Läsa av brytare på espressomaskin med mikrokontroller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
simonon
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 juni 2022, 23:36:54

Läsa av brytare på espressomaskin med mikrokontroller

Inlägg av simonon »

Hej,

Novis här som söker råd för ett projekt. Jag har en semi-automatisk espressomaskin som jag skulle vilja bygga en brygg-timer (hur lång tid en shot tar) till genom att läsa av brytaren för bryggning. Har sett andra som löser motsvarande med en reed-switch (magnetsensor?) på maskinens pump men pumpen går ibland för andra syften och lösningen verkar inte vara 100% därav min tanke.

Brytaren för bryggning sitter kopplad till ett styrkort och jag har försökt mäta lite med multimeter för att förstå vad som pågår. Spänningen över kretsen då brytaren är sluten är 5V och strömmen 0,08 mA. Mellan ena polen på brytaren och chassit (jordat) får jag (som väntat antar jag) 10 KΩ vilket fick mig att tro att det skulle vara en pull-up/down resistor konfiguration? Om jag kopplar den andra polen till chassit så startar bryggningen dock vilket känns motstridigt? Det kanske inte är avgörande för lösningen dock.

Min hypotes är att en optokopplare i serie med kretsen och en nodemcu/esp på andra sidan vore en bra och säker lösning med systemen isolerade? Om ja, är frågan om vilka specs kopplaren bör ha och gärna förslag på specifik kopplare?

Kanske värt att nämna att brytaren i fråga är en omkopplare med ett oanvänt stift. Kanske skulle kunna användas på något smart sätt för att få en separat sluten krets till mikrokontrollern med brytaren i avstängt läge?

Maskinen har också ett seriellt interface som skickar temperaturdata som jag ska försöka läsa av. Kanske kan bli en projekt-tråd av det :)