Bil generator - rotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

tack nifelheim.. nu förstår jag.. det är 3 dioder på stator delen som separerar.. så vid motorn igång så är det inte så att magnetiseringsspolen är inaktiv utan den får spänning hela tiden.. ligger regulatorn och påverkar strömmen i magnetiseringsspolen för att styra statorns laddning ?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av 4kTRB »

Om du vill reparera så har https://www.yourex.se/ många reservdelar.
Köpte själv en diodplatta till en generator därifrån när en av dioderna var kortis i.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

tog en chansning och köpte en ny regulator idag, den var billig.. 129kr.. testade men den laddade inte men däremot fick jag 15.3volt på D+, men ingen laddning på B+ och multimetern visade 12.6volt med motor igång.. den borde väl upp till 14 volt eller nåt sånt.. jag mätte rätt över de 3 stora dioderna i generatorn idag och dom höll tätt åt ena hållet och ohm-mätaren visade tror jag runt 530ohm på alla tre, då var likriktarbryggaren ihop med statorn.. slipade även upp kontaktytorna där regulatorn jordar mot chassit.. det var nog det som gjorde att lampan var lite glappig.. på undersidan på regulatorn mot chassit, är det 316 stål, men ytan på chassit var rejält skabbigt.. den gensvarade väldigt bra när jag slog på tändningen, inget glapp efter rengöring..
När jag startade motorn så släcktes inte lampan helt utan lös svagt..

Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av Jan Almqvist »

Det borde finnas 6 stora dioder.
Att lampan lyser svagt beror på att det går lite ström från D+, där du har 15.3 V och till batteriet där du har 12.6 V.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

ska kolla imorgon, men skulle vilja separera statorn från bryggan, så man lättare ser, och kommer åt, men det är något lödtenn som är svinhårt.. var köper man en sådant lödtenn, eller vad heter namnet på det..
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

mätte dioderna nu, verkar vara hela.. det är totalt 9st, 3 vanliga och 6st av en annan typ.. när jag mäter åt ena hållet håller alla tätt.. åt andra hållet får jag följande värde när jag har multimetern inställd på diodmätning/summer, enligt bild nedan..
'jag mätte statorns lindningar så de inte har kontakt med höljet och det har dom inte.

15.3 volt, är det en rimlig siffra på D+ vid motor igång.. ska inte D+ och B+ ha lika spänning ?



Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av Jan Almqvist »

robline skrev: 5 juli 2022, 23:22:47 mätte dioderna nu, verkar vara hela..
Kopplar du loss dioderna när du mäter?
I annat fall mäter du ju genom statorn.
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

: ) jag kom på det : )
ska göra om testet.. ska åka förbi skroten imorgon också, hittar jag någon generator som passar för en 5-hundring så slår jag till, då har man iallafall något orginalnummer att gå på ang reservdelar..
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

med spolens/statorns ledningar bortlödda så verkar dioderna hela på bryggan när jag mäter..

på de 6 stora får jag följande
506
514
511
511
510
502
vänder jag på kablarna så får jag oändligt på allihopa.

på de 3 vanliga dioderna får jag följande
541
541
541
vänder jag på kablarna så får jag "oändligt" på allihopa

Ang regulatorn, om jag ställer in multimetern på diodmätning och mäter rätt över kolen, vänder på polariteten på testkablarna på den gamla och den nya regulatorn får jag följande
gamla
558/798
nya
563/1966

jag gillar inte den regulatorn som biltema sa skulle passa.. hålens avstånd stämmer, flärpen som man ser i hålet bak på generatorn där du trycker in regulatorn, ligger i linje för att förse regulatorn med ström, och kolen ligger rätt på släpringen.. men passformen på plasten är horribel.. se bild nedan.. min gamla har dessutom en gummipackning som ligger perfekt i spår.. men biltemas var det inte ens med packning.. hittade däremot på skruvat.se en som ser identisk ut som min, även med likadan gummipackning.. se bild nedan..
när nu passformen är så dålig på den nya så undrar man ju om funktionen på den kan stämma..





sammanfattningsvis, från början var det kortis i statorn, men det är det inte längre och jag får 3 ohm över släpringarna, sen tror jag att det var alldeles för dålig kontakt för regulatorn att jorda mot chassit, men det är fixat nu och då verkar det som den enda del som jag inte är säker på just nu är regulatorn..
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

var förbi skroten idag, men den generatorn som jag var intresserad av, hittade dom inte.. jag fick komma bakom och kolla i deras hyllor , men ingen verkade passa för mitt ändamål, så jag fick åka hem : (
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

lödde ihop bryggan och skruvade ihop generatorn idag.. jag mätte mellan B+ och chassit och där var det kontakt.. jag tänkte först att den tog emot chassit där den stora M8 bulten går igenom chassit, men den var centrerad och hade ingen kontakt.. det var på insidan den tog emot.. på insidan sitter det en m8-mutter som tydligen hade kontakt med chassit, så jag tog en isolerande bricka och satte innanför, åkte ut till båten och tänkte att jag testar med den gamla regulatorn.. funkade inte, ingen spänning på vare sig B+, och D+.. då bytte jag till den nya regulatorn som jag köpte på bilt. , och då funkade det..
nu laddar den.. på tomgång, och även vid lite högre varv laddar den 14.5 volt.. väntar på en till regulator som har bättre passform, ur ett tätande syfte.. ser också ut identiskt med orginalet..

tack för alla tips..

/Robban
robline
Inlägg: 116
Blev medlem: 23 december 2009, 20:16:02

Re: Bil generator - rotor

Inlägg av robline »

fick hem den nya regulatorn.. diodmätte den också, så jag förväntade mig att få ungefärliga siffror jämförelsevis mot den nyinköpta från biltema, som sitter på båten nu, som gör att generatorn laddar 14.5volt med motorn igång..

biltemas fick jag 563/1966

den nya identiskt lika, med org.passform fick jag 550/1969

och den som var kass, som inte fick rotorns spole att påverka statorns spole att ladda, där fick jag 558/798

Skriv svar