Signalkabel med låg kapacitans

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
STB
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2011, 10:34:28

Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av STB »

Jag är ute efter en kabel som kan överföra en signal från temperatursensor DS18B20. Överföringen sker med en ganska kass "1-Wire bus protocol" för att skicka signalen. För att kunna ha lite längre kablar och ha bra signalkvalité så behöver kabeln ha hyfsad prestanda och låg kapacitans. Signalen drivs nedåt av kretsen men drivs bara hög av ett 4,7 kohm motstånd. Jag har tidigare testat med en vanlig partvinnad LiYCY men den gör att fyrkantsvågor liknar sinusvågor i andra ändan.

Om kabeln dessutom tål lite stryk och höga temperaturer så blir jag ännu nöjdare.

Finns det företag som är duktiga på kablar som kan rekommenderas?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av mrfrenzy »

Du behöver inte fundera så mycket. Dallas med flera har redan gjort tester och kommit fram till att CAT5e fungerar alldeles utmärkt.
Med enkel pullup-drivning så klarar du då 200 meter kabellängd.
Med aktiv drivning så kan man komma 500 meter. Det finns färdiga enheter att köpa för det exempelvis LinkUSB.

Vill du ha den stryktålig så finns nätverkskabel för utomhusbruk, industri etc.

https://www.maximintegrated.com/en/desi ... 1/148.html
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43147
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av sodjan »

Kanske vore bra att veta vad du menar med "lite längre kablar".
Och sedan jämföra din definition med det som Dallas har testat mot.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5670
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av pi314 »

Jag har testat lite med cat-3-kabel som jag hade liggande, men bara upp till 5-10 meter. Så långt har det fungerat utan problem.

Då har jag haft flera DS18B20 parallellt.
Jag har haft pullupmotståndet i "datorändan" på kabeln. Sedan har jag kopplat jord till den ena ledaren i varje par och spänning och signal i dom andra trådarna i dom två paren.

Jag gissar att det är bättre att ha pullup-motståndet intill DS18B20. Jag gissar också att det är bäst att inte ha så många DS18B20 parallellt om man ska ha långa kablar. Helst bara en.

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av mrfrenzy »

Pullup-motståndet ska sitta vid "datorn" dvs mastern. Det är inga problem att ha 100st DS18B20 på 100 meter kabel med en enkel drivkrets av denna typen:
Bild

Vill man inte programmera den styrningen själv är det bara köpa en färdig drivkrets typ DS2480 eller DS2484 som sköter allt automatiskt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5670
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy:
Hur blir det om man har givarna i olika riktningar?
Är det OK att ha flera parallella kablar, var och en 100 meter? Eller är det sammanlagda längden som räknas?

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av mrfrenzy »

Läs gärna dokumentet jag länkade, alla olika scenarion gås igenom.

Det som funkar bäst och problemfritt är att ha alla givare på en lång slinga, med korta avstick max några decimeter från slingan till varje givare.

Att ha parallella ledningar som går i olika riktningar är svårt och kräver eftertanke, en lösning är att man gör en elektrisk slinga genom varje kabel, så signalen går ut och vänder i ledning 1, sedan när den kommer tillbaka går den ut och vänder i ledning 2 osv (jag har byggt på detta vis en gång)

Man kan också sätta brytare som kopplar in en ledning i taget då fungerar det lika bra som om man hade en enda slinga.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5670
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av pi314 »

Tack!
Jag trodde länken var till stryktålig kabel...

Det finns ju också fler pinnar som man kan använda, om man har Arduino. Med 100 meter på varje så räcker det ju ganska långt.

/Pi
STB
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 november 2011, 10:34:28

Re: Signalkabel med låg kapacitans

Inlägg av STB »

Tack för alla svar. Nu har jag satt ihop ett test. Det är 6 givare som sitter med bara ett par dm mellan varandra. Därefter 15 meter Cat 5e nätverkskabel som är kopplad till en Raspberry Pi. Det verkar fungera bra. Nu återstår bara detaljen att hitta en leverantör till nätverkskabel som trivs i lite högre temperaturer men det borde inte vara några problem.
Skriv svar