Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
steffo100
Inlägg: 120
Blev medlem: 30 december 2012, 13:53:32

Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av steffo100 »

Hej,
En bekants Ctek-laddare slutar ladda för tidigt och man vill inte fixa på garanti för det saknas kvitto.
Går det att lista ut vad det är för fel eller mäta upp på något vis?
Crek hänvisar till försäljningsstället som naturligtvis vill ha kvitto...
Tips någon?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av Glenn »

Gör den så på ett batteri eller har han testat på flera ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av säter »

Jag lånade Cteks största laddare för att ladda min bil.
Still slut indikerade den fulladdat, men det var inte kräm i batterierna så jag kunde starta min diesel.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av FormerMazda »

Hur konstateras att den avbryter för tidigt?

Mät på batteriet nån dag efter färdig laddning och frånkopplat batteri från allt, då ska det inte ha sjunkit markant från fulladdat.
Har det sjunkit massor så är ju batteriet kass med hög självurladdning med mera.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av Glenn »

Jag har batterier som cteken tror den lyckas ladda men där man också får just det problemet att det inte orkar nåt sen.

I de fallen sitter felet i batteriet dock.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av xrayspex »

Kvitto skall normalt inte behövas, det räcker med ett kontoutdrag där transaktionen är med (förutsätter så klart att man har betalat med kort)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av säter »

Om det nu är fel på laddaren.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av xrayspex »

He he såklart…
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av ASEA »

Har du mätt polspänningen?
Det är troligtvis inte fel på laddaren utan mer sannolikt att det är ett kraftigt skiktat batteri. Lyft ur batteriet ur bilen och skvalpa runt det några gånger, ladda på nytt. Gör detta 3-4 gånger och ifall problemet är skiktade batterier så ökar laddtiden för varje gång(typ dubbelt). Batteriet lär inte bli som nytt men du får i tillräckligt med kräm för att starta bilen. Att batterier laddar väldigt snabbt är ett klassiskt tecken på skiktade batterier, speciellt då med "moderna" elektroniska laddare som slår av (som dom ska) vid uppnådd max polspänning. Detta för att inte riskera överladda och börja koka bort vätska. Skiktning beror både på att batterier står urladdade för länge(eller aldrig blir fullladdade pga för korta körningar) och att en stor del av blyarean då blir oxiderad och tyngdlagens inverkan på syran dvs det blir en skiktning, ett lager som tar laddning och resten ej.. Till slut är det bara kanske de nedersta centimeterna i batteriet som tar laddning och där du får upp syrakoncentrationen/laddningen. Med andra ord ditt stora 100Ah bilbatteri beter sej som ett litet 10Ah och laddar därmed väldigt snabbt(dvs uppnår full polspänning) men upplevs orkeslöst. Genom att ladda och skaka runt(luta typ 45 grader åt varje håll några gånger) i flera omgångar så kan man väcka liv i dem.

Ett tydligt tecken på skiktning är att laddtiden brukar öka påtagligt för varje gång dvs tar mer emot och mer ström för varje gång du skakar runt och laddar det (upp till 3-4 gånger brukar vara tillräckligt). Jag har väckt liv i massor av batterier på detta vis, de blir inte som nya men många gånger användbara ett tag till.

Detta gäller givetsvis inte alla batterier, är förfallet för långt gånget så är det. Men batterier som är tvärslut(dvs blyet är förbrukat eller sönderoxiderat) laddar dåligt och absolut inte snabbt. Men just detta att de laddar väldigt snabbt typ mindre än 30-60 min för ett 60Ah batteri brukar betyda = skiktade batterier som kan gå väcka lite liv i.

Bulkladdning upp till 80% går ofta snabbt i en bil men resterande 20% tar längre tid, i vissa fall väldigt lång tid. Vilket gör att kör du inte regelbundet långkörningar så blir troligtvis batteriet aldrig fullladdat vilket bidrar till skiktade batterier som gradvis tappar kapacitet(Ah) men som ändå uppnår full polspänning(12.7-12.8V).

Spänning fullladdat bilbatteri = 12.7-12.8V

Testa gärna och återkom med rapport, hoppas detta var till någon vägledning och hjälp!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av mrfrenzy »

Det låter ju intressant att skiktning påverkar, men det kan väl bara gälla stationära batterier?
Ett bilbatteri skakas runt rejält i varje cirkulationsplats.
ASEA
Inlägg: 644
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av ASEA »

Det gäller i allra högsta grad bilbatterier. Det har ju uppstått pga av att bilen stått still länge eller körts för lite eller inte blivit fulladdat på länge. I en bil som körs regelbundet uppstår inte så här kraftig skiktning.

Observera att jag här bara fokuserar på just den här tydliga problembilden; ett bilbatteri som laddar orimligt snabbt dvs tex når full polspänning inom en halvtimme utan att det klarar av att starta bilen.

Rekondfunktionen i CTEK-laddarna är till för att motverka en viss skiktning (som alla batterier med flytande elektrolyt har en tendens till) genom att skapa bubblor i batterivätskan och därigenom "blanda" runt syran. Detta hjälper för att underhålla och förlänga livet på ett batteri som är svagt skiktat batteri men får inte igång ett batteri som är riktigt kraftigt skiktade.

Problembilden vid laddning av dessa batterier förstärks troligtvis av att moderna elektroniska laddare är så duktiga att slå av vid "rätt" spänning, med en gammel-laddare är det bara att brassa på och på så vis lättare att få igång dessa batterier. Här skulle man önska en mer avancerad typ av modern laddare som tar hänsyn till batteriets ursprungskapacitet.

Personlig fundering;
När en vanlig modern elektronisk laddare ansluts till ett bilbatteri idag så vet inte laddaren om det är ett 10Ah eller ett 100Ah batteri den laddar, utan den använder polspänningen för att avgöra när batteriet är fullladdat. Detta för att inte riskera att överladda eller koka bort vätska. Men det är ju en avgörande skillnad om detta verkligen är ett 10Ah eller 100Ah batteri som laddaren laddar. Är det ett äkta 10Ah batteri som blir fulladdat på rimlig tid så vill man ju absolut att laddaren slår av vid full polspänning annars förstörs ju batteriet. Men är det 100Ah batteri som pga av kraftig skiktning av batterisyran beter som ett 10Ah batteri som kan man ju med gott samvete "överladda" detta precis som med en gammelladdare och troligvis få liv i det. Så jag hade önskat en funktion på laddaren där man får knappa in batteriets kapacitet och att laddaren inom rimliga gränser sedan tar hänsyn till detta. Då skulle laddaren själv fatta orimligheten med att tex ett 60Ah batteri går från tomt till fullladdat på 30 min.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ctek-laddare avbryter laddningen förtidigt

Inlägg av AndLi »

Båda mina CTEK laddare och Clas Ohlsson kopian har val mellan bil och mc batteri. (Den senaste Ctek är nog bara nått år gammal, CO ca 5)

Jag provade att ladda det sista fritidsbatteriet jag har kvar från mitt inköp 2007ish för vår hästlastbilbygge, CTEK försöker men larmar efter ett antal timmar, men står kvar i något underhållsladdningsläge.
Senast jag mätte var polspänningen typ 8V så det är nog rätt rökt...
Skriv svar