Elektrisk webergrill, jordfelsbrytare löser ut
Re: Elektrisk webergrill, jordfelsbrytare löser ut
Det behöver ju inte vara fel på elementet heller, även om det är vanligast. När du torkat några timmar och det inte ger något resultat kanske det är dags att ta isär och inspektera allting.
Jo, det hade varit bra om termostaten gått att ta isär utan att förstöra den, men jag tvivlar.
Det kanske blir en ny grill, brorsan får bestämma.
Det kanske blir en ny grill, brorsan får bestämma.
Termostathuset går inte att skruva isär. Specialskruvskallar. Det finns nya termostater för Weber elgrill på Clas Ohlson, tror jag det är.
Väremeelementet är alltså utbytbart? Testa att plocka bort det och koppla in en glödlampa, elradiator eller annat som drar mycket effekt på dess plats.
Då får du veta till 100% om felet sitter i elementet eller termostatenheten.
Då får du veta till 100% om felet sitter i elementet eller termostatenheten.
Både värmeelement och termostat är lätt demonterbara från grillen och finns som reservdel.
Att byta bägge är dock inte aktuellt, då blir det en ny grill.
Skruvarna (som man kan se) till termostaten är väl inte mer special än att det är envägsskruvar,
dvs dom ska inte lossas. Men det går.
Dagens arbete har bestått i att prova element och termostat hopsatt utanför grillen.
Elementet är som en stickpropp (hane) som man sätter in i termostaten (hona).
I detta läget har jag INTE fått jfb att lösa ut, men det kan ju vara tillfälligheter.
Kommer att prova det här ett par dagar till.
Att byta bägge är dock inte aktuellt, då blir det en ny grill.
Skruvarna (som man kan se) till termostaten är väl inte mer special än att det är envägsskruvar,
dvs dom ska inte lossas. Men det går.
Dagens arbete har bestått i att prova element och termostat hopsatt utanför grillen.
Elementet är som en stickpropp (hane) som man sätter in i termostaten (hona).
I detta läget har jag INTE fått jfb att lösa ut, men det kan ju vara tillfälligheter.
Kommer att prova det här ett par dagar till.
Det är väl samma som att köra med termostaten ställd på max.
Då löser jfb INTE ut.
Då löser jfb INTE ut.
Är det någon som vet hur den så kallade termostaten fungerar på den elektriska Weber-grillen?
Är det en simpel termomekanisk bimetall-termostat, så fullt ös tills inställd temp uppnåtts, och då stängs helt av, och när temperaturen sjunker under instället värde fullt ös igen osv.
Eller är det elektronik och tyristorstyrt?
Är det en simpel termomekanisk bimetall-termostat, så fullt ös tills inställd temp uppnåtts, och då stängs helt av, och när temperaturen sjunker under instället värde fullt ös igen osv.
Eller är det elektronik och tyristorstyrt?
Tror det är någon enkel bimetall variant, det är ju en ganska simpel grill.