ny elmätare på landet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nullebulle
Inlägg: 25
Blev medlem: 5 januari 2018, 12:10:06

ny elmätare på landet

Inlägg av nullebulle »

hej jag ska få ny elmätare på landet och funderar på hur man kan lösa avläsningen
jag har en mobil router stående där men inget kopplad till den när vi inte är där
min tanke är om man kan bygga en svanströms reader och kunna avläsa den hemifrån utan någon extra hårdvara/mjukvara eller måste det kompleteras med en raspberry pi eller dyligt
hemma i stan har jag redan svanström mätare och HA som funkar utmärkt
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av pi314 »

Eftersom du inte fått något svar på ca 3 timmar, så försöker jag lite...

Jag tycker att jag känner igen dina tankar. Jag har haft liknande tankar själv.

Kan man dela upp problemet i två delar?

1. Hur kommunicerar man enklast data via mobilt bredband eller något annat med dynamisk ip-adress till annan plats. Troligen även den med dynamisk ip-adress.

2. Hur samlar man in och skickar data?

Är detta ett bra sätt att uppfatta det du frågar?

2. vet jag för lite om för att svara på. 1. har jag lite tankar om.

Lösningsförslag för 1.
Skaffa någon form av dynamisk DNS-tjänst så att du kan sätta upp en server hemma, som nås via ett namn.
Vilken typ av server tror jag inte spelar så stor roll, mer än att den ska kräva en söker inloggning, innan den är åtkomlig. Upload via HTTPS eller FTP är ett par alternativ.
Sedan kan din klient på landet koppla upp sig och överföra data med tidsintervall som du tycker är lämpligt. Om den inte lyckas så är data sparade men inte skickade och skickas vid nästa uppkoppling.
En sådan här lösning kan användas även åt andra hållet om du vill. Så att du på landet kan se vad som händer hemma.

/Pi
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av StureS »

Du behöver en dator ("server") på landet som hanterar informationen från elmätaren. En Raspberry funkar.
Den kan i sin tur antingen skicka infon med valbart tidsintervall eller om du skaffar DDNS till servern på landet (som pi314 föreslår att du behöver göra hemma också) så kan du skicka kommandon till servern och be om valbar info från den.

Möjligheterna är oändliga men en ganska stor kunskap om internettrafik (DNS, brandväggar, programmering mm) krävs här.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av larky »

Och du kan inte få tillräcklig information från elleverantören?
Skellefteå kraft tillhandahåller timförbrukning via webgränssnitt.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av MiaM »

Nästa fråga är vilka DynDNS-tjänster som är vettiga idag?

<gnäll>
För ett bra tag sen använde jag en som jag tror hette no-ip. Fritt ur minnet var kortversionen av vad som hände att Microsoft köpte upp tjänsten och eftersom det förelåg så många klagomål över att malware använde tjänsten så valde de att permanent blockera alla användare som inte hade webbserver igång på sin dynamiska IP. Skitdumt, jag använde tjänsten för att kunna koppla upp VPN mot nätet hemma och i sin tur köra t.ex. fjärrskrivbord mot dator hemma osv, dvs fullt legitimt men blev ändå utkastad.
</gnäll>

En annan variant istället för dynamisk dns osv är att kasta upp data i "molnet". Ingen aning om vilka tjänster som är lämpliga att använda...
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av tingo »

Om den er vettig eller ikke vet jeg ikke, men DuckDNS finnes https://www.duckdns.org/
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av rvl »

Utkastad har jag åtminstone inte blivit, även om jag nästan aldrig har nåt igång på min duck adress.
Tror det var lillahuset som inspirerade mig att testa, så det är några år sen. Komiskt nog har mitt "dynamiska ip" inte bytt sen dess. Och inte många gånger tidigare heller, men nån gång hände det om modemet varit avstängt flera dagar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av Marta »

Microsoft köpte upp tjänsten och eftersom det förelåg så många klagomål över att malware använde tjänsten så valde de att permanent blockera alla användare som inte hade webbserver igång på sin dynamiska IP.

Det där är delvis fel och dessutom gäller det inte längre. Mirakel inträffade, MicroSoft förlorade 8)

https://en.wikipedia.org/wiki/No-IP
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5673
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av pi314 »

Alternativ för överföring av data
Detta är en del av problemet. Utöver DDNS och molntjänst vill jag nämna epost.

1. Dynamisk DNS. Så att en server "bakom" dynamisk IP (och bakom brandvägg) kan nås via ett namn.

2. Använd en molntjänst för lagring/hämtning av data.

3. Använd epost. Skapa ett gratis epostkonto. Skicka data med epost. Välj en tjänst som gör sändningen säker och som har ett väl definierat gränssnitt. SMTP är kanske på väg ut, men det är enkelt att göra en klient för, eller att hitta en färdig för.

En nackdel med epost är att om man vill ha hög tidsupplösning så blir der många mail.
Några exempel.
Tidsupplösning / Antal mail per dygn
10 minuter / 240
En timme / 24
Sex timmar / 4

/Pi
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av rvl »

> https://en.wikipedia.org/wiki/No-IP

Ska väl testa dem också, men de vill se livstecken med max 30 dygns mellanrum, för att få behålla sin adress, så vi får se hur det går där.

De bjuder på uppdateringsklient för diverse olika OS, men man får köra eget också, om man vill. :tumupp:

Och mindre off-topic för TS. Kolla med kraftbolaget om du kan få datat där, som nån var inne på tidigare. Det borde vara ganska vanligt. Samtidigt sparar du elräkning för paj, bredband och vad det nu var som skulle avläsa mätaren.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: ny elmätare på landet

Inlägg av StureS »

Ja, det blir billigare att kolla med elbolaget men inte lika roligt som att skriva egen kod och skaffa hårdvara för den! Samt naturligtvis när man provkör och allt fungerar som det ska! :D
Skriv svar