbrusdesign inom audio med diskreta transistorer?
Jag har läst den här boken, inte direkt med fokus på audio men passar säkert bra även för audio. Han är medicintekniker om jag inte minns fel.
https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/033357 ... 40&sr=8-1
ghu
Inlägg: 583
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av ghu »

psynoise skrev: 6 augusti 2022, 19:06:51 ghu: Har du något tips på litteratur där jag kan lära mig mer om lågbrusdesign inom audio med diskreta transistorer?
"The art of electronics" täcker väl det mesta
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18227
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Universal transistorer finns det?

Inlägg av 4kTRB »

Universaltransistor, men ska du efterlikna en 2N3055 eller någon annan typ av effekttransistor då måste det väl bli att använda många samtidigt?
Skriv svar