Sänka spänning från 10,8 till 4-6V. Elmotorcykel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Sänka spänning från 10,8 till 4-6V. Elmotorcykel

Inlägg av jai134 »

Jag skulle gärna använda lite gamla grejer istället för att köpa en special-dongle till min motor-controller. Jag har en "Bluesmirf" blåtandsmodul som ska drivas med 3,3-6V och på serieutgången från controllern är det 10,8. Jag tänkte att med en "voltage-divider" så kan jag sänka till hälften och vara i hamn men jag fattar ju inte sådant här så det funkade inte. Jag har testat med två 10K Ohm och två 13 Ohm. Mäter jag på mitt breadboard är det halverad spänning men mäter jag på bluesmirfens Vcc och GND är det i princip inget.
Kopplat som på bilden har jag 0,8V ut men tar jag bort bluesmirfen har jag 3V. Vad ska jag göra istället. Jag vill kunna koppla upp mig på controllerns mjukvara även när jag inte är hemma i garaget.
20220702_065321.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 574
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Sänka spänning från 10,8 till 4-6V. Elmotorcykel

Inlägg av Synesthesia »

Är det drivspänningen du vill sänka är det väl bäst med en spänningsregulator, som t.ex 7805: https://www.electronicshub.org/understa ... regulator/
För serieport fungerar det nog bäst med ett serieportsinterface, t.ex MAX232, har du TTL/CMOS in/ut skall den inte bara delas utan även inverteras https://www.componentsinfo.com/max232-p ... lications/
Det finns även som "breakout" med eller utan d-sub om man föredrar det.
9voltbrain
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 juni 2022, 04:37:59

Re: Sänka spänning från 10,8 till 4-6V. Elmotorcykel

Inlägg av 9voltbrain »

Om du mätt mellan resistorerna och GND på breadboardet och fått en helt annan spänning än på Vcc och GND på modulen så måste det vara klapp i dina anslutningar. De två mätningarna ska vara lika dana bortsett ett ytterst litet spänningsfall i anslutningarna. (OM du med Vcc och GND menar de punkterna där sladdarna är fastlödda.)
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Sänka spänning från 10,8 till 4-6V. Elmotorcykel

Inlägg av jai134 »

Synesthesia skrev: 2 juli 2022, 07:57:30 Är det drivspänningen du vill sänka är det väl bäst med en spänningsregulator, som t.ex 7805: https://www.electronicshub.org/understa ... regulator/
Tack :-) Ska testa det.

Det borde inte vara glapp. Har gjort om det en massa gånger.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1865
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Sänka spänning från 10,8 till 4-6V. Elmotorcykel

Inlägg av carpelux »

För det första måste du vara säker på går belasta serieporten med den ström som din blåtandsdongle kräver. Det är inte alls säkert, till och med ganska troligt att det inte räcker då spänningarna man kan mäta på en serieport är avsedda för handskakning och i regel inte är avsedda driva något.
När du verifierat detta så behöver du någon form av aktiv spänningsregulator för att få din önskade matningsspänning.
Tanken med en spänningsdelare är i teorin inte helt fel men det du missat att tänka på är att även din last representerar ett motstånd och att det motståndet hela tiden ändras med vad dongeln gör.
Den enkla och billiga lösningen är en 7805 och några kondensatorer enligt dess datablad.
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Sänka spänning från 10,8 till 4-6V. Elmotorcykel

Inlägg av jai134 »

Topp!
Tack :-)
Skriv svar