NiMH laddas sönder av dammsugaren?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

NiMH laddas sönder av dammsugaren?

Inlägg av FormerMazda »

Har en Neato XV Signature Pro. Eller, ja, hade två innan.
Bägge led av samma sak som jag även läst om på nätet, kort livslängd på batterierna.
Inte drifttid efter laddning, utan efter knappt ett års användning så räcker inte laddningen till att göra mer än att gå ur laddaren och börja så avbryter den och kanske kommer tillbaka för laddning igen.

Jag har testat att cykla med min iMax B6, det ger lite förbättring, kanske om jag skulle cykla dom bättre att det gav mer.
Läste nånstans att cykla dom med 0,5A strömmar 4-5ggr återställer dom rätt bra.

Men i grunden känns det som dammsugaren laddar sönder batterierna?
Och det lär det väl inte finnas nån lösning på? Jo, jag har googlat, men inte hittat nåt läsbart om just det eller åtgärd på det.

Man blir ju sugen på annan batteriteknik, LiPo eller nåt. Men det är väl en ombyggnad man kan glömma tänker jag?
I så fall är det om man hittar en FET som styr laddningen till NiMH och routar om den till en LiPo-laddare. Men det låter knappt möjligt teoretiskt..
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: NiMH laddas sönder av dammsugaren?

Inlägg av GalFisk »

Det finns redan färdiga lösningar med Li-jon till dessa. Här är ett exempel: https://www.amazon.se/melasta-livsl%C3% ... B07SM8ZLT1 (obs: jag har ingen aning om kvalitén på dessa)
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: NiMH laddas sönder av dammsugaren?

Inlägg av Akai »

De NiMh pirat-batterier som säljs numera här och där är otroligt dåliga och håller knappt ett år. Neato tillhandahåller inte längre original batterier, och när man frågar dem blir man hänvisad till att köpa pirat!

Laddaren är konstantström och sitter i ladd-dockan.

Jag har li-ion konverterat våra XV med gott resultat, men laddaren måste modifieras för att inte överladda så att BMS'en bryter, då tycker roboten att det är fel på batteriet och ger felkod.

Slut-spänningen för sex NiMh är högre än för två Li-Ion 4st 18650 får plats, två parallella i serie , vilket innebär att när roboten tycker att batteriet börjar bli tomt så är det fortfarande 30-40% kvar i li-ion packet när roboten bryter. Det är väl egentligen inget större problem då batteriet aldrig laddas ur helt, troligen kommer det inverka positivt på livslängden.
Senast redigerad av Akai 4 juli 2022, 13:27:22, redigerad totalt 1 gång.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: NiMH laddas sönder av dammsugaren?

Inlägg av FormerMazda »

Klart intressant!

Så laddaren är klumpen i dockan? Trodde det bara var ett normalt nätagg och laddning sköttes av dammsugaren.
Berätta gärna mer om moddningen, och var laddningen sköts sen?

Jag har en knippe räddade celler från skruvdragare, kvalitetsceller alltså, typ panasonic.
Man borde kunna fixa eget batteripack då? Fast det behövs ju BMS och grejer förstås..
Skriv svar