Kretskort som går sönder på löpande band

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av breflabb »

Tittade lite noggrannare på kretskortet och upptäckte an komponent ( motstånd ? )
som inte ser frisk ut, eller så måste jag uppdatera mina glasögon.
Kretskort.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Den är märkt 470 med ett understreck under 7:an och mäter 47 Ohm. Under mikroskopen ser den felfri ut, tror man blir lurad på understrecket kanske?
Det är iallafall inget fel på den tyvärr
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av MiaM »

ghu skrev: 6 juli 2022, 17:54:30Är nätaggregaten från tillverkaren eller är de i främsta hand avsedda för något annat.
27 V från ett 24 V aggregat låter mycket med moderna 1% komponenter
Man kan väl säga att det finns två sorters 24V (och 12V, och 48V), där den ena är "nätaggregatspänning" och den andra är "fordons/batterispänning", gravt förenklat. För något som enbart är avsett att drivas från nätagg så är väl rimligt att apparaten tål strax över 24V och fungerar såpass långt nedåt som man kan räkna med att ha spänningsfall (för t.ex. passersystem så kan en nätdel sitta centralt och det kan vara ganska tunna signalmässiga kablar som matningen går i). Men för sånt som är tänkt att ha batteribackup och för den delen även sådant som är tänkt att kunna monteras i fordon och liknande så bör man räkna med att behöva fungera fullt ut på ett område på åtminstone 21,4V-28,8V (baserat på att tillbehör för 12V-fordon, t.ex. bilstereo, ofta är specat att tåla 10,7-14,4V).

Nu är väl detta absolut inte en konsumentpryl, men här är ett område jag tycker att myndigheter verkligen borde ta i och ställa lite krav. Just för apprater som drivs med spänningar som är "batterimässiga", d.v.s. 12V, 24V, 48V och kanske 36V, så borde det vara stenhårda krav på exakt spec för toleransen på spänningen. Det är ju alltid självklart att fordonstillbehör går att köra på "fin-nätaggregat", men vilka icke-fordonstillbehör som går att köra på batterispänning är långt från självklart.

Åter till reparationen/lösningen: Jag tjatar igen om att åtminstone tillfälligt koppla in ett separat nätagg för att skapa den saknade spänningen. Utan att veta så gissar jag att det fortfarande finns "proffsmässiga" företag som säljer DC-DC-omvandlare från "24V batterispänning" (som alltså med råge klarar de 27V som nämns här) och ger 12V ut. Förr var väl Mascot företaget som man vände sig till, till exempel för att eftermontera bilstereo i en lastbil. (De hade också omvandlare från 6V till 12V för att köra bilstereo i veteranbilar). Givetvis finns det billiga grejer från eBay, AliExpress och liknande. Men de finns även över disk hos Kjell&co, sannolikt jämförbart med utprovat bättre grejer från AliExpress. Garanterat 100% bättre än att kunden blir stående med trasig utrustning.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ad-p87049
Jag rekommenderar att försöka få tillverkaren att yttra sig om ifall de tycker det är lämpligt att tillfälligt hänga på något sådant, och i så fall vad de tycker är lämpligt att lobotomera bort för delar av den trasiga strömförsörjningen.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Jag är skeptisk till att jag kommer få ut någon som helst information från tillverkaren när det gäller komponentnivå. Jag får ju endast prata med personer på supportnivån (de som kan systemet men inte nödvändigtvis har kunskap om elektroniken)

Med det sagt har jag inte försökt, så vem vet. Jag kanske blir positivt överraskad om jag provar.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

ghu skrev: 4 juli 2022, 12:18:20 Eftersom spänningen på ben 5 är mycket större än referensspänningen (1,25 V) så borde MC33063 reglera ner utspänningen genom att switchtransistorn stryps större delen av periodtiden. Detta borde ge en spänning på ben 1 och 8 som närmar sig matningsspänningen 24 V. Eftersom denna spänning är ca 14 V så verkar MC33063 vara sönder. Med ett oscilloskop skulle man kunna se hur spänningen på switchtransistorns kollektor ser ut och vara helt säker.
Eftersom jag är rastlös i väntan på mina reservkretsar så tog jag en fungerande centralenhet och mätte värdena på den, detta är resultatet. Nu vet jag även att denna regulator är den som ska generera 12volt och kretsen som bränner sönder ska generera 5 volt. Fick hem 10st XRP7664I från Kina i torsdags så den är redo att bytas ut, nu är det bara MC33063 så får vi se :). Det finns ju även en tråkig risk att 5 volts regulatorn släppt igenom för hög spänning och dödat det som ska matas av 5 volt...

ben 1 - 21,5 volt
ben 2 - 0
ben 3 - 0,94
ben 4 - 0v
ben 5 - 1,279
ben 6 - 23,65
ben 7 - 23,63
ben 8 - 21,50
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av MiaM »

Som akut årgärd (eller nåt sånt) så kan du hänga på en crowbar-krets på framförallt 5V-matningen men kanske även på 12V-matningen. En sån krets kan t.ex. byggas med en thyristor eller triac, en zenerdiod, ett par motstånd och eventuellt en transistor. Funktionen är att den kortsluter matningen om spänningen blir för hög. På så vis kan du åtminstone skydda resten av kretsen. (Om 5V-regulatorn matas från 12V-regulatorn så kan du bygga crowbar-kretsen så att den kortsluter ingången till 12V-regulatorn ifall 5V-spänningen blir för hög, så stängs allt av och nån säkring/säkringskomponent går sönder eller nätagget stänger av eller så).
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Byt MC33063 först och se till att regleringen fungerar och ger 12 V innan du löder in XRP7664.
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Jag tror att jag spyr...

Har bytt ut MC33063 nu och spänningen är fortfarande 19 volt! :(

Bild


Regulatorn verkar med andra ord vara hel. Är det troligt att båda mina transistorer (det sitter en på framsidan och en på baksidan) är trasiga, har ju provat byta plats på dom utan att det gjorde någon skillnad.

Transistorn är märkt:
W1G
W46

Beställde med transistorer som jag trodde skulle vara rätt men det ver det inte, dom jag fick var mycket mindre..
Om det är troligt att det är transistorerna, någon som kan hjälpa mig beställa rätt?
MiaM
Inlägg: 9915
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av MiaM »

Vet du ens vilken typ av transistorer det är? Bipolära går rätt lätt att mäta med multimeter, även en som saknar transistortest, så du bör kunna testa dem för att se om de är döda. Det bör väl gå att testa FET-trissor också men kräver nog minst också en spänningskälla om du inte har en transistortestare.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Swech »

temp.jpg
Dessa båda resistorer (inom rödmarkeringen) sätter utspänningen från regulatorn
Vad är dessa på och är de hela?

Swech
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

Tidigare i tråden har TS mätt upp spänningen från denna spänningsdelare till ca 1,9 V för det trasiga kortet med utspänningen 19 V.
För ett helt kort är spänningen 1,25 V vid 12 V utspänning.
Alltså verkar spänningsdelaren fungera.

Det är svårt att felsöka på switchade nätdelar utan oscilloskop eftersom man inte kan se kurvformerna.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av Swech »

spänningen skall vara 1.25, inte 1.9 någonsin....
Interna referensen är 1.25

Swech
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

När utspänningen är 19 V ska spänningen vara ca 1,9 V efter spänningsdelaren.
Regulatorn ska då dra ner utspänningen till 12 V vilket ger 1,25 V efter spänningsdelaren.
Problemet är att regulatorn inte drar ner utspänningen. Det är detta som är felet med kortet!
ghu
Inlägg: 585
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av ghu »

I applikationsnoten nedan är MC33063:s funktion beskriven
https://www.onsemi.com/download/applica ... n920-d.pdf

I figur 3 kan man se hur spänningen över kondensatorn på ben 3 kan se ut.
Spänningen ska variera mellan 0,75 V och 1,25 V när strömbegränsningen inte har slagit till.
När man likspänningsmäter med multimeter ska den att visa medelvärdet ca 1 V.

I TS mätningar på helt kretskort är spänningen på ben 3 ca 1 V medan på det trasiga kortet är spänningen på ben 3 ca 0,7 V. Den för låga spänningen på det trasiga kortet kan göra att switchtransistorn leder för länge och ge för hög utspänning.

Det bästa vore att med oscilloskop titta på spänningen på ben 3 och se om den överensstämmer med figur 3.
I brist på oscilloskop kan man se om allt runt kondensatorn på ben 3 ser OK ut och om kondensatorn är hel.

Kanske skulle man kunna få detta felet om matningsspänningen till MC33063 får dippar p g a dålig avkopplingskondensator då switchtransistorn leder. Avkopplingskondensatorn sitter mellan + och Jord på kretsens inspänning. Avkopplingskondensatorn är förmodligen den som är märkt 220/ 50 V. Har du mätt upp den?
SueCia
Inlägg: 165
Blev medlem: 23 oktober 2016, 22:23:39

Re: Kretskort som går sönder på löpande band

Inlägg av SueCia »

Stort tack för alla svar, jag återkommer med mer info när jag kommer hem igen.

Jag är ganska säker på att kondensatorn uppmättes till 220 med min fluke 117 men däremot de 2 mindre elektrolyterna ovanför den kondensatorn mätte jag OL på, dock är jag ganska säker på att åtminstone den översta är avkopplingskondensator åt xrpkretsen (dvs. Den som ska matas av 12volten från mc33063)
Skriv svar