Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av Biker »

Inte läst tråden men till mc finns mosfetregulatoter så man minskar förlusten och få mer över till skilnad mot tyristor varianter som är den vanliga.
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av metric »

danei skrev: 7 augusti 2022, 17:38:25 Nej, det gör de inte alla gånger.

Metric: Det är fördelningen av lindningarna som ger kurvformen. En generator som är avsedd att likriktas har en mer tillplattad kurvform.
Det där vill jag veta mer om.
Har googlat men hittar inget?
Har du någon källa till informationen?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5678
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av pi314 »

säter skrev: 7 augusti 2022, 17:58:02
pi314 skrev: 7 augusti 2022, 15:13:15 Om du t.ex. helvågslikriktar 3-fas med 48 volt effektivvärde så är toppvärdet 48 x roten ur två. ≈ 67,9 volt.
Det lägsta värdet är 0,5 x toppvärdet, dvs. ≈33,9 volt.
Så visar inte den länk du bifogade.
Här är en dålig bild från länken.
power98.gif
Tack Säter!
Det blev lite fort men fel där.
Jag skrev "helvågslikriktad 3-fas" men räknade på och skrev om "halvvågslikriktad 3-fas". Tror jag...

Jag försöker igen...

Helvågslikriktad 3-fas
Toppspänning ut fås vid t.ex. 60°. sin(60) - sin(240) = 1,73 x toppvärdet (nolla till fas).
Lägsta spänning ut fås vid t.ex. 30°. sin(30) - sin(270) = 1,5 x toppvärdet (nolla till fas).

Med 3-fas 48 volt (effektivvärde, 67,9 volt toppvärde, "nolla till fas" toppvärde 67,9/sqr(3)=39,2 volt, eventuellt hypotetiskt, ) blir den helvågslikriktade likspänningens
U-topp = 1,73 x 39,2 = 67,8 volt
U-min = 1,5 x 39,2 = 58,8 volt

Jag hoppas att det blev rätt den här gången...

/Pi
M.P
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av M.P »

Hmm, jag tänker bara på mina solpaneler som har 13kW DC effekt vid "standard testförhållanden". Invertern har 97,7% verkningsgrad DC till AC. 3-fas 400V ut brukar ligga runt 13kW när det är bra förhållanden så det stämmer att inte mycket förloras i invertern (inte mycket värme skapas, kanske 200W vid 13kW om jag skulle gissa). Låter ju konstigt att vindsnurran ska förlora så mycket när så inte är fallet för solceller, mest som en reflektion, kanske inte är jämförbart :humm:
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av malman »

Vill man komma undan fenomenet att ström bara dras från generatorn när spänningen överstiger spänningen på andra sidan likriktaren (dvs pulsat pga ac vågformen), får man börja titta på PFC teknik.. (PowerFactorCorrection) dvs aktiv krets som drar strömfrån generatorn på ett sätt som motsvarar en resistiv last… dvs ström styrkan motsvarar spänningen….( dvs sinus formad srömkurva) Det torde också öka vekningsgraden.

PFC bygger på att man med hög frekvens switchar inkommande ac till att ladda en spole med energin under en kort stund. Spolens energi dumpas sedan till sekundärsidan under en kort stund, där en kondensator tar imot spolens energi. Sedan upprepas det igen med en frekvens som är mkt högre än inkommande AC Och man tillför således kondensatorn laddning kontinuerligt i alla faser av ac kurvformen. Den högfrekventa pulsade ström somuppstår i switchen är lätt att filtrera bort med filter på ingången.


Utan att googlat så utgår jag från att det finns mycket mer att vinna på att nyttja PFC än att jaga ideala dioder… skulle tro att generatorn kommer må mycket bättre av det också… rent mekaniskt… lager som håller bättre osv iom att lasten inte kommer o går på olika delar av varvet.

Spekulerar nu, men då P=I^2*R, dvs förlusteffekt i komponenternas div resistanser stiger med kvadraten av strömmen, och likriktarens pulsade natur leder till höga men korta strömmar, torde förlusterna vara värre med pulsad ström än med en lägre mer kontinuerlig…. Tror jag…. Om nu inte nåt annat fenomen kommer med o trasslar i bilden… :D


Edit: (Tex.. tidsaspekten… pulsat vs kontinuerlig …. Här får någon annan spekulera vidare… trött i skallen.. :vissla: )

Edit2: bra förklaring o jämförelser: https://www.monolithicpower.com/en/powe ... correction
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av Icecap »

Jag funderade också på PFC faktisk. Ser samma fördelar - men då utgångsspänningen då blir en del högre än 48V ska det väl en ny inverter till att få det hela att fungera.
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av KristoferV »

M.P skrev:Hmm, jag tänker bara på mina solpaneler som har 13kW DC effekt vid "standard testförhållanden". Invertern har 97,7% verkningsgrad DC till AC. 3-fas 400V ut brukar ligga runt 13kW när det är bra förhållanden så det stämmer att inte mycket förloras i invertern (inte mycket värme skapas, kanske 200W vid 13kW om jag skulle gissa). Låter ju konstigt att vindsnurran ska förlora så mycket när så inte är fallet för solceller, mest som en reflektion, kanske inte är jämförbart :humm:
Din inverter blir serverad ren DC från panelarna.

Vindsnurran producerar 3fas växelström som först måste likriktas, här misstänker jag att mycket går förlorat i värme.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av TomasL »

Vindsnurran producerar 3fas växelström som först måste likriktas, här misstänker jag att mycket går förlorat i värme.
Nej, det gör det knappast, vid 20A belastning är förlusterna inte mer än 30W/fas, mer troligt är hälften av detta, dvs 15W/fas och totalt då 45W, med max 90W.

Är likriktarbryggan separat och i så fall vilken typ, eller är den inbyggd i omriktaren?
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av KristoferV »

Nån frågade hur jag mätt, före och efter invertern.

Före invertern har jag mätt med tångamperemeter samt AC spänningen (U*I) detta gånger 3 då det är 3 faser.

På utgående efter invertern har jag mätt med en enfas "stickpropp" elmätare från kjell, invertern i sig visar också uteffekten i displayen och detta stämmer med kjells mätare.

Är lite svårt att mäta då vinden alltid varierar men stundtals så levererar snurran 1500W före likriktare-inverter och då har jag som bäst bara sett circa 700W från invertern
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av TomasL »

Du kan inte mäta med en Amperemeter, du måste mäta med en effektmeter, problemet är väl att hitta en som kan klara den låga spänningen.
Det du mäter är den skenbara effekten, det du är intresserad av är den aktiva effekten.

Nåväl, upprepar frågan, är det en separat likriktarbrygga och i så fall vilken typ.
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av KristoferV »

TomasL skrev:
Vindsnurran producerar 3fas växelström som först måste likriktas, här misstänker jag att mycket går förlorat i värme.
Nej, det gör det knappast, vid 20A belastning är förlusterna inte mer än 30W/fas, mer troligt är hälften av detta, dvs 15W/fas och totalt då 45W, med max 90W.

Är likriktarbryggan separat och i så fall vilken typ, eller är den inbyggd i omriktaren?
Är en helt vanlig 3fas likriktarbrygga som sitter inbyggd i samma chassi/låda som inverterdelen.

Har bara tagit för givet att alla diod likriktare har dem här 81% som jag läst.

Kanske borde mäta effekten ut ur likriktarbryggan också, det har jag faktiskt inte gjort, frågan är om man kan mäta direkt efter utan filter/glättning eller blir det mätfel då

KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av KristoferV »

TomasL skrev:Du kan inte mäta med en Amperemeter, du måste mäta med en effektmeter, problemet är väl att hitta en som kan klara den låga spänningen.
Det du mäter är den skenbara effekten, det du är intresserad av är den aktiva effekten.

Nåväl, upprepar frågan, är det en separat likriktarbrygga och i så fall vilken typ.
En effektmeter gör ju bara matten, I*U. Det går väl lika bra mäta Ampere gånger spänning själv?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av TomasL »

Nej, det är fel, den verkningsgrad som man anger är inte det du tror den är, det är enkelt uttryck likriktarens förmåga att kunna omvandla en växelspänning till en likspänning, det är inte lika med förlusterna i bryggan, eller hur dålig den är eller nått liknande.
Effektförlusterna i en likriktare är strömmen multiplicerat med framspänningsfallet.
För en vanlig kiseldiod är framspänningsfallet ca 0,7V och eftersom det sitter två stycken dioder i serie i enhelvågslikriktare, så blir det totala framspänningsfallet ca 1,4V.
Om det då går 20A genom dioderna blir då förlusten 1,4x20 dvs 28W per fas.
Om man nu använder sk Schottkydioder i stället, så blir framspänningsfallet typiskt ca 0,4V per diod, dvs 0,8V totalt, effektförlusten blir då 16W per fas.

Är det tillverkaren av snurran eller omformaren som monterat ihop likriktare och omformare?

Nej, Effektmätaren gör lite mer än bara U x I, den räknar ut fasvinkeln också, eftersom P=U x I x Cos φ
Det du mäter är den skenbara effekten S, dvs U x I.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av rikkitikkitavi »

Den absolut vanligaste definitionen av verkningsgrad är nyttoenergi/total energi.

Att mäta likriktarbryggans förmåga att omvandla växelspänning till likspännign, har det någon fysisk relevans?

Vad använder man det till?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Likriktare med hög effektivitet till vindsnurra

Inlägg av TomasL »

Det är möjligt, men det är ju definitionen av det. Möjligtvis att det skulle kallas för godhetstal i stället, för att det inte skall missförstås.
Skriv svar