Ny VFD/Motor tråd

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Ny VFD/Motor tråd

Inlägg av malman »

Min tur att sätta mig in i kapitlet VFD / 3fas induktionsmotor implementation.....

Har:
1st VFD, KCLY KOC100 (Ebay/Kina), 1.5kw, 1fas 230Vac in.
1st Malmberg motor MS2 801-2, 0.75kw 3fas 230/380, isolation class: F, 2840rpm (Motorn strappad för delta drift (3fas, 230Vac)

Tänkt att ersätta 1fas motor på den berömda JulaFräsen. och förhoppningsvis slippa ifrån växlar, mellanremhjul mm.

Tänkte återanvända spindelns remhjul, med 4olika nivåer, diamertrar: 80,100,110,115mm
Har ett remhjul till motorn på 56mm diameter.

Om jag använder 80mm nivån får jag det till att jag behöver justera frekvensen på VFD'n från 8hz till 83Hz för att bibehålla nuvarande spindelhastighetsområde. 320-3300rpm
(Vilket kanske inte är helt nödvändigt.)

Medveten om att jag kommer behöva kyla motorn med extern fläkt vid låga hastigheter...

Men vad brukar vara praktiskt användbara gränser för frekvenser för dylika setups?
Är 8 Hz för lågt... är 83Hz för högt i praktiken? kan jag köra ännu lägre frekvens?

Har ingen koll, men antar att man bör köra VFD'n i vector control mode?

Tips mottages tacksamt...
Prins Valiant
Inlägg: 922
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ny VFD/Motor tråd

Inlägg av Prins Valiant »

Frekvensområdet du kan använda blir max 50Hz med bibehållet moment. Allt över 50Hz kommer momentet att avta med kvadraten. Du kommer att ha 36 % av momentet kvar vid 83Hz.
Minhastigheten är beroende av eftersläpning. I ditt fall är det inga problem att gå ned till 2,7Hz, med bibehållet fullt moment.
I något annat forum här var det en person som köpte en enfas Kina-omriktare som faktiskt kunde ge 3 x 380V ut vid 220V 1-fas in. En sådan hade kunnat klara av fullt moment genom hela ditt fartregister.

Se tråd Dimensionera frekvensomriktare?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2619
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ny VFD/Motor tråd

Inlägg av hawkan »

När man kör långsamt är det oftast för att man har stora verktyg, t ex ett stort borr. Det behöver mycket mer vridmoment är en liten pinnfräs.
Det kanske inte ens går att använda dessa för att det är för dåligt moment. Växellådan är inte bara för varvtalet, det är också för vridmomentet.
Prins Valiant
Inlägg: 922
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ny VFD/Motor tråd

Inlägg av Prins Valiant »

Stämmer som Hawkan säger. När det gäller en elmotor och frekvens har du max moment vid eftersläpning 160rpm (3000 - 160= 2840rpm). Max moment för motorn kan du få ut genom hela fartregistret. Men ifall du halverar farten med en växellåda, dubblar du motorns moment, vilket ej sker om du halverar farten med en VFD. Det blir samma vid lågfart som högfart.
Den professionella lösningen när man vill ersätta växellådor med frekvensstyrd motor och få bra moment även vid lågfart är helt enkelt större effekt i motorn.
malman
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Ny VFD/Motor tråd

Inlägg av malman »

Tack för inputen...

Vi försöker så får vi se... :)

Setupen jag valt (För flera år sedan) är enligt tips från Bengt35 i lilluffes tråd om julafräsen... vet dock inget om hans remhjuldiametrar...

Funderade mest på om det var användbart att gå så långt utanför i frekvens för att få ungefär.samma användbara varvtalsområde som orginal....
Prins Valiant
Inlägg: 922
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ny VFD/Motor tråd

Inlägg av Prins Valiant »

Som tidigare sagts, du kan inte gå över 50Hz utan att tappa moment.
Men däremot kan du utan vidare gå ned till 5% av maxhastigheten med bibehållet moment med den motorn du valt.
Skulle du skaffa en annan omriktare typ https://www.ebay.com/itm/334486127358
kan du se om du läser specifikationen noggrant, att denna har 1x220V in och 3x380V ut. Denna typ kallas av en del säljare för AT4 Då kan du köra din motor med 87 Hz och fullt moment.
Skriv svar